Volvo heeft de wereldberoemde Zweedse glasfabriek Orrefors betrokken bij de ontwikkeling van zijn volgende conceptauto, een voorproefje van de nieuwe Volvo S60. Het resultaat van de samenwerking, een zwevende middenconsole van handgemaakt kristal, is voor het eerst te zien op de Detroit International Motor Show in januari 2009.
Die middenconsole van kristal komt in ieder geval niet in het productiemodel volgens Autoweek: (lijkt me ook potentieel gevaarlijk..)
"Op de Detroit International Motor Show toont Volvo een studiemodel die een voorbode is van de nieuwe S60. Op het productiemodel moeten we nog wachten tot ‘ergens in 2010’, volgens de woordvoerster van het merk. Daarmee krijgt het uit 2000 stammende model een indrukwekkend lange carrière.
Volvo maakt voor de concept car al gewag van een zwevende middenconsole van kristal die is gemaakt voor de Zweedse glasfabriek Orrefors; het is voorlopig het enige detail wat we te zien krijgen van het studiemodel. Deze console wordt zeker niet in productie genomen maar Volvo wil in de toekomst wel op kleinere schaal kristal gebruiken in het de interieurs.
Volvo gebruikt in zijn interieurs ‘Scandinavisch design’. “Dan is Zweeds glaswerk een grote bron van inspiratie,” vindt Volvo."
(2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Bij het artikel van Autoweek over de glasconsole waren er reacties die de huidige S60 'hoogbejaard' noemen. Ik kon het niet nalaten daar als volgt op te reageren:
Een model wat na goed 8 jaar op de markt qua rijeigenschappen nog bij de top 5 van Autoweek tevredenheidstrofee 2008 hoort, is dus gewoon een topper.
Mensen lezen ook eens het woord hoogbejaard in de Autoweek :roll: .
Vind het wederom een mooi stukje Scandinavisch design! Ben zeer benieuwd naar de Concept.
Summum schreef: (lijkt me ook potentieel gevaarlijk..)
Denk dat dat wel meevalt hoor. Volvo weet wel wat ze moeten doen om het veilig te maken. Zal een zelfde techniek zijn als het geharde veiligheidsglas o.i.d.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
Het gemiddelde forum lid van autoweek is zowiezo een sjonnie dus de opmerkingen daar zijn niet ter zake doende en getuigen van weinig intelligentie. Basta!
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc. S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
Volvopa schreef:Wow! Flowing dash.
Ik hoop niet dat het nieuwe model te veel in gaat haken op de coupé trend.
Enfin is de komende 4 jaren mijn probleem nog niet.
citaat uit Auto Internationaal:
"In tegenstelling tot de productieversie, die we mogen verwachten in 2010, is de conceptstide dus strikt 4-persoons, waarmee de ontwerpers het coupéaspect van de nieuwkomer willen benadrukken. Door de nieuwe S60 een 4-deurs coupé als carrosserievorm te geven, wordt al te veel interne concurrentie met de S80 voorkomen. Bovendien kan de nieuweling zo beter gepositioneerd worden als serieus alternatief voor de sportieve BMW 3-serie. De huidige S60 stamt uit de zomer van 2000 en is inmiddels dik 8 jaar oud. Voor een auto is dat een flinke leeftijd, maar voor een Volvo niet bijzonder: de 240 hield het maar liefst 19 jaar vol en dat is exclusief de leeftijd van zijn voorganger, de 140-serie.
Als het maar niet te veel CC - CLS achtig gaat worden.
Ik ben er echter bang voor dat de eigenzinnigheid dat het Volvo design kenmerkt steeds meer "geweld" wordt aangedaan.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc. S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
Volgens mij was de S60 2000 de allereerste echte 4-deurs coupé, en liep Volvo (ook) daarmee een jarenlang voorop. CLS, Passat CC, enz.volgden pas onlangs, dus vele jaren later.
Dus ik vind het niet raar als de tweede generatie S60 voortbouwt op de trend die zijn eigen voorganger gestart heeft !
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
De S60 is juist dankzij zijn coupévorm een groot succes voor Volvo gebleken. Vóór de S60 genoten de sedanmodellen van Volvo (o.a. S70) maar een zeer geringe belangstelling ten opzichte van de estates (zoals V70).
Allicht wil Volvo dit succes voortzetten.