Getunede ECU in soort 'protection mode'...

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
t_w
4th Gear member

Onlangs redelijk 'impulsief' en getunede ECU gekocht.

Werkte perfect! De 480 reageerde echt geniaal op het gaspedaal!

Maar...

Na ongeveer 2 weken was het gedaan met de pret.
Wanneer ik nu flink gas geef, zie ik de turbo druk stijgen, totdat ik ongeveer de 4500 toeren bereik. Dan grijpt de ECU in één keer in en verlaagt de turbo druk naar ongeveer 2/3 van het bereik op de meter...
Ongeacht hoeveel gas ik geef en welke versnelling ik zit, de druk komt niet boven die bepaalde waarde uit :cry:
Als ik de motor vervolgens uit zet en opnieuw start, kan ik wederom 1 keer 'snel' accelereren en daarna gaat de turbodruk weer naar die 2/3 van de max stand.

Verwissel ik nu de getunede ECU met de originele ECU, loopt de turbo druk wel netjes tot het rode gebied op de meter! Dus de auto is nu sneller met de standaard ECU dan met de getunede!

Blijkbaar 'vindt' de getunede ECU dat hij een soort noodprogramma moet inschakelen.

Iemand ervaring? of ideeën waar dit aan kan liggen?
Heb reeds contact gezocht met de verkopende partij, maar nog niets van weer gehoord.

Alle hulp is welkom, want wanneer de getunede ECU z'n werk goed doet, is het rijden met de 480 echt geniaal!
Mis het nu al :wink:
Ludo
6th Gear member

bij hoge turbodruk en te weinig brandstof komt dit wel vaker voor, is inderdaad een beveiliging.
heb je geen lekke slangen?.
Iroll
6th Gear member

Misschien kan je de ECU in een andere turbo proberen. als hij het daarin ook doet weet je dat het aan de ECU ligt. Anders idd een lekke slang of kapotte dump valve, lambda sonde, temp.sensor, MAF. Meet alles eens door of lees de foutcodes eens uit als er een diagnose box inzit. Op deze site staan de manuals, daarin kan je de waardes terug vinden van de sensoren etc.
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 0460%20480
t_w
4th Gear member

Ok, maar dan duid je dus op een defect ergens in de auto.
Hoe moet ik dan verklaren dat alles met de originele ecu wel werkt? (ook qua turbodruk?)

Of krijgen bepaalde sensoren meer op hun 'donder' bij een getunede ECU?
Edgar
5th Gear member

Zoek is een echte tuner op.. vind het heel gevaarlijk wat je doet.. sorry!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Iroll
6th Gear member

De beveiliging kan er misschien pas inspringen bij de hogere boost van de gechipte en niet bij de standaard ECU/boost. Is het proberen waard om hem uit te proberen op een andere turbo.
Ludo
6th Gear member

nooit gezien wat een piepklein scheurtje doet als er druk op komt staan?.
dat word een 'gat'...
stage 0 zoals dat genoemd word (ontsteking, IC en vacuumslangen, filters...) altijd eerst op 100% brengen, vòòrdat je aan tuning gaat beginnen is wel een must.

dan een ecu, dat is niet altijd zomaar klakkeloos uitwisselbaar.
bv voor wat voor type turbo is de software geschreven?, is jouw turbo in dezelfde staat, kan die dezelfde druk aan?, software geschreven voor dezelfde uitlaat, of groter?.... allemaal dingen waar rekening mee word gehouden in het schrijven van de software.
een ecu specifiek voor jouw motor laten aanpassen, dát is tunen.
Edgar
5th Gear member

Ludo schreef:waar rekening mee word gehouden in het schrijven van de software.
een ecu specifiek voor jouw motor laten aanpassen, dát is tunen.
Precies! Maatwerk dus..
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
t_w
4th Gear member

Ja, ik begrijp dat het op deze manier risico's met zich mee brengt, maar dit is nu eenmaal hoe het ervoor staat.

Zoals je dan waarschijnlijk ook zult weten is de 480 turbo met verschillende ecu's geleverd. Uiteraard is de aangepaste ecu van hetzelfde type als de standaard. Dat betekend ook dat de auto verder gelijk is.
Uiteraard kan de staat van de auto verschillen ja.

De auto / motor is verder in een goede staat en wordt ook (naar mijn bescheiden mening) goed onderhouden. Dus wat betreft het 'stage 0' is ook dat in orde.
EvolvE
5th Gear member

Heb je wel al iets van de verkopende partij gehoord? Anders zit er denk ik
ook niets anders op dan de auto en ecu naar een tuner te brengen, en eens te
vragen wat deze ervan denkt, en evt kan ondezoeken waar het probleem zit.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
nickk.
1st Gear member

Maak nu eerst eensch gebruik van de adviezen van Ludo en Iroll, het is best mogelijk dat er ergens een scheurtje zit of een sensor niet helemaal lekker werkt.

Zeker als de ECU eerst twee weken wel lekker loopt, lijkt mij het sterk dan dan ineens de ECU niet bij de auto past.
gvanminnen
4th Gear member

Slangen zijn natuurlijk ook oud en kunnen nu ineens wel scheuren met meer druk en vermogen.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
EvolvE
5th Gear member

t_w schreef:Ja, ik begrijp dat het op deze manier risico's met zich mee brengt, maar dit is nu eenmaal hoe het ervoor staat.

Zoals je dan waarschijnlijk ook zult weten is de 480 turbo met verschillende ecu's geleverd. Uiteraard is de aangepaste ecu van hetzelfde type als de standaard. Dat betekend ook dat de auto verder gelijk is.
Uiteraard kan de staat van de auto verschillen ja.

De auto / motor is verder in een goede staat en wordt ook (naar mijn bescheiden mening) goed onderhouden. Dus wat betreft het 'stage 0' is ook dat in orde.
Heb je nog een oplossing voor je probleem kunnen vinden t_w??
Ik ben wel benieuwd of je probleem al opgelost is.

Erwin
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
t_w
4th Gear member

Yep, heb ondertussen contact gehad met de verkopende partij.

Heb aangeboden gekregen om de ECU terug te sturen, zodat hij kan kijken of er daadwerkelijk iets in de ECU zelf mis is.

Wanneer ik meer weet, laat ik het horen ;)

@ GvanMinnen,
Dat kan inderdaad, maar dan zou mijn originele ECU ook niet meer moeten werken en dat is niet het geval...
Ludo
6th Gear member

t_w schreef:@ GvanMinnen,
Dat kan inderdaad, maar dan zou mijn originele ECU ook niet meer moeten werken en dat is niet het geval...
levert de originele ECU dan ook zoveel druk als het 2de hands exemplaar?.
een slang met een heel klein scheurtje kan met 'originele' druk vaak nog goed zijn, maar onder hogere druk kan het teveel open gaan staan.
dat zie je héél vaak als een motor gechipt word.
grazzhoppa480
1st Gear member

is het dezelfde kleur van ecu? het zou wel eens kunne dat de ez210K tege doet omdat hij inderdaad een te groot verschil merkt in druk tss werkelijke en geprogrameerde.
Plaats reactie

Terug naar “De 480”