Beste Experts, hobbyisten en liefhebbers.
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Volvo 480 Turbo. De wagen maakt het me echter erg moeilijk. Telkens wanneer ik hem koud start loopt de motor erg beroerd, net alsof hij of drie cilinders loopt. Als je gas geeft roffelt en schudt het blok dus erg veel. Naarmate hij warmer wordt, zo vanaf de 50 graden gaat ie steeds beter lopen en uiteindelijk loopt ie als een zonnetje.
Reeds gedaan en vervangen:
Brandstofpomp, injectors en injectorbalk schoongemaakt en gecontroleerd. Compleet nieuwe ontsteking en luchtfilter gemonteerd. Als de wagen 2 weken stil heeft gestaan start hij helemaal niet meer. Dan moet ik veel benzine in het spruitstuk gieten en dan wil hij na veel startpogingen wel weer aanslaan.
De weerstand van de koudestart-sensorr is overigens 6 ohm, lijkt me prima. Het enige wat ik me kan bedenken is de koude-start-sensor zelf, maar hoe groot is die kans...?
Wie o wie heeft er een goed idee?
Alvast bedankt!
Ongelukkige koude start
- Iroll
- 6th Gear member
Ik weet niet wat je hebt gemeten, maar 6 ohm voor de koudstartsensor (onder de meest rechtse bougie) klopt voor geen meter. En jouw verschijnselen duiden op een defecte sensor.
Dit zijn de weerstand waardes van de koudstart temp. sensor
Coolant Temperature (C) = Resistance (Ohm)
0 = 5,800
+20 = 2,500
+80 = 330
10 % afwijking mag volgens Volvo, maar iets meer is geen probleem.
Dit zijn de weerstand waardes van de koudstart temp. sensor
Coolant Temperature (C) = Resistance (Ohm)
0 = 5,800
+20 = 2,500
+80 = 330
10 % afwijking mag volgens Volvo, maar iets meer is geen probleem.
-
- 2nd Gear member
Ten eerste bedankt voor je reactie, je hebt inderdaad gelijk, ik ging er even van uit de deze 0 graden synoniem was aan een koude motor. Een koude motor is nu (hartje zomer;)echter zon 20 graden en dus behoort de weerstand ongeveer 2,5 Ohm te zijn.
Wat mij echter nog onduidelijk is, is het feit dat ik op de kabels meet, als deze waarde verkeert is hoe kun je dan vaststellen dat de sensor (die op het meetmoment een kamer verder lag) kapot is? Uitgesloten is in ieder geval dat de computer of de jettronic kapot zijn (en dus een verkeerd signaal afgeven), deze heb ik reeds vervangen.
Wat mij echter nog onduidelijk is, is het feit dat ik op de kabels meet, als deze waarde verkeert is hoe kun je dan vaststellen dat de sensor (die op het meetmoment een kamer verder lag) kapot is? Uitgesloten is in ieder geval dat de computer of de jettronic kapot zijn (en dus een verkeerd signaal afgeven), deze heb ik reeds vervangen.
- Iroll
- 6th Gear member
Ik snap je verhaal niet, je meet de bedrading en je sensor ligt in een andere kamer? Nieuwe manier van meten? Je kan toch eerst met bedrading meten en vervolgens de sensor zelf, of ben ik nou gek? Of heb je de bedrading en sensor in huis gehaald ofzo?
Leg eens uit!?De weerstand van de koudestart-sensorr is overigens 6 ohm, lijkt me prima. Het enige wat ik me kan bedenken is de koude-start-sensor zelf, maar hoe groot is die kans...?
-
- 2nd Gear member
Op de bekabeling staat trouwens 2,2 Ohm (bij een temp van 20 graden)
Ik ging, na navraag bij een automonteur, er van uit dat de sensor zelf niet met een simpele multometer op is te meten.
Maar aan je reactie te merken kan het dus wel?
Alvast bedankt!
Ik ging, na navraag bij een automonteur, er van uit dat de sensor zelf niet met een simpele multometer op is te meten.
Maar aan je reactie te merken kan het dus wel?
Alvast bedankt!
- Iroll
- 6th Gear member
Sensor kan je gewoon doormeten via de stekker verbinding, op zich is 2,2ohm goed. Hoewel ik ook heb meegemaakt dat de meting goed was maar de sensor toch niet goed functioneerde. Je zegt de complete ontsteking vervangen te hebben. Houdt dat ook in dat je de bougies, en heel belangrijk bij een turbo, de bougie kabels, rotor en verdeelkap hebt vervangen? Zou nl ook kunnen dat de bougie kabels doorslaan of een te grote weerstand hebben. Bij warme motor wordt de weerstand lager en zouden ze misschien wel goed functioneren. Probeer eens bij een koude, slecht lopende motor een voor een de bougiekabels eraf te trekken (geisoleerde tang!). Als je er een aftrekt en het maakt geen verschil met lopen dan is daar iets loos mee.
-
- 2nd Gear member
Na een korte vakantie ben ik weer gegaan. Inmiddels heb ik een andere koude-start-sensor gemonteerd. (de bougies, bougiekabels, verdeelkap, roter zijn allemaal vervangen).
Ik heb na het 'niet-starten'' de bougies eruit gehaald en deze waren droog. Er staat echter wel benzinedruk op de gallerij, de aanstuurwaarden via de stekker kloppen en als ik de injectors en de gehele balk verwijder komt er benzine uit alle vier de injectors.
Wie oo wie heeft er nog een idee voor deze spookauto? Ik word langzamerhand aardig gefrusteerd..
Wederom alvast bedankt!
Ik heb na het 'niet-starten'' de bougies eruit gehaald en deze waren droog. Er staat echter wel benzinedruk op de gallerij, de aanstuurwaarden via de stekker kloppen en als ik de injectors en de gehele balk verwijder komt er benzine uit alle vier de injectors.
Wie oo wie heeft er nog een idee voor deze spookauto? Ik word langzamerhand aardig gefrusteerd..
Wederom alvast bedankt!
- Iroll
- 6th Gear member
Zou ook aan het brandstofpomp relais kunnen liggen. Dat zit achter het handschoenenkastje. Daar zitten 2 relais, een voor de brandstofpomp en een voor de ECU. Hoor je de pomp wel lopen als je het contactsleuteltje omdraaid? Als het goed is hoor je de pomp 1 a 2 sec. lopen en dan weer afslaan met de contactsleutel op contact(dus niet in de startstand) Anders de druk opmeten van de injectorgallerij, kan ook aan een defecte drukregulator liggen of een verstopt brandstof filter, benzineslang als de pomp wel werkt.
-
- 2nd Gear member
Ik heb vandaag een Volvo 440 turbo geocht (opknapper) voor €100,- Hier heb ik de relais, de injectorbalk, injectiebekabeling, spruitstuk, luchtmassameter en het gashuis van over gezet. Wat denk je... nog steeds geen resultaat. Als ik de retourleiding van de benzine eraf haal dan spuit de benzine er ongelooflijk hard uit. Dus de benzine komt iig tot aan de injectors en deze zitten niet verstopt (heb ze alle vier benzine zien spuiten). Wat ik echter raar vond is dat toen ik de injectorbalk los had liggen (op mn blok) de injectors alle 4 een dikke rechte straal spoten, is dit normaal? Lijkt me dat ze om-en-om moeten spuiten.
Bedankt!
Bedankt!
-
- 1st Gear member
je moet je inlaat zeer goed controleren klinkt als een geval van valse lucht