Als ik naar de spanner van de multieriem kijk bij stationair draaiende motor klapperd die nog al heen en weer (spannen/ontspannen). Ik kan niet zien waar dit door veroorzaakt wordt..
Maar wellicht hoort dit standaard wel een beetje, maar mijns inziens hoort dit dus niet te vibreren.
Zou het de trillingsdemper van de pulley kunnen zijn, of wellicht een haperend lager van stuurpomp, ac pomp, dynamo of .... ??
Wellicht iemand ervaring hiermee?
Het gaat dus om de 2.5D met nu 330 000 km op de teller.
Klapperende multiriemspanner
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat de poelie van de dynamo stuk is. Daardoor gaat de riem ook erg klapperen. Wel snel laten vervangen want als de riem eraf loopt kan de distributieriem eraf lopen. Hij wil er namelijk wel eens tussen slaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
idd,poelie van de dynamo is ook zeer goed mogelijk.
vaak kun je dit ook wel horen.
bij stationair toerental kun je dit vaak het beste zien,als
je wat meer toeren maakt,wordt de riem vaak wat rustiger dan.
riemspanner kun je even eenvoudig kontroleren door een steeksleutel
oid op het nokje te zetten, en even duwen en voelen of er nog genoeg
spanning(weerstand)aanwezig is.
vaak kun je dit ook wel horen.
bij stationair toerental kun je dit vaak het beste zien,als
je wat meer toeren maakt,wordt de riem vaak wat rustiger dan.
riemspanner kun je even eenvoudig kontroleren door een steeksleutel
oid op het nokje te zetten, en even duwen en voelen of er nog genoeg
spanning(weerstand)aanwezig is.
geen glans zonder wrijving
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik was ook nog even langs de dealer gereden en heb een van de monteurs ernaar laten kijken. Die zei dat het erg mee viel, en dat dit niet verontrustend is.. De oorzaak zou mede zijn omdat de pulley de riem in princiepe niet stootloos aandrijft. De pulley was trouwens al van het nieuwe type.
Ik ga het nouwgezet in de gaten houden, en idd de kracht van de spanner nog even met een sleutel navoelen.
Wordt vervolgd!!
Ik ga het nouwgezet in de gaten houden, en idd de kracht van de spanner nog even met een sleutel navoelen.
Wordt vervolgd!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
- Locatie: Loenen, Overbetuwe
- Contacteer:
Mijn spanningsrol trilt ook behoorlijk. Volgens de dealer is dit geen enkel probleem. Mijn hele multiriemgebied is zo'n beetje vernieuwd: Trillingsdemper, aircopomp, spanningsrol en stuurpomp dus er kan geen verontrustende oorzaak (meer) zijn.
Tenzij de dynamo de boel gaat verzieken natuurlijk........ :shock:
Tenzij de dynamo de boel gaat verzieken natuurlijk........ :shock:
Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine