Hoi allemaal,
sinds juli heb ik een V70 TDI classic. Aangezien er nogal wat angst bestaat over het wel of niet laten doen van chiptunen, deel ik mijn ervaringen Onlangs heb ik 'm laten tunen naar zo'n 170 pk en 350 Nm. Het bevalt uitstekend, vooral de soepelheid van de motor is enorm verbeterd. Het piekvermogen interesseert me eigenlijk minder, vooral het gewin aan trekkracht maakt bij inhalen een enorm verschil.
Onlangs heb ik een behoorlijk stuk 'rustig' gereden. Niet als een slomo maar gewoon beheerst. Ik haalde volgens de boordcomputer een verbruik van 1:19,6
Mijn auto heeft 380k km gelopen. Ik had dus ook enige twijfel of het wel een goed idee was. Dat is dus ook de reden dat hij naar 170 pk is gegaan en niet naar zo'n maximaal haalbare 185 pk. Voor de rest is het vooral de bestuurder die een auto sloopt of niet, tuning verandert daar weinig aan...
Wel moet ik de EGR klep nog afstoppen, hij rookt wel bij optrekken vanuit lage toerentallen, deed ie daarvoor trouwens ook al.
mochten er vragen zijn dan beantwoord ik die graag!
chiptunen V70 TDI
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Puntje van orde: Kan je je titel aanpassen naar correcte spelling zodat de zoekmachine van dit forum deze thread ook kan vinden?
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods edit
Titel aangepast en topic verplaatst naar de tuningrubriek
Titel aangepast en topic verplaatst naar de tuningrubriek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- DeNNiS_
- 4th Gear member
EGR klep heeft niks te maken met optrekken
het enigste wat hij zou kunnen doen is je inlaat traject bevuilen met roet aanslag waardoor er lucht "moeilijker" in je cilinders kan komen
maar je moet bij het afdoppen van EGR geen pk's winst verwachten
het enigste wat hij zou kunnen doen is je inlaat traject bevuilen met roet aanslag waardoor er lucht "moeilijker" in je cilinders kan komen
maar je moet bij het afdoppen van EGR geen pk's winst verwachten
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- Drewster
- 2nd Gear member
oh, maar ik verwacht ook geen pk winst. Ik vind alleen het roken van de auto hinderlijk. staat zo 'afgeragd'
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
- willem169
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb dezelfde V70 naar 170PK/350NM laten chippen. Prima resultaat. Toch vallen me de prestaties in de lage toeren nog tegen. Tot de 1900 rpm is het niet je-van-het. Daarboven krijg je een duw in de rug zullen we maar zeggen.
Is dit het turbo-gat?
EGR is ook afgedopt tegen walmen, helpt goed.
Is dit het turbo-gat?
- toppertje
- 6th Gear member
wees blij!willem169 schreef:Ik heb dezelfde V70 naar 170PK/350NM laten chippen. Prima resultaat. Toch vallen me de prestaties in de lage toeren nog tegen. Tot de 1900 rpm is het niet je-van-het. Daarboven krijg je een duw in de rug zullen we maar zeggen.
Is dit het turbo-gat?
teveel trekkracht bij lage toeren(onder 1900tpm)
is niet zo goed voor je dual-massavliegwiel.
overigens klopt het wel dat de turbo er bij ong.1900tpm inkomt
en bij ong.2400tpm op volle druk is.
geen glans zonder wrijving
- willem169
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Is er geen manier om dat 'turbogat' te vullen? Ofwel hoe geef je je motor in dat toerengebied wat meer vermogen? Wat zijn zaken die kunnen remmen? Vuile turbo?
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik denk dat de kwaliteit van de tuning hier erg belangrijk is. Iemand die deze 2.5 TDI motor goed kent zal rekening houden met dat "turbogat".
Ik heb eigenlijk helemaal geen last meer. Goed soepel optrekken bij lage toeren en bij 2000 toeren vol gas gaat de beer pas echt los! En roken doet ie nauwelijks meer omdat de tuner gelijk de EGR gesloten heeft.
Maar er kunnen natuurlijk veel andere zaken een rol spelen. Bijvoorbeeld: Is je turbo nog wel 100%? Is je LMM nog ok en zo kan ik er nog een paar noemen....
Een verbruik van bijna één op twintig is trouwens wel een record geloof ik.........
Ik heb eigenlijk helemaal geen last meer. Goed soepel optrekken bij lage toeren en bij 2000 toeren vol gas gaat de beer pas echt los! En roken doet ie nauwelijks meer omdat de tuner gelijk de EGR gesloten heeft.
Maar er kunnen natuurlijk veel andere zaken een rol spelen. Bijvoorbeeld: Is je turbo nog wel 100%? Is je LMM nog ok en zo kan ik er nog een paar noemen....
Een verbruik van bijna één op twintig is trouwens wel een record geloof ik.........
Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
-
- Starter
Beste Volvo rijders,
Wij hebben een Volvo v70 2.5 D uit nov 2000 met intussen 285.000 km op de teller. Ik lees uit de berichten hier dat inmiddels vele Volvo V70 TDI (2.5D) rijders last hebben van 'walmende' motoren. Onze Volvo begint de laatste tijd ook behoorlijk te walmen. Op de snelweg bij het doortrekken in de 3e, 4e, of 5e versnelling zitten de achterliggers in het donker en in de dieseldampen. Voor de rest rijdt de auto prima.
Vragen:
- Is het opnieuw afstellen of het afsluiten van de EGR klep voldoende om
het walmen te voorkomen?
- Is chiptunen alleen zinvol als je meer PK's wilt?
- Is chiptunen gunstig voor het brandstofverbruik?
- Is het verstandig te chiptunen wel zinvol bij een km stand van 285.000?
- Is chiptunen kostbaar
Dank vast voor degene die tijd in de antwoorden stopt.
Mvg.
Walem
Wij hebben een Volvo v70 2.5 D uit nov 2000 met intussen 285.000 km op de teller. Ik lees uit de berichten hier dat inmiddels vele Volvo V70 TDI (2.5D) rijders last hebben van 'walmende' motoren. Onze Volvo begint de laatste tijd ook behoorlijk te walmen. Op de snelweg bij het doortrekken in de 3e, 4e, of 5e versnelling zitten de achterliggers in het donker en in de dieseldampen. Voor de rest rijdt de auto prima.
Vragen:
- Is het opnieuw afstellen of het afsluiten van de EGR klep voldoende om
het walmen te voorkomen?
- Is chiptunen alleen zinvol als je meer PK's wilt?
- Is chiptunen gunstig voor het brandstofverbruik?
- Is het verstandig te chiptunen wel zinvol bij een km stand van 285.000?
- Is chiptunen kostbaar
Dank vast voor degene die tijd in de antwoorden stopt.
Mvg.
Walem