Hallo,
Ik heb sinds vanmorgen het volgend probleempje (Volvo S60/2001). Bij het autowassen ben ik een beetje overijverig met de hogedrukspuit aan de gang geweest. Bij het reinigen van de velgen kwam er een heleboel zwarte troep uit dus ik dacht dat zal ik even goed schoonspuiten. Gevolg is nu dat ik twee foutmeldingen na het starten:
1. ABS Rem Service vereist.
2. STC service vereist.
Eerst dacht ik dat komt vast doordat een of andere sensor nat is geworden, maar na een hele dag rond rijden en meerdere keren gestart te hebben blijft de melding opkomen na het starten. Wie kan mij adviseren? Kan ik dit zelf resetten of kan dat alleen via de dealer?
Alvast dank voor de reacties.
ABS en STC service vereist melding
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Het zou natuurlijk kunnen dat er iets los zit of kapot is en dat je dit niet kunt resetten maar dit gewoon moet laten repareren?
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Eerst even kijken of je aandrijfassen vast zitten in je wielnaaf ( naaf dopje verwijderen en kijken of je het met een sleutel de bout in het midden redelijk tot goed vaster kunt zetten )
Of het is toeval, deze foutmelding kan alleen gewist worden dmv een VIDA of ander gelijkwaardig apperatuur.
Of het is toeval, deze foutmelding kan alleen gewist worden dmv een VIDA of ander gelijkwaardig apperatuur.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 21:45
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Hoi,
C30 T5 je wil me toch niet vertellen dat na het schoonspuiten je aandrijfassen mogelijk los zitten
Er zal toch zeker eerst een zeer grote kracht op de moer moeten komen waarmee de ans in je naaf is gezekerd. Tevens zal hij dan ook de borgpen moeten breken. :oops:
Leg eens uit wat je nou echt bedoeld.
Korrie
C30 T5 je wil me toch niet vertellen dat na het schoonspuiten je aandrijfassen mogelijk los zitten

Er zal toch zeker eerst een zeer grote kracht op de moer moeten komen waarmee de ans in je naaf is gezekerd. Tevens zal hij dan ook de borgpen moeten breken. :oops:
Leg eens uit wat je nou echt bedoeld.
Korrie
Volvo S80 T6 voor mij.
Mercedes CLK en C-klasse voor mijn vrouw.
Mercedes CLK en C-klasse voor mijn vrouw.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 22:21
Heren, ik heb helaas nog steeds geen gelegenheid gehad om even onder de auto te kijken. (zat in het buitenland). Ik moet er wel even tijd voor vrij maken. Zodra het gedaan is kom ik er zeker nog op terug.
Ergens anders in het forum las ik over iemand die hetzelfde probleem had nadat hij veel door regen gereden had....? Dus wellicht is het gewoon een vochtprobleem, maar de fout kan alleen maar door de dealer gereset worden denk ik.
Ergens anders in het forum las ik over iemand die hetzelfde probleem had nadat hij veel door regen gereden had....? Dus wellicht is het gewoon een vochtprobleem, maar de fout kan alleen maar door de dealer gereset worden denk ik.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 22:21
Zo ben er eindelijk achter wat er aan de hand is. Het blijkt een defecte ABS sensor te zijn in het achterwiel. Heb ik dus toch echt iets gewoon kapot gespoten met de hogedruk. Het schadebedrag weet ik nog niet, de prijs van het onderdeel was niet bekend bij de garage waar ik ben geweest, dus dat moet ik nog even bij de dealer opvragen. Dan kan ik hem laten repareren.
Intussen was er een waarschuwing bijgekomen voor een remstoring.... pffft ook dat nog eens. Maar het viel gelukkig mee, bleek dat de remolie niveau te laag stond. Dit kwam doordat de remmen versleten waren. De remkracht was nog voldoende dus de reparatie kon nog even wachten, voorlopig volstond het bijvullen van de olie.
Valt uiteindelijk wel mee allemaal.....of de sensor moet verschrikkelijk duur zijn, maar dat meld ik nog wel even zodra ik het weet.
Intussen was er een waarschuwing bijgekomen voor een remstoring.... pffft ook dat nog eens. Maar het viel gelukkig mee, bleek dat de remolie niveau te laag stond. Dit kwam doordat de remmen versleten waren. De remkracht was nog voldoende dus de reparatie kon nog even wachten, voorlopig volstond het bijvullen van de olie.
Valt uiteindelijk wel mee allemaal.....of de sensor moet verschrikkelijk duur zijn, maar dat meld ik nog wel even zodra ik het weet.
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Sorry, was dit topic al weer een tijdje vergeten :oops: Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de bouten van de aandrijfas wel eens loslopen door een of andere oorzaak, als je dan net met waterkracht de aandrijas net wat verder van de sensor af duwt en dan heb je een foutmelding.Het zou wel eng zijn als je ze met een waterstraal los zou kunnen spuiten, mocht je dit hebben begrepen ,nou dat gaat niet lukken dus.digikorrie schreef:Hoi,
C30 T5 je wil me toch niet vertellen dat na het schoonspuiten je aandrijfassen mogelijk los zitten![]()
Er zal toch zeker eerst een zeer grote kracht op de moer moeten komen waarmee de ans in je naaf is gezekerd. Tevens zal hij dan ook de borgpen moeten breken. :oops:
Leg eens uit wat je nou echt bedoeld.
Korrie
BTW aanhaal moment van de naafbout 60 Nm ongeveer de helft van je wielmoeren dus.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 22:21
Hallo,
het probleem is inmiddels verholpen. De sensor bleek echt kapot te zijn. Schoonmaken van sensor en dergelijke had echt geen zin dus. Verder lijkt het erop dat het schoonspuiten van de auto en het defect raken van de sensor niets met elkaar te maken hebben maar puur toeval is.....wie zal het zeggen.
In ieder geval heb ik bij de dealer de sensor laten vervangen en EUR. 150,00 verder is de melding weg.
Dank jullie allemaal voor het meedenken.
het probleem is inmiddels verholpen. De sensor bleek echt kapot te zijn. Schoonmaken van sensor en dergelijke had echt geen zin dus. Verder lijkt het erop dat het schoonspuiten van de auto en het defect raken van de sensor niets met elkaar te maken hebben maar puur toeval is.....wie zal het zeggen.
In ieder geval heb ik bij de dealer de sensor laten vervangen en EUR. 150,00 verder is de melding weg.
Dank jullie allemaal voor het meedenken.