project kabelboom onder motorkap.

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sjoerdb
5th Gear member

ik heb problemen met de kabelboom onder mijn motorkap. de airco gaat niet aan en uit met orginele knopje. een vorige eigenaar heeft al een ander knopje gemonteerd onder het stuur en die stuurt de aircopomp nu aan. toen ik de auto kocht bleef de koelvin van de radiator contineu draaien. een andere sensor plaatsen ga oplossing. nu ben ik er ook achter dat de koelvin niet meer aanslaat als de temperatuur te hoog op loopt. er is het een en ander al gerommeld in de kabelboom, dit zal niet meehelpen met minder storingen.

wat kan ik doen?
-ik kan de huidige kabelboom uitpluizen en storingen verhelpen, dit gaat tijd kosten. ik blijf dan wel in mijn eigen auto rijden die eigenlijk in goeie staat is. (geschatte kosten: 100 euro)
-ik kan uit een sloopauto proberen een goeie kabelboom te redden, dan moet ik goed weten wat ik moet hebben en wat wel en niet past. zou ik speciaal alleen de kabelboom van een diesel moeten hebben? hoe makkelijk zou ik een sloopauto kunnen kopen(geschatte kosten: 250 euro)
-ik koop een andere 440 diesel waar ik mijn opties in overbouw en dan daar mee verder ga. dan heb ik mijn eigen 440 diesel voor onderdelen en kan hij gestript worden. (geschatte kosten: 700-1500 euro)
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Shockwave
5th Gear member

Als je er een beetje verstand van heb zou ik beginnen met optie 1 en/of 2.
Je bent dan eens stuk goedkoper uit, en waarschijnlijk ook minder tijd.
En het geeft uiteindelijk ook een beter gevoel als je in een prachtwagen rijdt, die je zelf in orde gemaakt hebt. Suc6 ermee.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
evanmandos2
2nd Gear member

Als je echt het helemaal goed wilt doen, kun je ook stap voor stap de kabelboom vervangen door nieuw spul.

Om dit te doen print je het elektrisch schema voor jouw auto uit op een groot vel papier, en pak je een gele marker.

dan ga je elke knutseldag kijken welke kabels aan elkaar vastzitten, en kies je er een paar uit die je gaat vervangen. Je knipt de betreffende kabels aan het begin en einde los, en trekt nieuwe kabels, als deze werken kun je de oude kabels wegknippen en wegstrepen op je schema.

je kunt dan het best een paar verschillende kleuren draad gebruiken, en een lijstje maken welke draad welke kleur heeft gekregen.

Is een heidens monnikenwerk, wat mij naar schatting 8-12 volle dagen knutselen zou kosten voor de hele kabelboel in de auto(alleen motorkabelboom waarschijnlijk dag of 3-4), maar dan is het wel echt goed. wil je het ook nog mooi doen, moet je even op zoek naar nieuwe stekers voor alle sensoren etc. maar die zijn vaak niet al te goedkoop.

Owja, ten slotte: uiteraard soldeer je alle verbindingen, want kabelverbinders, kabelschoentjes, ducttape etc. begeeft het binnen de kortste keren weer!

Ikzelf wil de linker interieurkabelboom gaan vervangen op die manier, dit is de boom voor spiegels, lampen, ramen etc. is ooit vocht in gekomen, en nu heb ik allemaal komende en verdwijnende probleempjes die me mateloos irriteren :D(bijvoorbeeld deurvergrendeling met een eigen willetje).

Als je voor optie 2 kiest is het volgens mij alleen belangrijk dat je de kabelboom van een diesel uit hetzelfde modeljaar hebt(phase 1/2/3), verder waren ze toendertijd bij DAF zo slim om alle auto's te vooerzien van de volledige kabelboom(koper was nog goedkoop :D)
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”