
2 nieuwe banden of 4 nieuwe banden
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
@480S60: Heb ik gelezen hoor
Daar staat inderdaad dat ze achteraan moeten komen, maar de meeste bandencentrales die ik op bel zeggen dat dat inderdaad de theorie is, maar dat ze uit ervaring weten dat de nieuwe banden best vooraan komen, omdat de wagen vooraan trekt...

V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Juist daarom krijg je bij een slip of rijvaardigheids curses het advies om de nieuwe achter te leggen.Pritchard schreef:@480S60: Heb ik gelezen hoorDaar staat inderdaad dat ze achteraan moeten komen, maar de meeste bandencentrales die ik op bel zeggen dat dat inderdaad de theorie is, maar dat ze uit ervaring weten dat de nieuwe banden best vooraan komen, omdat de wagen vooraan trekt...
Met weinig profiel zullen bij optrekken de voorwielen tractie verliezen en de nieuwe achterband blijft grip houden dan rechtervoet omhoog probleem opgelost.
Bij remmen duikt de auto en komt er extra gewicht op de vooras.
Daarom zal de voorband meer grip krijgen ( immers het extra gewicht zal het water tussen band en wegdek weg persen).
De achteras krijgt bij remmen minder druk.
Dus hier is extra profiel welkom om de grip te bewaren.
sk6
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
@V70 classic: Is niet hetgeen ze bij de meeste bandencentrales zeggen, zij zeggen: nieuwe banden vooraan...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Dat kanPritchard schreef:@V70 classic: Is niet hetgeen ze bij de meeste bandencentrales zeggen, zij zeggen: nieuwe banden vooraan...
En die zelfde centrale verkoopt je 4 winterbanden omdat het hier 1 keer per jaar 2 cm sneeuwt( en wat dan zeker 1 uur blijft liggen).
In normale omstandigheden maakt het geen ruk uit waar ze liggen.
Alleen in extreme gevallen zul je verschil merken.
Ik zou er niet te veel over nadenken.
Het is wat je zelf wilt en wie je gelooft.
Ik lees het nog wel waar ze komen te liggen

Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
bedenk ook dat je op de vooras het meerendeel van je remkracht hebt (dacht ergens rond de 70 a 80%) Dan vindt ik het ook wel een fijn idee om goede banden voor te hebben...
Al moet ik zeggen dat ik ook ga voor nieuwe banden ik deze achter eronder leg, maar dat heeft dan weer te maken met dat daar ook mijn aangedreven as hangt....
Al moet ik zeggen dat ik ook ga voor nieuwe banden ik deze achter eronder leg, maar dat heeft dan weer te maken met dat daar ook mijn aangedreven as hangt....
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
de beste oplossing is denk ik een fiets kopen en de auto laten staan tot je de zomerbanden weer kan gebruiken.... ik lees de discussie maar ik denk dat jullie niet tot 1 antwoord komen. ieder moet maar doen wat ie het beste lijkt te vinden.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
@sjoerdb: ik denk dat je gelijk hebt, je hoort zoveel verschillende meningen. Maar morgen komen ze erop, en weet nog steeds niet waar... Misschie koop ik er gewoon 4 nieuwe, dan is het probleem zo van de baan 
Een vriend van me laat bij Volvo zelf 2 nieuwe banden plaatsen, daar plaatsen ze ze ook vooraan...

Een vriend van me laat bij Volvo zelf 2 nieuwe banden plaatsen, daar plaatsen ze ze ook vooraan...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Voor rijgedrag en veiligheid nwe banden achter, voor (valse)zuinigheid moet je ze voor laten plaatsen. Voor slijten ze harder als achter, dus als je de nwe achterplaatst gaan ze langer mee, maar je bent wel eerder aan het het vervangen van de al wat versleten voorste banden toe...
Ik heb 2 keer een slip cursus gedaan, en daar raden ze toch echt aan om voor je veiligheid,mn bij aquaplaining, de banden met het meeste profiel achter te plaatsen. Bij de laatste cursus die ik deed, lieten ze zelfs een video zien. 2 Astra's, een met weinig profiel voor en goed achter en een andersom. De Astra met weinig profiel achter ging bij een veel lagere snelheid in een slip op nat wegdek als de astra met goed profiel achter.
Bij de 1e cursus demonstreerde de instructeur het met twee speelgoed autootjes. Bij een waren de voorwielen afgeplakt met plakband om gladde banden te dupliceren en bij de ander de achterwielen. Geef ze allebei een zet en degene met de voorwielen afgeplakt gaat keurig rechtdoor, degene met de achterwielen afgeplakt begint gelijk te tollen.
Ik heb 2 keer een slip cursus gedaan, en daar raden ze toch echt aan om voor je veiligheid,mn bij aquaplaining, de banden met het meeste profiel achter te plaatsen. Bij de laatste cursus die ik deed, lieten ze zelfs een video zien. 2 Astra's, een met weinig profiel voor en goed achter en een andersom. De Astra met weinig profiel achter ging bij een veel lagere snelheid in een slip op nat wegdek als de astra met goed profiel achter.
Bij de 1e cursus demonstreerde de instructeur het met twee speelgoed autootjes. Bij een waren de voorwielen afgeplakt met plakband om gladde banden te dupliceren en bij de ander de achterwielen. Geef ze allebei een zet en degene met de voorwielen afgeplakt gaat keurig rechtdoor, degene met de achterwielen afgeplakt begint gelijk te tollen.
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Alles bij elkaar: ik moet dus vragen om de nieuwe banden achteraan te monteren en mijn oude achterbanden naar voor te brengen. Ik kijk niet wat het voordeligst uitkomt, ik wil alleen veiligheid. Als dit betekent dat ik dan op korte termijn nog 2 nieuwe moet laten steken, dan is dit geen punt 
En ik zat net te denken: Ik rijd nu rond met meer profiel achteraan dan vooraan, dus als ik mijn nieuwe banden vooraan zet, krijg ik een hele andere situatie, dus wagen zal ook helemaal anders reageren. Wagen reageert nu zoals ik het wil, dus: nieuwe banden vanachter

En ik zat net te denken: Ik rijd nu rond met meer profiel achteraan dan vooraan, dus als ik mijn nieuwe banden vooraan zet, krijg ik een hele andere situatie, dus wagen zal ook helemaal anders reageren. Wagen reageert nu zoals ik het wil, dus: nieuwe banden vanachter

V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Voila, de nieuwe conti's liggen achterop en de oude achterbanden liggen voorop. De bandencentrale raadde het me wel af (waarschijnlijk omdat ze dan meer werk hebben). Wat me wel verbaasde: ze moesten de wielen er echt van kloppen... toen de bouten los waren, bleven de wielen gewoon zitten, muurvast... Leuk als je dan eens een lekke band hebt, want zo'n hamer heb je natuurlijk altijd achterin liggen...
Wat ik wel opmerkte: de rechterachterband ligt nu links voor en omgekeerd, kan dit kwaad??
Wat ik wel opmerkte: de rechterachterband ligt nu links voor en omgekeerd, kan dit kwaad??
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Gefeliciteerd en net op tijd; het nare weer is in aantocht.Pritchard schreef:Voila, de nieuwe conti's liggen achterop
Welke zijn het nu geworden en hoeveel heb je nu betaald?. [als ik zo onbeleefd mag wezen]
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Altijd geleerd dat banden aan dezelfde kant moeten blijven. Lijkt me dat een beetje zichzelf respecterende bandenboer dit ook weet...Pritchard schreef:Wat ik wel opmerkte: de rechterachterband ligt nu links voor en omgekeerd, kan dit kwaad??
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Wat ik wel opmerkte: de rechterachterband ligt nu links voor en omgekeerd, kan dit kwaad??[/quote]
Dit is in verband met het cuppen.
Als je ze kruist blijft de radiale belasting op de band hetzelfde (het rubber wordt door de aandrijving dezelfde weg op gedwongen als achter door het wegdek immers daar drijft de weg het wiel aan),en zul je minder trillingen hebben.
LET OP dit werkt alleen als je band geen verplichte draairichting heeft.
Zoals waar Geus op doelt.
Veel plezier met de conties en ik hoop dat eenieder weer wat wijzer is geworden over de banden kwestie.
Dit is in verband met het cuppen.
Als je ze kruist blijft de radiale belasting op de band hetzelfde (het rubber wordt door de aandrijving dezelfde weg op gedwongen als achter door het wegdek immers daar drijft de weg het wiel aan),en zul je minder trillingen hebben.
LET OP dit werkt alleen als je band geen verplichte draairichting heeft.
Zoals waar Geus op doelt.
Veel plezier met de conties en ik hoop dat eenieder weer wat wijzer is geworden over de banden kwestie.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
als ze draairichting gevoelig zijn dan mag je terug gaan om links en rechts voor om te laten draaien.
ik heb 2 setjes banden op velgen, winter en zomerbanden. ik heb besloten om de banden ieder seizoen van voor naar achter te wisselen. ze zijn met een verplichte draairichting dus van links naar rechts kan niet. ik heb nu 2de seizoen met zomerbanden gereden, ik ga beginnen aan 2de seizoen winterbanden. ik heb goodyear erop liggen en ben er niet ontevreden over.
ik heb 2 setjes banden op velgen, winter en zomerbanden. ik heb besloten om de banden ieder seizoen van voor naar achter te wisselen. ze zijn met een verplichte draairichting dus van links naar rechts kan niet. ik heb nu 2de seizoen met zomerbanden gereden, ik ga beginnen aan 2de seizoen winterbanden. ik heb goodyear erop liggen en ben er niet ontevreden over.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Voor zover ik weet hebben de conti's geen draairichting, dus in principe zou het dus geen kwaad kunnen. Merkte vanmorgen tijdens het rijden wel dat de wagen naar rechts trekt...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Even de bandenspanning controleren. 0,1 bar verschil kun je al voelen hoor.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Dat zou normaal in orde moeten zijn, want ze hebben dat op mijn verzoek nog eens nagezien...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
@NielsV70: ik heb de banden gewisseld van achter naar voor en nieuwe achterop...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus