Dag S80 rijders,
Allereers bedankt voor de reacties op mijn post over de melding storing lampje parkeerlicht. Ik ga zaterdag (dan heb ik ten minste te maken met fatsoenlijk daglicht) kijken welke lamp(en) ik moet vervangen.
Even wat anders. Ik weet dat er al vaker over gepost is, maar wil toch nog eens het volgende probleem voorleggen.
In mijn S80 uit 2005 (MY 2006) bevindt zich sinds enige tijd vocht in de (xenon) koplampen van het merk Valeo. Ik heb al eens gelezen dat je een gaatje in de onderkant van de platic afdichtdoppen kunt boren en dat er doppen bij de dealer te krijgen zijn die er voor zorgen dat er ventilatie in de koplampen mogelijk is. Nu doet zich het vreemde voor dat de koplampen van mijn auto niet voorzien zijn van plastic, maar van rubberen doppen die veel platter zijn dan de doppen die in het gebruiksaanwijzingsboekje te zien zijn. Een gaatje boren is dan ook geen optie, al kan ik natuurlijk op de één of andere manier wel een gaatje in de rubberen doppen maken.
Is er een (simpele) oplossing of zit er niets anders op dan of de lampen te demonteren en volledig af te kitten op de naden of nieuwe koplampen te kopen? Ik zit zelf te denken aan de optie af te kitten omdat de bumper toch gedemonteerd moet worden om een nieuwe condensor voor de A/C te monteren.
vocht in koplampen
-
- 5th Gear member
Afkitten zou ik niet doen, hiermee sluit je het vocht in en zal bij b.v. het parkeren van de auto in de zon condenseren.
Beter is de lampen mee naar binnen te nemen en droog te fohnen, af te sluiten en weer te monteren in de auto.
Je zal dan nogsteeds ligte condens vorming hebben vanwege de temperatuursverschillen maar dit zal vrij snel weg moeten gaan.
Beter is de lampen mee naar binnen te nemen en droog te fohnen, af te sluiten en weer te monteren in de auto.
Je zal dan nogsteeds ligte condens vorming hebben vanwege de temperatuursverschillen maar dit zal vrij snel weg moeten gaan.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
De strijd met condens kun je maar op één manier winnen en dat is met ventilatie.
Ik zou dus toch een gaatje in de afdekkap maken. Als het rubber of siliconen is, probeer dan eens met een gloeiend hete spijker een gaatje te smelten.
Uit ervaring weet ik dat dit zeker helpt ( Volvo 850 ). In mijn S 80 heb ik nu afdekkappen met een soort membraam en geen vochtproblemen.
Ik zou dus toch een gaatje in de afdekkap maken. Als het rubber of siliconen is, probeer dan eens met een gloeiend hete spijker een gaatje te smelten.
Uit ervaring weet ik dat dit zeker helpt ( Volvo 850 ). In mijn S 80 heb ik nu afdekkappen met een soort membraam en geen vochtproblemen.
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Wat ook erg helpt bij vocht in de koplampen is bewust de auto zo parkeren dat de kop naar het zuiden staat.
Hiermee komt zoveel mogelijk zonnestraling achter het glas van de lamp. Dit doet hetvocht verdampen. Je hoeft dan alleen nog maar te zorgen dat er genoeg ventilatie in de lamp is zodat het weg kan.
Bij mij was op deze manier in een S60 na een paar weken al het vocht verdwenen.
Hiermee komt zoveel mogelijk zonnestraling achter het glas van de lamp. Dit doet hetvocht verdampen. Je hoeft dan alleen nog maar te zorgen dat er genoeg ventilatie in de lamp is zodat het weg kan.
Bij mij was op deze manier in een S60 na een paar weken al het vocht verdwenen.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
-
- 3rd Gear member
Bij mijn s80 uit 2004 met Xenon af fabriek zijn die membramen ook niet afdoende. Lampen worden kennelijk niet heet genoeg om het vocht te verdampen. Af en toe de kappen eraf en een dag of twee zonder rondrijden en het gaat weer een paar maanden goed.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Boor er maar gerust een gaatje in van ong. 2 mm, plaats maakt ook niet zo veel uit. Werkt gewoon. Wel altijd met je lampen aan rijden.
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb gewoon mijn grootlicht aangezet en de andere lampjes los gehaald, na 1 uur was het vocht eruit. Lamp laten afkoelen met de lampjes er nog uit. Dan pas de lampjes erin zetten! sins dien rij ik altijd met mijn licht aan en heb nooit meer last van vocht gehad.
Mijn lamp zat echt helemaal vol water druppel!
Succes!
Mijn lamp zat echt helemaal vol water druppel!
Succes!
- GHJ-S80
- 2nd Gear member
Mogelijk is het probleem inmiddels opgelost, mogelijk ook niet, aangezien het hier een bekend en terugkerend probleem is. Zelf rij ik nu een paar maanden met een S80. In het begin zat er een waas in het rechter voor knipperlicht. Na de eerste keer uitmonteren en inhuis laten drogen kwam het vocht terug. De tweede keer heb ik er flink in geblazen en ontdekte een lek langs het glas aan de bovenkant. Afsmeren met aquariumkit heeft een onzichtbaar en afdoende resultaat opgeleverd. Sindsdien kijkt mijn S80 weer helder uit zijn ogen.
S80 2012 T4 - Summum - 180pk - Powershift - Ember Black - acc
S80 2005 T6 - Executive - 272pk - aut
S80 2001 2.9 -Executive - 200pk - aut
S80 2005 T6 - Executive - 272pk - aut
S80 2001 2.9 -Executive - 200pk - aut
- Armin
- 2nd Gear member
Ik heb dit ook met mijn S60. Ik heb gewoon even een paar dagen zonder de kapjes gereden. Ik had al eens gaten geboord, maar dat heeft niet mogen helpen.
Het hielp wel toen ik nog rond reedt met halogeen, maar de xenon lampen worden gewoon niet warm genoeg om het vocht te verdampen.
Het hielp wel toen ik nog rond reedt met halogeen, maar de xenon lampen worden gewoon niet warm genoeg om het vocht te verdampen.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Bij onze V70 ook hetzelfde probleem vocht in linker koplamp .
( na het wassen met een hogedrukspuit)
Remedie had nog een stuk pvc pijp liggen 50mm en een haaksebocht , kapjes eraf lampen eruit pvc buis met haaksehoek achter tegen de lamp en de fohn er een halfuurtje(achter op de pijp) op alle vocht eruit , en gewoon weer met de hand wassen..
( na het wassen met een hogedrukspuit)
Remedie had nog een stuk pvc pijp liggen 50mm en een haaksebocht , kapjes eraf lampen eruit pvc buis met haaksehoek achter tegen de lamp en de fohn er een halfuurtje(achter op de pijp) op alle vocht eruit , en gewoon weer met de hand wassen..

V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998