trekhaak gemonteerd, software update nodig?

Plaats reactie
Peterd54
2nd Gear member

Heb samen met een kennis in ca. 2,5 uur tijd de trekhaak en electrische aansluiting gemonteerd. De achterbumper verwijderen was toch wel het lastigste, omdat als je het nog niet goed weet de bumper best een apart schuifmechanisme aan beide zijkanten heeft. Had hier wel wat over gelezen, maar het bleek toch wel een uitdaging (BV:Volgens instructie: bout tot 3 slagen tot het eind terugdraaien, terwijl je het tapeinde dus niet kan zien. Gewoon helemaal eruit draaien bleek ook een werkbare optie).
Verder wel leuk om zelf af en toe te sleutelen. De trekhaak kostte nieuw, thuisbezorgd 144 euro en de kabel set bij de volvo dealer ca. 70 euro. Heb foto van het resultaat bijgevoegd.

Op mijn caravan zit nog geen mistlicht en het mistlicht op de aanhanger werkt via de achterlichten (met extra schakelaar). Weet iemand toevallig of ik dan misschien de software niet hoef te updaten of krijg ik dan toch een storingsmelding? Ik heb namelijk het extra relais voor het mistlicht ook nog maar even niet aangesloten, omdat ik dat voorlopig toch niet ga gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Je moet een en ander idd even uittesten. De software is inderdaad voor je mistachterlicht.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Dries77
3rd Gear member

@Peterd54,

Waar heb je die trekhaak gekocht? En waarom ben je voor een orginele kabelset gegaan?
Heb je de 7 of de 13 polige stekker besteld?
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Peterd54
2nd Gear member

Ik heb de trekhaak bij 'OnderdelenDirect.nl' besteld. Ik kwam hier via 'onderdelenzoeker.nl' terecht via een mailtje dat zij stuurden.

Ik heb gekozen voor een (7 polige) stekker via Volvo omdat een andere trekhaakleverancier dit ook al adviseerde. Deze sluit netjes aan op de stekker'plug' van Volvo. Daarnaast heb je afhankelijk van het bouwjaar kans op verschillende type aansluitingen. 2004 was in ieder geval voor de XC zo'n overgangsjaar.
Gast

Peterd54 schreef:Ik heb gekozen voor een (7 polige) stekker via Volvo omdat een andere trekhaakleverancier dit ook al adviseerde. Deze sluit netjes aan op de stekker'plug' van Volvo. Daarnaast heb je afhankelijk van het bouwjaar kans op verschillende type aansluitingen. 2004 was in ieder geval voor de XC zo'n overgangsjaar.
Geen caravan trekker dus.
Hoe ga je het nu doen met de mistlicht aansluiting?
Persoonlijk vindt ik het slecht advies wat je hebt gekregen.
Peterd54
2nd Gear member

Ik heb een oude caravan en dat gaat prima op een 7-polige stekker. Tenminste de laatste 6 jaar met de 850 geen enkel probleem gehad. De fietsendrager en mijn aanhangwagentje hebben het altijd ook prima gedaan op een 7- polige. Een 13-polige was bij de dealer incl. extra benodigde zaken ruim 50 euro duurder. Dit is het voor mijn situatie echt niet waard. Uiteindelijk was de volvodealer dit voor mijn situatie wel met mij eens, maar hij startte met het advies voor de 13 polige.

Het mistachterlicht loopt via een schakelaartje op de achterlichten van de aanhanger. Formeel mag dit mogelijk niet, maar ze zijn wel op die manier te koop in de winkel en werkt prima. De caravan heeft geen mistachterlicht en dit is voor oudere caravans ook niet verplicht. (De keus is voor mij eerder helemaal geen caravan meer). Voor de fietsendrager heb ik geen mistacherlicht nodig.

PS: Bij een andere trekhaakleverancier kon ik ook voor nagenoeg de 'volvodealer-prijs' de stekkeraansluiting kopen. Maar die gaf aan dat ik dat net zo goed bij de dealer kon halen. Mogelijk als ik zelf was gaan 'knutselen' dat ik een goedkope 7 polige van 'Hallfords' had kunnen aansluiten. Maar ik heb, wellicht onnodig, voor 'volvokwaliteit' gekozen en een eenvoudige 'klik'-aansluiting.
Gast

Dan heb je helemaal gelijk. :P
Dries77
3rd Gear member

Bij mijn orginele volvo stekker kan je met een losse blauwe draad kiezen voor het mist achterlicht. Als je deze in een bepaalde positie steekt, kan je het mist achterlicht bedienen op je karretje.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Gast

Dries77 schreef:Bij mijn orginele volvo stekker kan je met een losse blauwe draad kiezen voor het mist achterlicht. Als je deze in een bepaalde positie steekt, kan je het mist achterlicht bedienen op je karretje.
Bedoel je dat je draden wisselt? De constant stroom draad met de mistlamp draad?
In de auto of aan de stekker doos?
Dries77
3rd Gear member

Er zit een blauwe draad los naast de stekker. Volgens het boekje kan je hem in poort 5 steken voor mist achterlicht, in poort 1 voor opladen (Weet niet wat daar mee bedoeld word) of poort 12 voor het achteruitrijlicht.

Dit is op de stekker in de auto.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Peterd54
2nd Gear member

Mooie tip Dries. Ik vermoed dat poort 1 voor het opladen 'de continu' stroomdraad wordt bedoeld of is deze al standaard op de 7-polige stekker aangesloten?

Overigens ben ik er inmiddels achter gekomen dat de 'electrische aansluiting' van de trekhaak het prima doet voor de aanhanger zonder foutmelding en zonder software update.

De continu stroomdraad moet ik nog maar eens voor de zomervakantie van volgend jaar gaan checken, eerder heb ik deze toch niet nodig.
Dries77
3rd Gear member

Heb het niet zelf verzonnen hoor, stond in het Volvo installatie boekje..

;-)
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb m'n trekhaak bedongen bij de auto en die is dus door Volvo geinstalleerd. Ik gebruik 'm alleen voor de fietsendrager dus heb ik voor de 7-polige stekker gekozen.

Op mijn vorige auto (V50) had ik ook een trekhaak en als je 'm met gemonteerde fietsendrager in de achteruit zette, kreeg je op het display de melding dat park assist uitgeschakeld was. Op de XC70 wordt park assist ook uitgeschakeld maar krijg je de melding niet.

Wel heeft ook de XC70 het extra richting-aanwijzer lampje op 't dashboard dat aangaat als je met iets aangesloten op de stekker de richtingaanwijzer aan doet.

Dat is toch weer een kleine herinnering dat je iets op de kogel hebt zitten.

By the way, ik heb een redelijk forse mountainbike (Giant AC2 met Marzocchi Jr T vork) en op de V50 stak dit aan beide kanten meer dan een banddikte uit. Op de XC70 is aan de zijkant helemaal niks te zien, best relaxed.

Met vriendelijke groet,

Cinq, zeer tevreden Volvo rijder
V60 T3 R-Design, Ice White Solid, Winter Line en nog wat opties
Dries77
3rd Gear member

mooie stad, alkmaar! ;-)
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”