chiptunen V70 TDI

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

Hoi allemaal,

sinds juli heb ik een V70 TDI classic. Aangezien er nogal wat angst bestaat over het wel of niet laten doen van chiptunen, deel ik mijn ervaringen Onlangs heb ik 'm laten tunen naar zo'n 170 pk en 350 Nm. Het bevalt uitstekend, vooral de soepelheid van de motor is enorm verbeterd. Het piekvermogen interesseert me eigenlijk minder, vooral het gewin aan trekkracht maakt bij inhalen een enorm verschil.
Onlangs heb ik een behoorlijk stuk 'rustig' gereden. Niet als een slomo maar gewoon beheerst. Ik haalde volgens de boordcomputer een verbruik van 1:19,6
Mijn auto heeft 380k km gelopen. Ik had dus ook enige twijfel of het wel een goed idee was. Dat is dus ook de reden dat hij naar 170 pk is gegaan en niet naar zo'n maximaal haalbare 185 pk. Voor de rest is het vooral de bestuurder die een auto sloopt of niet, tuning verandert daar weinig aan...
Wel moet ik de EGR klep nog afstoppen, hij rookt wel bij optrekken vanuit lage toerentallen, deed ie daarvoor trouwens ook al.

mochten er vragen zijn dan beantwoord ik die graag!
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Puntje van orde: Kan je je titel aanpassen naar correcte spelling zodat de zoekmachine van dit forum deze thread ook kan vinden?
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40704
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods edit
Titel aangepast en topic verplaatst naar de tuningrubriek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

EGR klep heeft niks te maken met optrekken

het enigste wat hij zou kunnen doen is je inlaat traject bevuilen met roet aanslag waardoor er lucht "moeilijker" in je cilinders kan komen

maar je moet bij het afdoppen van EGR geen pk's winst verwachten
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

oh, maar ik verwacht ook geen pk winst. Ik vind alleen het roken van de auto hinderlijk. staat zo 'afgeragd'
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

EGR gaat gaat met chippen altijd dicht toch???
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Tarman T schreef:EGR gaat gaat met chippen altijd dicht toch???
Nee hoor. Daar kun je bij sommige tuners voor kiezen.
Gebruikersavatar
willem169
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 13.06.2008 - 08:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ik heb dezelfde V70 naar 170PK/350NM laten chippen. Prima resultaat. Toch vallen me de prestaties in de lage toeren nog tegen. Tot de 1900 rpm is het niet je-van-het. Daarboven krijg je een duw in de rug zullen we maar zeggen.

Is dit het turbo-gat?
EGR is ook afgedopt tegen walmen, helpt goed.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

willem169 schreef:Ik heb dezelfde V70 naar 170PK/350NM laten chippen. Prima resultaat. Toch vallen me de prestaties in de lage toeren nog tegen. Tot de 1900 rpm is het niet je-van-het. Daarboven krijg je een duw in de rug zullen we maar zeggen.

Is dit het turbo-gat?
EGR is ook afgedopt tegen walmen, helpt goed.
wees blij!
teveel trekkracht bij lage toeren(onder 1900tpm)
is niet zo goed voor je dual-massavliegwiel.
overigens klopt het wel dat de turbo er bij ong.1900tpm inkomt
en bij ong.2400tpm op volle druk is.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
willem169
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 13.06.2008 - 08:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Is er geen manier om dat 'turbogat' te vullen? Ofwel hoe geef je je motor in dat toerengebied wat meer vermogen? Wat zijn zaken die kunnen remmen? Vuile turbo?
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ik denk dat de kwaliteit van de tuning hier erg belangrijk is. Iemand die deze 2.5 TDI motor goed kent zal rekening houden met dat "turbogat".
Ik heb eigenlijk helemaal geen last meer. Goed soepel optrekken bij lage toeren en bij 2000 toeren vol gas gaat de beer pas echt los! En roken doet ie nauwelijks meer omdat de tuner gelijk de EGR gesloten heeft.
Maar er kunnen natuurlijk veel andere zaken een rol spelen. Bijvoorbeeld: Is je turbo nog wel 100%? Is je LMM nog ok en zo kan ik er nog een paar noemen....

Een verbruik van bijna één op twintig is trouwens wel een record geloof ik.........
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
WillemV70
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 19.07.2007 - 21:58

Klinkt goed! Waar heb je je TDI laten tunen?
V70 tdi 1998
350.000 km
stage 1

V70 2.0d 2009
123.000 km
Rica tuned
Walem
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.10.2008 - 12:32

Beste Volvo rijders,
Wij hebben een Volvo v70 2.5 D uit nov 2000 met intussen 285.000 km op de teller. Ik lees uit de berichten hier dat inmiddels vele Volvo V70 TDI (2.5D) rijders last hebben van 'walmende' motoren. Onze Volvo begint de laatste tijd ook behoorlijk te walmen. Op de snelweg bij het doortrekken in de 3e, 4e, of 5e versnelling zitten de achterliggers in het donker en in de dieseldampen. Voor de rest rijdt de auto prima.
Vragen:
- Is het opnieuw afstellen of het afsluiten van de EGR klep voldoende om
het walmen te voorkomen?
- Is chiptunen alleen zinvol als je meer PK's wilt?
- Is chiptunen gunstig voor het brandstofverbruik?
- Is het verstandig te chiptunen wel zinvol bij een km stand van 285.000?
- Is chiptunen kostbaar

Dank vast voor degene die tijd in de antwoorden stopt.
Mvg.
Walem
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

lees even het tuning gedeelte van het forum,daar
worden al je vragen beantwoord.
s6
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”