Nieuwe D5 motor voor S80
- Live
- 4th Gear member
Helaas heeft volvo motorisch niet zo veel techniek in huis als de concurrenten..
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
-
- 4th Gear member
Maar de D5 is toch een echte Volvo 'uitvinding'? Waar je ook een test leest, iedereen roemt deze motor als een van de lekkerste diesels..... Ze hebben de expertise dus iig wel gehad. Ik kan me overigens helemaal voorstellen dat in het huidige Ford/Volvo klimaat dat er geen geld is voor de ontwikkeling van een nieuwe diesel. Ik zeg dan op mijn beurt: beter goed gestolen dan slecht bedacht. Ga shoppen bij BMW en je kunt de komende jaren weer helemaal meekomen.
Stiekem heb ik ook altijd gehoopt dat Volvo zou worden verkocht aan BMW..... BMW heeft toch een beetje imagoprobleem. Volvo zou dus een mooie aanvulling zijn lijkt mij.
Stiekem heb ik ook altijd gehoopt dat Volvo zou worden verkocht aan BMW..... BMW heeft toch een beetje imagoprobleem. Volvo zou dus een mooie aanvulling zijn lijkt mij.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- Polarbaer
- 2nd Gear member
Dat heb ik inderdaad ook steeds gehoopt.Rene68 schreef:Stiekem heb ik ook altijd gehoopt dat Volvo zou worden verkocht aan BMW..... BMW heeft toch een beetje imagoprobleem. Volvo zou dus een mooie aanvulling zijn lijkt mij.
En even teruggrijpend op je eerdere reactie over BMW als uitstekende motorenbouwers. Dat is ongetwijfeld waar (de M staat niet voor niets in de naam), maar dat wil nog niet zeggen dat hun motoren ook op duurzaamheid het beste scoren. Ik betwijfel dat op basis van wat ik gehoord en gelezen heb.
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
- PeeJay
- 4th Gear member
Over duurzaamheid hoorde ik laatst een leuke.
Een bekende van mijn broer heeft een taxibedrijf en die wist ons te vertellen dat hij contact had gehad met de grote Duitse 3 en Volvo over garantie. Audi, BMW en Volvo haakten allemaal af rond de 300.000km qua garantie. MB durfde garantie tot 1.000.000 km te geven :shock:
Ontopic:
De nieuwe D5 valt mij qua prestige ook wel tegen vergeleken met de grote 3.
Niet dat het voor mij uitmaakt, ik behoor nog lang niet tot het publiek dat in die poel hengelt
Een bekende van mijn broer heeft een taxibedrijf en die wist ons te vertellen dat hij contact had gehad met de grote Duitse 3 en Volvo over garantie. Audi, BMW en Volvo haakten allemaal af rond de 300.000km qua garantie. MB durfde garantie tot 1.000.000 km te geven :shock:
Ontopic:
De nieuwe D5 valt mij qua prestige ook wel tegen vergeleken met de grote 3.
Niet dat het voor mij uitmaakt, ik behoor nog lang niet tot het publiek dat in die poel hengelt

Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 4th Gear member
MB heeft natuurlijk wat dat betreft een reputatie door verhalen van taxi's met 1.000.000km's op de teller! Maarja, ik moet er niet aan denken om zoveel kilometers in een MB te moeten rijden.....haha.....
-
- 2nd Gear member
Het is eigenaardig dat er zo een sterke daling is van de CO2 uitstoot voor de versies met Geartronic. Dit betekent ook een sterkere verbruikswinst. Zou er een nieuwe versnellingsbak zijn of werd enkel de sturing ervan aangepast voor een lager verbruik?
- Poolrev
- 5th Gear member
Ik betwijfel dat ook op basis van wat ik heb gezien. om een voorbeeldje te geven, de huidige M5/M6 motor mag (bij normaal gebruik) na ong. 150.000 km gewoon compleet gereviseerd worden, is toch een prijzig geintje...Polarbaer schreef:En even teruggrijpend op je eerdere reactie over BMW als uitstekende motorenbouwers. Dat is ongetwijfeld waar (de M staat niet voor niets in de naam), maar dat wil nog niet zeggen dat hun motoren ook op duurzaamheid het beste scoren. Ik betwijfel dat op basis van wat ik gehoord en gelezen heb.
Bij Audi gaat bij de 2.7TDI op een gegeven moment de versnellingsbak eraan, geen enkele A6 uitgezonderd... Een maatje van mij werkt bij een Audi/VW dealer, en hij vertelde dat er opvallend veel A6-en binnekomen met technische problemen met de dikke diesels van Audi... De reviews van berijders die je op de site van autoweek kan vinden, lijken dit ook te onderschrijven...
Neemt niet weg dat 't een genot blijft om in de dikke versies te rijden
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Even inhaken op de reactie van Poolrev: dat de Audi's terugkomen, kan te maken hebben met een zwakke automaat. Het is nogal wat om 500Nm door je oliepomp te sturen! Dat wordt goeoed koelen van je versnellingsbak.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 4th Gear member
Ach en met rijstijlen van sommige mensen, Motor loop aaah volgas ervandoor! Heeft BMW goed voor elkaar bij sommige motoren, max toerenbereik word electronisch aanzienlijk beperkt. Zal de levensduur wel weer verhogen maargoed.
- Johan
- 5th Gear member
Marketing technisch zou het uiteraard beter zijn als Volvo idd een 6 cylinder diesel zou gaan produceren gebaseerd op het 3.2 blok (voor zover ik weet waren die plannen ooit heel concreet incl. de ontwerp tekeningen).
Een dergelijk blok zou dan ~245 pk kunnen produceren. De prijsverhoging die dit met zich mee brengt maakt het echter weer moeilijker om "vreemd merk rijders" te binden. Daarnaast is Ford waarschijnlijk degene die zich niet wil wagen aan een dergelijk avontuur.
Het huidige D5 blok is gewoon een prima diesel. Het mag dan waar zijn dat de concurrentie uit kleinere motoren gelijke vermogens haalt door het verhogen van de druk in de rail maar ik vindt een 4 cyl toch niet opwegen tegen die typische 5 cyl "brul". Ook de breedte v.d. powerband is bij de D5 gewoon erg goed.
Qua investering is het vervangen v.d. grote turbo voor 2 kleinere exemplaren een slimme keuze. Meer vermogen vraagt wellicht wel om zwaardere drijstangen en zuigers, waarbij gezegd dat ik niet weet waar de grens ligt van de huidige onderdelen.
Ik rijd wel eens in een A6 met gechipte 3.0TDI (270pk) en een 535D. Ontegenzeggelijk hele mooie motoren met een prijskaartje onvergelijkbaar met een S80 en bovendien spuuglelijk.
Een dergelijk blok zou dan ~245 pk kunnen produceren. De prijsverhoging die dit met zich mee brengt maakt het echter weer moeilijker om "vreemd merk rijders" te binden. Daarnaast is Ford waarschijnlijk degene die zich niet wil wagen aan een dergelijk avontuur.
Het huidige D5 blok is gewoon een prima diesel. Het mag dan waar zijn dat de concurrentie uit kleinere motoren gelijke vermogens haalt door het verhogen van de druk in de rail maar ik vindt een 4 cyl toch niet opwegen tegen die typische 5 cyl "brul". Ook de breedte v.d. powerband is bij de D5 gewoon erg goed.
Qua investering is het vervangen v.d. grote turbo voor 2 kleinere exemplaren een slimme keuze. Meer vermogen vraagt wellicht wel om zwaardere drijstangen en zuigers, waarbij gezegd dat ik niet weet waar de grens ligt van de huidige onderdelen.
Ik rijd wel eens in een A6 met gechipte 3.0TDI (270pk) en een 535D. Ontegenzeggelijk hele mooie motoren met een prijskaartje onvergelijkbaar met een S80 en bovendien spuuglelijk.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- tvc15
- 3rd Gear member
Marketing technisch zou het nog veel beter zijn als volvo een 4 cylinder diesel met een cylinderinhoud van max. 2.0 liter en een vermogen van ca. 185 pk zou uitbrengen met een verbruik en CO2 emissie die de S80 en V70 een groen A-label zouden geven (zoals BMW). Op een 6 cylinder diesel zit (bijna) niemand te wachten.
-
- 4th Gear member
Helemaal mee eens hoor. Ik denk dat Volvo nu gewoon heel erg lastig zit qua nieuwe ontwikkelingen. De echte Volvo rijders nemen de D5 toch wel. En die brul of roffel is idd onovertroffen. Daar kan ook geen 6-cyl. tegenop. Motor wordt in tests ook altijd geroemd door souplesse en die roffel. Een diesel met een mooi geluid is toch echt wel uniek hoor!
- Johan
- 5th Gear member
Niet voor de S80. In een premium auto zoals de S80 pretendeert te zijn en wil je concurreren met de A6/5 serie BMW/E klasse dan zal je wel moeten.tvc15 schreef:Marketing technisch zou het nog veel beter zijn als volvo een 4 cylinder diesel met een cylinderinhoud van max. 2.0 liter en een vermogen van ca. 185 pk zou uitbrengen met een verbruik en CO2 emissie die de S80 en V70 een groen A-label zouden geven (zoals BMW). Op een 6 cylinder diesel zit (bijna) niemand te wachten.
Er is al een 2.0D en die mag uiteraard wel wat meer leveren maar dit is toch alleen bedoeld voor die "paar mensen" die het instapmodel willen rijden vanuit kostenoogpunt/ maximering leasebedrag van de werkgever.
Als je in het budget KEUR 60 .. KEUR 80 wil shoppen dan heeft de S80 geen antwoord in het diesel segment. Het imago zou in waarde zijn gestegen als die dikke diesel er idd geweest zou zijn. Een hoger vermogende 2.0D voegt daaraan niet veel toe en de verbeterde D5 slechts een heel klein beetje.
Het is jammer dat ford de hand op de knip heeft want een 3.2D6 zou heel wat A6/5-/E bestuurders in een XC/V70/S80 hebben gekregen.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- RJvS
- 1st Gear member
Gezien de situatie onder Ford kan ik begrijpen dat (beter) antwoord uitblijft.
Maar de nieuwe specs zijn allerminst armoedig.
Zoals al eerder aangegeven:
Nieuwe D5 + Powershift = Veel rijplezier.
Nu maar hopen dat ze deze combi gaan doorvoeren....
of zijn er hier mensen die daarover goed geinformeerd zijn.
Maar de nieuwe specs zijn allerminst armoedig.
Zoals al eerder aangegeven:
Nieuwe D5 + Powershift = Veel rijplezier.
Nu maar hopen dat ze deze combi gaan doorvoeren....
of zijn er hier mensen die daarover goed geinformeerd zijn.
-
Rijdt een Toyota Starlet P8 '91
- tvc15
- 3rd Gear member
@Volvopa: kijk eens naar de verandering in de verkoopaantallen van de BMW 5 diesels de laatste kwartalen. Je zult zien dat er een significante verschuiving richting de 2.0d 4 cylinder optreedt. Niet alleen vanwege de mindere kosten, maar omdat je tegenwoordig goed voor de dag kunt komen met "efficient dynamics". De 8-cylinder diesels bij BMW en Audi krijgen overigens geen opvolger en verdwijnen op termijn. Downsizing is de trend en de consument begrijpt dat. Bij het imago van de S80 zou een kleine diesel met veel vermogen en een A-label dus uitstekend gepositioneerd kunnen worden als vervanger van de huidige D5.
@RJvS: de huidige Powershift bak kan het koppel niet aan. Powershift op deze D5 zou een nieuwe ontwikkeling betekenen. Ik denk dus dat je de nieuwe D5 met powershift voorlopig kunt vergeten.
@RJvS: de huidige Powershift bak kan het koppel niet aan. Powershift op deze D5 zou een nieuwe ontwikkeling betekenen. Ik denk dus dat je de nieuwe D5 met powershift voorlopig kunt vergeten.
- RJvS
- 1st Gear member
Bedankt voor de uitleg. aanpassen die hap dan maar.....tvc15 schreef:Dat is dus 7% marge op de nominaal gespecificeerde max torque van de nieuwe D5. Dat is een veel te kleine safety marge.
-
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Contacteer:
Van wie komt die Powershift eigenlijk? Is dit een eigen bak van Volvo, of is die ingekocht bij Aisin, of bij PSA/Ford?
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012