servopomp

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MaVe
2nd Gear member

Spijtig genoeg heb ik opnieuw een probleem met m'n V40. Deze keer heeft de servopomp van de stuurbekrachtiging het begeven.
Ik had tijdens het parkeren opeens geen stuurbekrachting meer. Toen ik uitstapte bleek er een grote plas ATF olie onder de auto te liggen. Bij nadere controle bleek de servopomp opengeklapt te zijn. Achteraan de servopomp zit namelijk een deksel welke vastgeklemd zit met een veer/ring. Dit deksel was echter losgekomen.
Heb de servopomp gedemonteerd en het deksel verwijderd. Eén van de dichtingsringen ter hoogte van het deksel bleek kapot te zijn en er zat een stukje rubber in het uitgaand hogedrukkanaal, ter hoogte van de overdrukklep. Mijn idee was dat dit stukje rubber voor een zeer hoge opbouw van druk heeft gezorgd, met als gevolg dat de pomp uit mekaar gesprongen is.
Heb dus nieuwe dichtingringen geplaatst, pomp volledig terug gemonteerd. De stuurbekrachting werkte terug zoals ervoor. Enkel bij heel snelle bewegingen had ik de indruk dat het stuur iets steger stuurde als vroeger. Maar goed, dit is moeilijk objectief waar te nemen, ik vond sowieso de V40 altijd vrij zwaar sturen.
Nu, 2 weken later heb ik opnieuw hetzelfde probleem bij het parkeren (dus stuur uitgedraaid tot maximaal bereik). Opnieuw deksel uit de pomp losgekomen. De pomp was ervoor echter perfect afgesloten, en de werking bleek goed, maar misschien is er toch ergens (onzichtbare) schade waardoor het deksel niet goed meer sluit?

Ik overweeg nu een nieuwe pomp te plaatsen, maar vroeg me af of iemand deze problematiek herkend? Zou de pomp op zich het probleem kunnen zijn? Of moet het probleem verder gezocht worden (stuurhuis?). Het brengt namelijk niks op om een nieuwe pomp te plaatsen, als deze dan ook uit mekaar spat achteraf.

Als ik ook het stuurhuis en dergelijke moet gaan vervangen dan overweeg ik toch sterk om de wagen weg te doen. Tussen elke onderhoudsbeurt in heb ik wel een ander bijkomende panne. De wagen heeft ondertussen meer dan 200000km, dus wens er geen al te grote kosten meer aan te doen.
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Bart Giesen
5th Gear member

350dk gelopen, maar nooit problemen gehad met de pomp
edwinopzolder
1st Gear member

Wanneer je maximaal naar een kant stuurt moet de olie normaal gesproken overstorten over de overdrukklep misschien is deze bij jouw stuk. Probeer de pomp nog een keer te herstellen en een manometer in de pers te monteren om zo kortstondig de drukinstelling af te lezen bij maximaal uitsturen, wel eerst uitzoeken hoe hoog deze druk mag zijn (volgens mij rond 100 bar maar vraag het even na), als de klep stuk is zal de druk heel snel hoog oplopen dus wees hier voorzichtig mee.
V40 1.9 D 1999
edwinopzolder
1st Gear member

edwinopzolder schreef:Wanneer je maximaal naar een kant stuurt moet de olie normaal gesproken overstorten over de overdrukklep misschien is deze bij jouw stuk. Probeer de pomp nog een keer te herstellen en een manometer in de pers te monteren om zo kortstondig de drukinstelling af te lezen bij maximaal uitsturen, wel eerst uitzoeken hoe hoog deze druk mag zijn (volgens mij rond 100 bar maar vraag het even na), als de klep stuk is zal de druk heel snel hoog oplopen dus wees hier voorzichtig mee.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de druk nu te hoog staat ingesteld kun je hem meteen op de juiste druk instellen.
V40 1.9 D 1999
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”