Kapot nokkenastandwiel

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
sdeng
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.07.2006 - 22:47
Locatie: Utrecht

Laatst mijn auto naar de garage gebracht omdat deze niet lekker stationair loopt. Hij ratelde wat en mijn eigen idee was dat er iets mis was met de timing van de kleppen. Vandaag de auto weer opgehaald en het nokkenastandwiel is vervangen.

Volgens de dealer is dit iets wat ze eigenlijk nooit vervangen omdat het nooit kapot gaat. Nou is mijn motorkennis ook niet super, maar als ik het goed begrepen heb:
Het nokkenastandwiel zit op een spie. Deze is verbonden met de nokkenas en regelt dus de timing van de kleppen. Het nokkenastandwiel wordt aangedreven door de distributieriem.
Het nokkenastandwiel was op de spie afgebroken en er zat dus speling in. Hij liep ongeveer 2 tandjes verkeerd (werd gezegd) en vandaar dat de timing niet meer klopte.

Nou is de auto een aantal maanden terug naar de dealer geweest voor een 240.000 km. onderhoudsbeurt. Daarbij is dus ook de distributieriem vervangen. Ik heb gevraagd of dit er iets mee te maken kan hebben, bijv. te strak gespannen. Dit zou niet het geval zijn omdat de riem er slechts weer omgelegd wordt bij vervangen en er en automatische spanner in zit. Er wordt niets met het tandwiel gedaan.

Nou is mijn vraag: wat is jullie mening hier over? Het lijkt om eerlijk te zijn een typisch gevalletje van "pech", maar ik wil toch wel even jullie mening hier over horen. Bovendien misschien interessant omdat het dus niet vaak "schijnt" voor te komen.

Overigens moet ik wel zeggen dat de garage enigszins coulant is geweest (indien het inderdaad niet hun fout was) want voor 7 uur werk hebben ze "slechts" 175 euro gerekend. Wel ex btw uiteraard ;-)

Hier nog twee fotootjes voor de verduidelijking
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Marsupilami
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 12.10.2006 - 14:31
Locatie: Gilze

"Volgens de dealer is dit iets wat ze eigenlijk nooit vervangen omdat het nooit kapot gaat"

Volgens van Roosmalen is dit tandwiel en de kapotte vrijlooppoelie van de dynamo een zwak punt van deze motoren. In dit forum kom ik het ook regelmatig tegen.

Ik denk eigenlijk dat je niet mag klagen met deze rekening, mij kost het vervangen van dat tandwiel € 495,00.
Volvo V40 2.0 Europa Sports 2002 Black Saphire
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de foto is een tandwiel van een diesel,ik weet niet wat voor Volvo je hebt?
het komt voor bij benzine motoren dat het tandwiel stuk gaat,maar dat is het tandwiel met hydraulische nokkenasversteller,die ziet er heel anders uit dan degeen op de foto!
raar verhaal dus!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”