Hallo zoals jullie hebben kunnen lezen in ff voorstellen ben ik pas in het bezit van een volvo 145 met een b20a motor..
nou is mijn probleem dat ik geen (nederlands) taalig boek heb dus helemaal geen een,, en ik wil graag me kleppen stellen weet iemand hoe wijt ze moeten staan rijd op gas ...
ik hoop dat ik dan van het probleem af ben dat heel da wagen staat te schudden bij het stop licht,, als ik rij heb ik nergens last van..
alvast bedankt voor de hulp
dave
schudden bij stationair/kleppenstellen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Ik vrees dat kleppen stellen alleen niet gaat helpen tegen het schudden van de motor stationair.
Het is eigenlijk een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat het blok stationair goed loopt: goede bougiekabels,juiste afstelling van contactpunten en voorontsteking,juiste klepspeling en een goede carburateur.
Ik zou eerst checken of de stationaire afstelling van de gasverdamper in orde is.
Het is eigenlijk een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat het blok stationair goed loopt: goede bougiekabels,juiste afstelling van contactpunten en voorontsteking,juiste klepspeling en een goede carburateur.
Ik zou eerst checken of de stationaire afstelling van de gasverdamper in orde is.
- dave145
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 17.10.2008 - 15:59
ik heb geen contactpunten meer de vorige eigenaar heeft een 1 of andere electriche ontsteking er in laten zetten ivm gas deze werkt perfect,, ja bougie's moet en nog vervangen worden maar ik hoor de kleppen ook tikken.
dave
dave
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
0,40mm
Kijk hier om te zien hoe je dit instelt. Het is heel eenvoudig eigenlijk, kwestie van durven/gewoon doen.
http://members.ziggo.nl/stephanie.pappe ... leppen.htm
Kijk hier om te zien hoe je dit instelt. Het is heel eenvoudig eigenlijk, kwestie van durven/gewoon doen.
http://members.ziggo.nl/stephanie.pappe ... leppen.htm
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Das zeker een handige link... Heb er gelijk een word ducumentje van gemaakt. Kan ik het nooit meer verliezen
Heb het de vorige x met biad samen gedaan, maar dat ben ik alweer vergeten dus als het weer moet dan print ik het ff uit en gaan met die banaan...

Heb het de vorige x met biad samen gedaan, maar dat ben ik alweer vergeten dus als het weer moet dan print ik het ff uit en gaan met die banaan...

Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik gebruik altijd een nauwkeuriger methode dan de snelle, tijdsbesparende garage variant als hier boven beschreven. Bevalt me veel beter, en mijn motortje (B20F) draait er merkbaar mooier door:
Als er een uitlaatklep begint te openen, van de hoogste stand(=helemaal gesloten) iets naar beneden gaat dus, dan stel je de inlaat klep van die cylinder. Zo stel je alle inlaatkleppen eerst.
Vervolgens stel je de uitlaatkleppen;
Als er een inlaatklep begint te sluiten, van de laagste stand(= helemaal open) iets naar boven komt dus, dan stel je de uitlaatklep van die cylinder.
Het beste doe je dit met warme motor, daarna draai je de bougies eruit (merk de bougiekabels eerst zodat je weet hoe ze horen te zitten!) en zet een dopsleutel op de krukas poelie. Draai met de klok mee (van voren gezien)om de kleppen te kunnen stellen. (Je kan ook de wagen in zijn 2 zetten en hem voorzichtig naar voren duwen om de kleppen te stellen)
Om de inlaatklep van de uitlaatklep te onderscheiden even naar de spruitstukken kijken welke welke is. Als je klaar bent alles nogmaals controleren als je het de 1e paar keer doet. De voelertjes moeten er strak, maar niet te, ingaan. En gebruik een 1/2inch RING sleutel om de boutjes mee los en vast te draaien. Anders draai je ze rond. Dit kost meer tijd als de andere methode, maar het loont de moeite! Vervolgens een nwe kleppendeksel pakking monteren en klaar.
Pas als je de kleppen hebt gesteld stel je de ontsteking en carb's af.
Als er een uitlaatklep begint te openen, van de hoogste stand(=helemaal gesloten) iets naar beneden gaat dus, dan stel je de inlaat klep van die cylinder. Zo stel je alle inlaatkleppen eerst.
Vervolgens stel je de uitlaatkleppen;
Als er een inlaatklep begint te sluiten, van de laagste stand(= helemaal open) iets naar boven komt dus, dan stel je de uitlaatklep van die cylinder.
Het beste doe je dit met warme motor, daarna draai je de bougies eruit (merk de bougiekabels eerst zodat je weet hoe ze horen te zitten!) en zet een dopsleutel op de krukas poelie. Draai met de klok mee (van voren gezien)om de kleppen te kunnen stellen. (Je kan ook de wagen in zijn 2 zetten en hem voorzichtig naar voren duwen om de kleppen te stellen)
Om de inlaatklep van de uitlaatklep te onderscheiden even naar de spruitstukken kijken welke welke is. Als je klaar bent alles nogmaals controleren als je het de 1e paar keer doet. De voelertjes moeten er strak, maar niet te, ingaan. En gebruik een 1/2inch RING sleutel om de boutjes mee los en vast te draaien. Anders draai je ze rond. Dit kost meer tijd als de andere methode, maar het loont de moeite! Vervolgens een nwe kleppendeksel pakking monteren en klaar.
Pas als je de kleppen hebt gesteld stel je de ontsteking en carb's af.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ben het helemaal met je eens, Troll! Ik doe het op jouw manier al sinds 1980, en dat bevalt uitstekend!
Een maat van me had het laatst op de snelle manier gedaan en toen ik het op mijn manier overdeed, liep hij merkbaar beter.
En ja, ik rijdt m'n hele leven al op lpg!
ps: ik doe het met de bougies erin en draaien aan de fan! Wél is een beetje druk met de hand op de riem nodig!
Een maat van me had het laatst op de snelle manier gedaan en toen ik het op mijn manier overdeed, liep hij merkbaar beter.
En ja, ik rijdt m'n hele leven al op lpg!
ps: ik doe het met de bougies erin en draaien aan de fan! Wél is een beetje druk met de hand op de riem nodig!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Mooi om te horen dat er meer mensen zo over denken! Dacht altijd dat ik de enige was die het zo doet. Als ik het weleens aan andere Volvo liefhebbers uitleg, staan ze je aan te kijken of ze water zien branden. Het is iets meer werk/tijd maar is het absoluut waard.
Gaat helaas niet lukken met een viscokoppeling zoals in mijn ES!ik doe het met de bougies erin en draaien aan de fan!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
oeps, nee natuurlijk, die viscokoppeling heb ik niet op de 140 en amazon!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Ga ik het van het weekend op jouw manier proberen Iroll. Mits het niet giet buiten.
Alleen... ik zie nu al in dat ik daar gauw een uurtje of 2 mee bezig ben, wat geen probleem is, maar hoe houd ik die motor warm?
Alleen... ik zie nu al in dat ik daar gauw een uurtje of 2 mee bezig ben, wat geen probleem is, maar hoe houd ik die motor warm?

Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Eerst goed warm rijden, en dan heeft zo,n dik 6 in line blok genoeg warmte opgeslagen. Dat koelt niet zomaar af, belangrijkste is dat het niet steenkoud is. In het begin ben je lang bezig, maar als je het een paar keer hebt gedaan dan krijg je er vanzelf handigheid in. Let erop dat je eerst je bougiekabels en verdeelkap merkt voordat je ze loshaalt! Cylinder 1 zit het dichtst bij de radiateur. Wat handig is om een set voelermaatjes te kopen waarvan de uiteinden in een hoek van 45graden staat, die krijg je veel makkelijker tussen de klepsteel en afstelbout. Verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaak of de VOD van de V44 vereniging, maar dan moet je wel lid zijn. (Of de juiste maat zelf ombuigen)
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Troll, ben je zeker dat het blok warm moet zijn?
In Haynes 140 boek staat : klepspeling warm en koud dezelfde waarde.
Ik doe het ook altijd warm, omdat ik ervan uit ga dat ze warm goed moeten staan. Bloedheet is wéér wat anders, want dan brand je alleen je poten!!?
In Haynes 140 boek staat : klepspeling warm en koud dezelfde waarde.
Ik doe het ook altijd warm, omdat ik ervan uit ga dat ze warm goed moeten staan. Bloedheet is wéér wat anders, want dan brand je alleen je poten!!?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De kleppen moeten hun werk doen als ze warm zijn, als je ze warm afstelt elimineer je eventueel verschil in speling (uitzetting) tussen koud en warm. Koud afstellen is ook weer een tijdsbesparing voor de dealer, hoeven ze niet eerst een rondje te gaan rijden. Warm is gewoon nauwkeuriger als koud afstellen, bloedheet hoeft ook weer niet.
@Jordos;
hier nog een site over het afstellen van SU carb's. Ik heb helaas niet zoveel ervaring met carb's ben meer vetrouwd met injectie blokken!
http://www.mgb-xperience.nl/media/su_ca ... su_a_.html
@Jordos;
hier nog een site over het afstellen van SU carb's. Ik heb helaas niet zoveel ervaring met carb's ben meer vetrouwd met injectie blokken!
http://www.mgb-xperience.nl/media/su_ca ... su_a_.html
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
geldt dit ook allemaal voor 2.3 liter?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- dave145
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 17.10.2008 - 15:59
bedankt voor alle reactie,, kleppen zijn gesteld nu heb ik wel het idee dat is ze meer hoor,maar ja als ze zo moeten staan dan zou dat wel goed zijn ,, ze stonden wel veel te nouw...
Maar als hij stationair loopt schud de wagen nog steeds je pook gaat heen en weer , nu heb ik hem wat hoger gezet omdat ik het erg vervelend vind dat geschut (nu is het wel wat minder)
dave
Maar als hij stationair loopt schud de wagen nog steeds je pook gaat heen en weer , nu heb ik hem wat hoger gezet omdat ik het erg vervelend vind dat geschut (nu is het wel wat minder)
dave