Xenon verlichting en boordcomputer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Wij hebben een gaatje geboord en nu werken alleen de stadslichten nog en de normale verlichting niet meer.

Als ik de oplossing van sayhello bekijk zie ik dat hij op een andere plek geboort heeft dan wat er op de andere afbeelding te zien is. Welke plek moeten we nu aanhouden om te boren?

Kunnen wij nu nog wat beginnen om met ons "relais" de verlichting weer aan de praat te krijgen? Of wordt het een nieuwe aanschaffen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Een een nieuwe 'shunt' halen bij de volvodealer is zo gebeurd. Deze shunt kost incl. BTW minder dan 4 euro. De lichten zullen het dan in ieder geval weer doen.

Als je precies het voorbeeld van sayhello volgt dan moet het gaatje boren goed gaan. Bij mij lukte dit tenminste in één keer. Op de foto van sayhello is exact de locatie te zien waar je moet boren.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Let op dat er 2 methoden zijn met het gaatjes boren!

1. 2 a 3 mm gaatje in de 2e baan van onderaf. De bedoeling hiervan is om de weerstandswaarde van de shunt te veranderen. Dit is wel een "trial and error" methode
2. de verbinding in de bovenste baan helemaal onderbreken, nu werkt de signalering voor kapotte lampen niet meer maar doen de lampen het zeker wel. Wil je de signalering ook nog dan proefondervindelijk een weerstand solderen over de onderbroken baan. Methode 2 is die van Sayhello.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

. 2 a 3 mm gaatje in de 2e baan van onderaf. De bedoeling hiervan is om de weerstandswaarde van de shunt te veranderen. Dit is wel een "trial and error" methode
Volgens mijn volvo specialist geen 2 a 3mm maar 1,8mm ivm het opblazen van de shuntweerstand. Ik had de mijne ook geboord met 2mm en een paar maand later blies ik hem op. Nu heb ik de nieuwe doorboort met 1,8mm en tot nu toe gaat het goed.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Black 2.4T awd schreef:
. 2 a 3 mm gaatje in de 2e baan van onderaf. De bedoeling hiervan is om de weerstandswaarde van de shunt te veranderen. Dit is wel een "trial and error" methode
Volgens mijn volvo specialist geen 2 a 3mm maar 1,8mm ivm het opblazen van de shuntweerstand. Ik had de mijne ook geboord met 2mm en een paar maand later blies ik hem op. Nu heb ik de nieuwe doorboort met 1,8mm en tot nu toe gaat het goed.
Hoe doe je dat: "opblazen"......, het zijn toch slechts weerstandsbanen?

En dat bedoel ik nu: 1,8 of 2 of 3 mm, het is een "gok" :-) Ik zou gaan voor de beproefde methode #2
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
safarigeel
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 22.03.2007 - 14:22

Ik heb die van mij geboord met 1mm en dat voldeed bij mij.
Als 1mm niet bij je werkt, kun je altijd nog trapsgewijs opboren naar 2mm
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
Bleu_volvo
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30.06.2008 - 18:39
Locatie: Oost-Vlaanderen - Laarne

gewoon gebruik maken van slimme balasten, en niet die goedkope gebruiken, en je hebt nooit geen problemen.

De beste hiervoor zijn die van Pilot, of van well-done.
Kosten een stukje meer, maar geven dan ook garanties van 2 jaar.
Greets,

BLEU_VOLVO

FORD ESCORT 1.8 GT 16V (1998)
Opel Corsa 1.0 (1985)
VOLVO S60 D5 (2001)
VOLVO V50 1.6D (2005)
FORD KA 1.3 (2002)
VOLVO V50 2.0D Powershift R-line (2008)
VOLVO V60 D3(4) AUT. 2014
Afbeelding
Sayhello
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.08.2007 - 10:09
Locatie: Oost

Even voor alle duidelijkheid. De 1e optie niet afkomstig van mij werkte bij mij niet. Zoals daar omschreven het kleine gaatje boren ga je inderdaad de weerstandswaarde van het betreffende spoor wijzigen maar daardoor ook het maximale vermogen wat er dooorheen mag gaan. (dus zal deze wegsmelten/doorbranden) Ik heb toen de complete werking van de shunt voor mijn type XC70 uitgewerkt en een nieuwe optie ontworpen.

Vraag me niet voor welk type V70/XC70 de 1e optie wel werkt want volgens schema's (Volvo Vadis) die ik voor de V70/XC70 had kon deze optie nooit werken.

Ps. Gebruik van ballasten heeft als nadeel dat het vermogen van tot 55W wordt opgevuld door je ballasten. dus zo'n 20W per ballast. Een soort van energie verspilling dus.

Gr Ingo
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

wat als je nu 2 gaatjes van 1mm naast elkaar boort?
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Sayhello
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.08.2007 - 10:09
Locatie: Oost

Dan heb je nog steeds hetzelfde probleem dat het vermogen wat er doorheen gaat te groot is en dus het weerstandsspoor waar je doorheen boort het vermogen niet meer aan kan en dus zal doorsmelten.

De optie die ik heb gemaakt werkt wel, kan alleen zijn dat je moet testen met de waarde v/d weerstand. Plaats je de weerstand niet dan krijg je helemaal geen melding meer van je boardcomputer.
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Bleu_volvo schreef:gewoon gebruik maken van slimme balasten, en niet die goedkope gebruiken, en je hebt nooit geen problemen.

De beste hiervoor zijn die van Pilot, of van well-done.
Kosten een stukje meer, maar geven dan ook garanties van 2 jaar.
Ik moet je teleurstellen wat betreft de nieuwste ballasten van Pilot deze werken ook niet op alle modellen.
Mijn V50 heb ik geprobeerd maar helaas de set is retour.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Ik ga volgende week 700 kilometer rijden en dat zal voornamelijk 's nachts gaan gebeuren, dus heb ik niet zo zin in het oranje driehoekje wat in mijn gezicht zit te schijnen.

Dus als ik het goed begrijp en dus geen gaatje ga boren maar pen 1 en pen 5 onderbreek zal ik geen melding meer krijgen van de verlichting?
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Armin schreef: Dus als ik het goed begrijp en dus geen gaatje ga boren maar pen 1 en pen 5 onderbreek zal ik geen melding meer krijgen van de verlichting?
Pas de oplossing van Sayhello nu maar gewoon toe dan krijg je inderdaad geen melding meer (bij weglaten van de weerstand). Overigens ben ik benieuwd hoe de de baan onderbreekt zonder te boren...... :D

Nog een "alternatief":
plak over het oranje signaleringslampje een stukje zwart isolatieband.....
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Sayhello
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.08.2007 - 10:09
Locatie: Oost

Geef me je mailadres maar ff stuur ik je mijn oplossing en dat is idd een gaatje boren.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11733
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Rob2u schreef:Nog een "alternatief":
plak over het oranje signaleringslampje een stukje zwart isolatieband.....
Ehm right :-)

Maar dat gaat twee stukken tape kosten, want ik heb ook nog een melding op de boordcomputer: "Uw heeft 1 melding(en)"...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Net de CEM er even uitgetrokken en het gaatje geboort zoals Sayhello beschreven had in zijn schema.
Het waarschuwingslampe is nu uit en ook de melding op mijn boordcomputer.

Dit werkt dus ook gewoon voor een S60, wat ik eigenlijk niet anders verwacht had.

Sayhello bedankt voor de support.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Sayhello
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.08.2007 - 10:09
Locatie: Oost

Oké graag gedaan.
Gebruikersavatar
obelix
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:25
Locatie: Den Haag

Hier ook een succes!
1.5mm gebruikt.

Ik had trouwens bij mijn HID Xenon (via ebay duitse tent a €80) Error Cancellers erbij gekocht (inductieve versie) maar na 2 dagen kwam gewoon weer de rode driehoek + melding in dashboard.

Had de Shunt 1 plek lager erin gedrukt en beleefde een paar seconden paniek, :P
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
hansk
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31

Hallo forumleden , toch nog even een update op de Sayhello versie .Bij mijn S60 (2002) was een xenonlamp niet aangegaan.Door het zeer slechte weer , heel veel regen , twijfelde ik of allebei de lampen het wel deden .De politie
hield mij aan bij een verkeerscontrole , of ik wist dat een lamp defect was , nee niet gezien , maar op je Volvo moet toch een melding komen .Ik had veel geluk , hij wilde graag niet langer in de regen staan , en ik mocht doorrijden.Vandaag de sayhello oplossing afgemaakt , bij de Target werkte de melding goed met een weerstand van 3,3 kOhm .Dat de lamp niet meekwam kan wel eens gebeuren volgens de importeur van target.
Groet Hans
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Al tijden ben ik aan het denken om LED dagrijverlichting te installeren. Nu heeft philips een mooi setje op de markt gebracht. (volgensmij een V70 in het demo filmpje)
Afbeelding
De LED verlichting loopt buiten het verlichtingscircuit van Volvo om, met uitzondering van de kabel van het parkeer licht. Hier wordt het signaal vanaf getapt en naar LED module geleid. (blz 13 van handleiding, te downloaden vanaf http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl

Nu vraag ik me af wat dat doet met de weerstand en zo ook met een eventuele melding op de bc.

thanks,
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”