Op andere topics heb ik hier ook al wat over gelezen maar niet alles.
ik heb een 460 2.0 uit 95'. Er komt geen warme lucht(wel koude lucht) in mijn auto wanneer ik de verwarming aanzet.
ik had gelezen dat ik de twee slagen links onder de bobine moet doorspuiten met een tuinslang.
- kan ik 1 slang hiervan gewoon loskoppelen en leeg laten lopen in een emmer? of moet ik voor de radiateur laten leeglopen?
- vul ik de nieuwe koelvloeistof via 1 van de slangen bij of gewoon voor via de radiateur?
- moet ik het water eerst koken voordat ik het meng met koelvloeistof(50/50)
groeten Joris
vullen koelsloeistof verwarming
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Ik zou eieren voor je geld kiezen en gedemineraliseerd water gebruiken. Verkrijgbaar bij alle bouwmarkten, op op elk laboratorium waar je vrienden hebt. En als je dan toch gaat spoelen zou ik gelijk alles doorspoelen, het feit dat er een verstopping is geeft al aan dat er een en ander aan vuil door de vloeistof zwerft. Kwestie van laten leeglopen inderdaad (is chemisch afval), maar als je gaat spoelen maakt het niet echt uit welke je losmaakt, dan spoel je uiteindelijk toch alles eruit.
Spoelen gewoon met de kraan, dan leeglopen op de laagste slang/onderaan de radiateur en vullen met gemengde koelvloeistof. Goed ontluchten op het nippel op de (t-splitsing-)slang bij de bobine. Vergeet ook de slangen niet te spoelen, de verstopping kan ook hierin zitten. Nieuwe slangenklemmen monteren want die van Volvo zijn 1-malig bruikbaar.
Spoelen gewoon met de kraan, dan leeglopen op de laagste slang/onderaan de radiateur en vullen met gemengde koelvloeistof. Goed ontluchten op het nippel op de (t-splitsing-)slang bij de bobine. Vergeet ook de slangen niet te spoelen, de verstopping kan ook hierin zitten. Nieuwe slangenklemmen monteren want die van Volvo zijn 1-malig bruikbaar.
- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
moeten de twee buisjes die door het schutbord gaan ook doorgespoeld worden? en de radiateur?
No pain no gain
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
oja, linksom en rechtsom spoelen, dan gaat alle vuil weg
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
Ik heb alles doorgespoelt maar hij geeft nog steeds koude lucht. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Beide slangen zijn nu warm als de motor draait.
Beide slangen zijn nu warm als de motor draait.
No pain no gain
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
als beide slangen warm worden, wordt je kachelradiator sowieso enigzins warm.
wat je zou kunnen controleren is of de kabel van de knop voor warm/koud nog wel vast zit, kan me voorstellen dat ie anders alleen koud geeft.
wel een k*t klusje, omdat je daarvoo achter je dashboard moet zijn, erg krap allemaal
wat je zou kunnen controleren is of de kabel van de knop voor warm/koud nog wel vast zit, kan me voorstellen dat ie anders alleen koud geeft.
wel een k*t klusje, omdat je daarvoo achter je dashboard moet zijn, erg krap allemaal

1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Schuif los of luchtdoorlaat geblokkeerd door teveel bladeren of andere troep op de (binnen)radiator
Als je op warm zet met er (bijna) evenveel lucht doorheen geblazen worden dan op de koud stand. Als dat zo is, dan heb je ook genoeg flow. Dan moet d=je inderdaad even kijken of de kleppen nog bewegen met je verwarmingsknoppen mee
Als je op warm zet met er (bijna) evenveel lucht doorheen geblazen worden dan op de koud stand. Als dat zo is, dan heb je ook genoeg flow. Dan moet d=je inderdaad even kijken of de kleppen nog bewegen met je verwarmingsknoppen mee
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
Om dat te controleren moet zeker het dashbord eraf? of is er ook een andere manier?
No pain no gain
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Even ventilator vol aan,
hand voor ventilatie openingen, wel de goede (let op 2e schuif/draaiknop waar deze op staat)
Dan lucht voelen in stand koud en stand warm. In stand warm moet er (bijna) net zoveel lucht doorheen komen. Als er veel minder doorheen komt dan is de binnenradiator luchtzijdig verstopt.
hand voor ventilatie openingen, wel de goede (let op 2e schuif/draaiknop waar deze op staat)
Dan lucht voelen in stand koud en stand warm. In stand warm moet er (bijna) net zoveel lucht doorheen komen. Als er veel minder doorheen komt dan is de binnenradiator luchtzijdig verstopt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
er komt evenveel lucht uit de openingen bij een koude stand als een warme stand. ik kan alleen een opening naar de schuif vinden via de alarmknop en de gordelknop maar hier kunnen maar 2 vingers door. Is er een andere opening mogelijk?
No pain no gain
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Lijkt dus dat je geen bladeren oid ervoor hebt zitten.
Ook lijk thet zo dat je schuif niet meer beweegt, want dat is zo ongeveer de laatste optie.
Verdere gaten die je kunt openen is radio.
Ik weet zo de schuiven niet te zitten, maar ook de bakjes voor e schakelpook kunnen eruit, klipjes zitten verscholen in d ezijkanten in de bekleding van de bakjes, kun je voelen met je vingers.
Iemand nog tips waar de schuiven van de verwarmingskanalen zitten?
Ook lijk thet zo dat je schuif niet meer beweegt, want dat is zo ongeveer de laatste optie.
Verdere gaten die je kunt openen is radio.
Ik weet zo de schuiven niet te zitten, maar ook de bakjes voor e schakelpook kunnen eruit, klipjes zitten verscholen in d ezijkanten in de bekleding van de bakjes, kun je voelen met je vingers.
Iemand nog tips waar de schuiven van de verwarmingskanalen zitten?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
ik weet dat de positieklep(ruiten/voeten/roosters) aan de linkerkant van de middenconsole zitten, tegen de zijkant van het kachelhuis. ik verwacht dat de kabels voor de warm/koudklep rechts zitten, en met een beetje geluk en gepriegel kun je erbij door de bekleding bij de passagiersvoeten los te halen, en waarschijnlijk handschoenenvak eruit. de kabels lopen(bij ij althans) in een rode huls, dus moeten goed te vinden zijn, zijn erg stugge kabels.
vastzetten is simpel, het gat aan het einde van de kabel over het enige onbezette pinnetje op het kachelhuis drukken, en de kabelhuls weer op zijn voorbestemde clipje klikken.
de warmkoudklep kun je dus vinden door op het kachelhuis te voelen naar pinnetjes die een klep bedienen, en dan met warme motor even op en neer bewegen.
Owja luchtstroompositiekabels kun je bij als je de tellerkast eruit haalt, maar daar heb je niet zoveel aan
vastzetten is simpel, het gat aan het einde van de kabel over het enige onbezette pinnetje op het kachelhuis drukken, en de kabelhuls weer op zijn voorbestemde clipje klikken.
de warmkoudklep kun je dus vinden door op het kachelhuis te voelen naar pinnetjes die een klep bedienen, en dan met warme motor even op en neer bewegen.
Owja luchtstroompositiekabels kun je bij als je de tellerkast eruit haalt, maar daar heb je niet zoveel aan

1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
heb net even de bekleding aan de rechterkant van het baje weggehaald en zag dat er een rode stugge kabel(bruine en blauwe draad met groene stekker) loshing. Is deze dus van de verwarmingsschuif en zoja hoe krijg ik deze weer vast? bedankt
No pain no gain
- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
heb net even de bekleding aan de rechterkant van het baje weggehaald en zag dat er een rode stugge kabel(bruine en blauwe draad met groene stekker) loshing. Is deze dus van de verwarmingsschuif en zoja hoe krijg ik deze weer vast? bedankt
No pain no gain
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
Er zou geen stekker op moeten zitten, het zou een kabel moeten zijn zoals die ook aan de handrem van je fiets zit
. een kunsstof omhuls(bij mij rood), met aan het eind een stukje staalkabel eruti stekend, aan het uiteinde van de staaldraad zit een ringetje. dit ringtje moet over een palletje op het kachelhuis, welke en waar precies zou ik zogauw niet weten.
heb helaas de auto ff bij mijn ouders staan, dus kan pas vrijdag voor je kijken, misschien is er iemand anders die toch toevallig zijn bekleding half los heeft hangen die even wil kijken en voelen waar de kabel van de warm/koud knop precies heen gaat.

heb helaas de auto ff bij mijn ouders staan, dus kan pas vrijdag voor je kijken, misschien is er iemand anders die toch toevallig zijn bekleding half los heeft hangen die even wil kijken en voelen waar de kabel van de warm/koud knop precies heen gaat.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
als je da zou willen doen heel graag...
No pain no gain
- lange frans
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 09:22
heb net het handschoenenkastje eruit gehaald maar hier is geen enkele ruimte om bij de verwarmingsschuif te komen. Een dikke luchtpijp zit in de weg..wie o wie heeft de oplossing?!
No pain no gain
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Je hebt inderdaad totaal geen ruimte achter het dash van een 400-serie.
Mijn oplossing?
Klikkerdeklik!
Mijn verwarming deed het ook niet, nadeel is dat het ene deel van de verwarming, zoals je op de foto kunt zien, aan de carrosserie vast zit en het andere deel aan het dashboard. Zo kun je het nooit "even" uit elkaar halen zoals bij bijvoorbeeld de 850.
Mijn oplossing?
Klikkerdeklik!
Mijn verwarming deed het ook niet, nadeel is dat het ene deel van de verwarming, zoals je op de foto kunt zien, aan de carrosserie vast zit en het andere deel aan het dashboard. Zo kun je het nooit "even" uit elkaar halen zoals bij bijvoorbeeld de 850.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
