Van 140 naar 170pk...

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Nadat ik 5 maanden heb rondgereden met een in slaap gevallen motor en automaat (auto is van opa geweest) heb ik besloten en motor te laten upgraden door Rica. Ik ben hier al eerder geweest met de V70 en dat bevalt nog steeds prima. Turbo fluit heerlijk en 0-100 in 7.1 sec :P
Aangezien mijn S70 nu 95000km heeft gereden en ik het motortje wat losser heb gereden kan wat meer vermogen geen kwaad :wink:
Het chippen duurde ongeveer 15 min en de software van de automaat is ook gerest zodat deze weer 'adaptief' is.
Moet zeggen dat het een wereld van verschil is zo met 170pk. Auto trekt veel vlotter op een door en ook de tussensprintjes verlopen veel soepeler. Vooral boven de 4000 rpm merk je het verschil. Tevens is de geresette automaat is een openbaring. De bak trekt hem nu zowaar voorbij de 3000 rpm en houdt meer rekening met je rijstijl.
Nu natuurlijk de hamvraag. Wat is het verbruik?
Was met 140pk in de stad rond de 12 a 13L/100km. Is nu gedaald tot 11 a 12L/km.
Op de snelweg is het verbruik gedaalt van 10-11L naar 8.5-9L/100km.
Is dus ook positief zeker als je bedenkt dat de motor meer vermogen leverd.
En voor de cijferfans onder ons nog wat acceleratiemetingen:

140 PK

0 - 100 in D 11.06
50 - 80 in D 5.23
50 - 80 in 2 4.17
80 - 120 in D 9.34
80 - 120 in 3 9.08

170 PK

0 - 100 in D 10.13
50 - 80 in D 4.49
50 - 80 in 2 3.90
80 - 120 in D 8.19
80 - 120 in 3 7.24

Zoals te zien is gaan de tussensprintjes sneller en dan vooral 80-120 in 3....
Ik raad het iedereen aan met een 2.4 140pk.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

Heb je het laten doen bij de Volvo-dealer of niet?
Waar ik ook zeer benieuwd naar ben zijn de kosten van zo'n upgrade.
Heb zelf een S70 met nu 80.000 Km op de teller uit Maart 2000, maar twijfel nog steeds om het te laten doen, juist omdat ik niet zo op toeren rij.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Ik heb het bij Rica laten doen. Het kost op dit ogenblik 581 euro. Verder merk je ook het verschil in de lage toeren. Het koppel neemt met 20nm toe (niet echt merkbaar), maar de motor is soepeler. Hij trekt lekkerder op. Ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar het gaat gewoon allemaal wat makkelijker.
Anders moet je een keertje rijden in een 170pk. Kan je het zelf ondervinden.....
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Informeer eens bij www.europeantuning.nl daar laat ik mijn 2.5T een klein beetje helpen.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

Heb gisteren mijn 140pk laten omzetten naar 170pk via Rica.
Karweitje was snel gedaan.
Kon er zelfs op wachten onder het genot van een lekker bak koffie.
Eerste indruk is goed, zelfs in de lagere toeren is er duidelijk verschil te merken.
Ik zal het eens een maandje aankijken en uitproberen voor ik mijn verder ervaringen meld, maar heb er wel een goed gevoel over.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
syswichers

Blue Thunder, Kun je me vertellen hoe ikzelf m'n automaatbak kan resetten?
Wellicht iemand anders die dat weet?

Heb m'n S70 2.5TDI reeds laten 'kietelen' \:D/
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Je kan alleen de adaptieve automaten laten resetten. Een adaptieve bak past het schakel patroon aan aan de rijstijl van de bestuurder. En nu hangt dat ook nog eens af van het bouwjaar. Want pas vanaf 99 modeljaar 2000 zijn er 4 (TDI, 2.5T en T5) en 5 (140-170pk en R AWD) traps adaptieve bakken met winter stand toegepast volgens de brochure dan. In mijn geval had de automaat opa zijn rijstijl aangeleerd (niet al te vlot...) en schakelde vooral vroeg door naar de hoogste versnelling. Na het chippen viel mij op dat de bak opeens weer levendiger was en vooral eerder terug schakelde en langer door trok.
Maar het resetten kan je niet zelf doen. Dit gaat via de electronische weg (OBD poort). Je kan wel vragen of de dealer het kan. Ik heb daar wel meer over gelezen op het forum maar vraag me niet precies welk topic dat ook alweer is :wink:
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”