OK, dan is een rare reactie niet abnormaal. In dat geval moet er daarvoor een technische verklaring zijn. Ben benieuwd wie die verklaring kan geven....een rare reactie van de auto is dan ook niet abnormaal
Dirk
OK, dan is een rare reactie niet abnormaal. In dat geval moet er daarvoor een technische verklaring zijn. Ben benieuwd wie die verklaring kan geven....een rare reactie van de auto is dan ook niet abnormaal
In D kan de motor niet uitvallen doordat ie meedraait met de uitrollende auto; dus gebruikt ie dan niks.
Dit laatste "probleem" was voor de topicstarter op dat forum een heel serieus probleem.... ik kwam die vraag zelfs op Engelstalige fora tegen, (en de reacties waren ook eensluidend, men twijfelde zeer aan zijn verstandelijke vermogens) ik probeer daarmee slechts aan te geven dat beide situaties geen normale praktijksituaties zijn.kuiper schreef:Ik ben nog niet overtuigd. Nogmaals, met automaten in moderne auto's de afgelopen jaren nooit een centje pijn gehad.
En de vergelijking met aan de handrem trekken bij 150 vind ik mank gaan (en een tikkeltje demagogisch): bij de versnelling in neutraal zetten is er geen verbinding tussen wielen en aandrijving, het heet niet voor niets neutraal en bij 150 aan de handrem trekken betekent is er juist wel een vrij funest contact.
Bedankt voor je bezorgdheid Olympus; maar tot nu toe vond ik het nogal gaan!want ik heb het gevoel dat er mensen zijn dat hun gedacht recht voor de raap zeggen, en anderen zeggen iets meer tactvol, en het lijkt erop dat er een beetje ruzie was tussen deze groepen!!!
Dat wou ik maar gezegd hebben...NEEN het is niet normaal dat de auto trilt als hij in stand N gezet wordt!!!
Nee dat vind ik nou weer het anderste uiterste. Heb vandaag een hoop in de auto gezeten en bij elk stoplicht voor ik stilstond de neutraal ingeschakeld. En elke keer dacht ik, oei dit mag eigenlijk niet volgens sommigen op het Volvo-forum. Maar ik kon het toch niet laten, macht der gewoonte. Overigens is er een (nog) betere reden om de auto altijd in D te laten staan en dat is dat je daardoor onder álle omstandigheden beheersing over je auto hebt. Bij een (paniek-)situatie kun je bij 60 in N niet plotseling gas geven als de situatie dat vraagt. Dat vind ik wél een goede reden om niet in N te zetten terwijl je nog rijd.Mocht je de behoefte voelen wil ik je uiteraard in die Neutraalstand wel een kilometer of 10 opslepen met 80km/uur, kijken we daarna hoe het spul zich gehouden heeft.... ik gok erop dat het overleden is.... mail me maar voor een afspraak, ik vind het best een leerzame "case"
Ik ben dan wel niet gezegend met een automaat en heb dus feitelijk geen idee waar het over gaat, maar om te voorkomen dat hete remschijven kromtrekken voor een stoplicht lijkt mij de meest voor de hand liggende methode het aantrekken der handrem. Ook bruikbaar voor handgeschakelde bakken die even stil moeten staan op een op- of aflopend stukje weg.Battlecruiser S80 schreef:Er is echter nog een ander punt: stilstaan na flink geremd te hebben. Als de remschijven heel heet zijn en je moet een tijdje stilstaan bij een stoplicht moet je erg oppassen. Door lang in D te staan (immers: op de rem!) kunnen de remschijven kromtrekken doordat de hitte ongelijkmatig kan wegvloeien. Als je vlak voor het stilstaan door een plas hebt gereden moet je helemaal oppassen.
Een handige oplossing in deze is om tóch in D te staan en elke 15 seconden de rem ietsjes te lossen, zodat de auto een centimeter of 30 rijdt, zodat de remklauwen weer een ander stukje remschijf vastgrijpen