Ik heb de carterpan van mijn 440 1.8i uit 1995 kapot gereden (flink gedeukt) ook lekte mijn olie weg aangezien ik tijdens het rijden over een stuk beton de aftapplug van het carter los ging zitten.
Plug vast gedraaid en nieuwe olie er in. Leek allemaal goed te gaan totdat na een paar kilometer rijden mijn olie lampje ging branden.
Zou het vervangen van mijn carterpan het probleem vehelpen en is dat makkelijk te doen of moet het motorblok een stuk omhoog??????
Als hij af is gekoeld en ik start hem opnieuw dan blijft het olie lampje branden, maar wat beroerder is, is dat de motor lawaai maakt tikt. wat kan het zijn? is door de deuk soms een buisje/kanaaltje dicht komen te zitten waardoor de olie niet door het hele blok loopt. Zo ja zou het vervangen van de carterpan al voldoende zijn om het probleem te verhelpen of zou er al permanente schade zijn aangericht????
olie aanzuig zeef afgebroken carterpan
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Het vervangen van de pan is niet lastig, mits je genoeg ruimte vanaf de vloer hebt. Een brug zal het makkelijkst zijn. Weet echter wel zeker dat je olie lekt via deze weg. Zit er nog wel olie aan je peilstok als het lampje brand? Anders is misschien de sensor kapot. Volgens mij moet je ook een nieuwe pakking + koperen ring hebben voor de afdichtplug. In ieder geval eerst alle olie aftappen.
suc6
suc6
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Als er flinke deuken inzitten,vervangen... Is niet een moeilijke klus kwestie van een stuk of 20 boutjes los draaien en dan de carterpan eraf halen,Oude pakking resten eraf halen.
Nieuwe carterpan met nieuwe pakking monteren en klaar.
Edit: Toen je dat object raakte heb je toen doorgereden zonder olie? zoja dan heb je inderdaad kans op schade.
Nieuwe carterpan met nieuwe pakking monteren en klaar.
Edit: Toen je dat object raakte heb je toen doorgereden zonder olie? zoja dan heb je inderdaad kans op schade.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
Ja de olie lekte alleen via de aftap plug, want na vast zetten en nieuwe olie lekt hij niet meer en als je naar de peilstok kijkt zit hij nog steeds op het niveau zoals ik hem had gevuld.
Ik heb geen brug kan hem op bokken rijden, is dat voldoende hoog?
Maar dat lawaai/tik in het blok ????
Ik heb geen brug kan hem op bokken rijden, is dat voldoende hoog?
Maar dat lawaai/tik in het blok ????
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
Nee niet zonder olie doorgereden, alleen even op de bokken gereden zonder olie dus een paar seconden.
Na olie vervangen liep hij weer mooi.
Als je goed naar de deuk kijkt zie je ook of lijkt het er op dat er een afdruk in de carterpan zit, net alsof hij niet verder ingedeukt kon omdat hij iets in het blok raakte.
Ik heb net naar de volvo gebeld en die vertelde dat je de carterpan niet zomaar kunt weg halen aangezien de olie pomp in de weg zit. Ze gokte dat de olie pomp afgebroken is en dat daardoor de olie niet mee goed circuleerde. En aangezien hij nu lawaai maakt er een lager uit ligt.
M.a.w. sloop.
Wat is dus waar is de carterpan makelijk weg te halen of niet.
Na olie vervangen liep hij weer mooi.
Als je goed naar de deuk kijkt zie je ook of lijkt het er op dat er een afdruk in de carterpan zit, net alsof hij niet verder ingedeukt kon omdat hij iets in het blok raakte.
Ik heb net naar de volvo gebeld en die vertelde dat je de carterpan niet zomaar kunt weg halen aangezien de olie pomp in de weg zit. Ze gokte dat de olie pomp afgebroken is en dat daardoor de olie niet mee goed circuleerde. En aangezien hij nu lawaai maakt er een lager uit ligt.
M.a.w. sloop.
Wat is dus waar is de carterpan makelijk weg te halen of niet.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Olie pomp kapot? of aanzuig van de olie in het carter kapot/afgebroken.
Je kan het zelf testen door de motor (even ) te laten lopen en dan te kijken onder de olievuldop. De nokkenas moet in ieder geval goed in de olie zitten.
Zoniet dan is er geen oliedruk en is de pomp kapot of je aanzuig in het carter kapot.
Ik denk dat je al een tijd zonder oliedruk rijdt...... = niet goed.
Het lijkt met stug dat de sensor defect is omdat hij op de oliepomp zit en niet ergens in het carter.
Je kan het zelf testen door de motor (even ) te laten lopen en dan te kijken onder de olievuldop. De nokkenas moet in ieder geval goed in de olie zitten.
Zoniet dan is er geen oliedruk en is de pomp kapot of je aanzuig in het carter kapot.
Ik denk dat je al een tijd zonder oliedruk rijdt...... = niet goed.
Het lijkt met stug dat de sensor defect is omdat hij op de oliepomp zit en niet ergens in het carter.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Is niet waar,Je kan het carter wel loshalen die moet je zoiezo eraf halen om bij de oliepomp de komen.jan_apeldoorn schreef: Ik heb net naar de volvo gebeld en die vertelde dat je de carterpan niet zomaar kunt weg halen aangezien de olie pomp in de weg zit.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
mijn olie aanzuig zeef was afgebroken. De olie pomp moest de olie nu direct uit de carterpan zuigen. Kan dit het probleem veroorzaken dat ik nu dus geen of te weinig druk heb?
Ik kan het dekseltje van de oliepomp wel vervangen en hopen dat het lawaai ook uit de motor verdwijnt, maar heb nog een 2e vraag.
Is het normaal dat je het tandwieltje van de olie pomp met de hand de ene kant rond kunt blijven draaien (als ik me goed herinner met de klok mee) en de andere kant op gaat dat tot een bepaald punt en dan krijg je hem niet verder. Dit tandwielje zit toch op een asje wat verder weer met een tandwiel op de hulpas uit komt. Is het dan normaal dat je dit kan draaien, ik zou eigenlijk verwachten van niet want dan zou de hulpas toch ook moeten gaan draaien? of zit er een soort van slip koppeling achtig mechanisme in?
zie foto's
Ik kan het dekseltje van de oliepomp wel vervangen en hopen dat het lawaai ook uit de motor verdwijnt, maar heb nog een 2e vraag.
Is het normaal dat je het tandwieltje van de olie pomp met de hand de ene kant rond kunt blijven draaien (als ik me goed herinner met de klok mee) en de andere kant op gaat dat tot een bepaald punt en dan krijg je hem niet verder. Dit tandwielje zit toch op een asje wat verder weer met een tandwiel op de hulpas uit komt. Is het dan normaal dat je dit kan draaien, ik zou eigenlijk verwachten van niet want dan zou de hulpas toch ook moeten gaan draaien? of zit er een soort van slip koppeling achtig mechanisme in?
zie foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
wpee,
Hoi wpee, kun je nog een keer naar mijn topic kijken en een antwoord geven. Je had wel gelijk met je diagnose, maar ik heb toch nog een vraagje.
al vast bedankt
Groeten Jan
Hoi wpee, kun je nog een keer naar mijn topic kijken en een antwoord geven. Je had wel gelijk met je diagnose, maar ik heb toch nog een vraagje.
al vast bedankt
Groeten Jan
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
HOi
Sorry voor de late reaktie, Ik schut het ook maar uit de mouw, maw ik heb het zelf nog nooit open gehad dus ik moet ook iets improviseren.
Als ik het goed heb is dit de olie terugvoorpomp die de olie naar de echte oliepomp doet pompen. Hij kon dus niet of nauwelijks oppompen.
Zonder olie druk.
Wat je kunt doen is even kijken of er een zgn een-richtingslager in het tandwieltje zit, dit heeft naar 1 zijde een vrijloop en de andere zijde neemt hij mee. Zit er van binnen uit als een naaldlager met erg losse naaldjes. KLopt dit??
Zet wel tandwieltje in de goede richting terug! anders pomp het straks niet.
Zet wel het tandwiel goed terug, kijk even bij de manuals anders op internet (link is in ander topic voorbij gekomen)
Als 1 tandwiel door de as wordt aangedreven gaat het andere vanzelf mee. Je verplaatse olie via de zijkanten van de tankwielen ahw.
Je zou met de hand even de motor kunnen draaien om het werkent te zien voordat je het dichtdraait. Gewoon sleutel op de zijkant bij de poulie.
Ik vrees echter dat je motor meer geleden heeft. Maar goed als je zover bent zou ik het wel evenfatsoenlijk repareren en dichtmaken en dan testen.
Laat maar weten hoe en wat.
Sorry voor de late reaktie, Ik schut het ook maar uit de mouw, maw ik heb het zelf nog nooit open gehad dus ik moet ook iets improviseren.
Als ik het goed heb is dit de olie terugvoorpomp die de olie naar de echte oliepomp doet pompen. Hij kon dus niet of nauwelijks oppompen.
Zonder olie druk.
Wat je kunt doen is even kijken of er een zgn een-richtingslager in het tandwieltje zit, dit heeft naar 1 zijde een vrijloop en de andere zijde neemt hij mee. Zit er van binnen uit als een naaldlager met erg losse naaldjes. KLopt dit??
Zet wel tandwieltje in de goede richting terug! anders pomp het straks niet.
Zet wel het tandwiel goed terug, kijk even bij de manuals anders op internet (link is in ander topic voorbij gekomen)
Als 1 tandwiel door de as wordt aangedreven gaat het andere vanzelf mee. Je verplaatse olie via de zijkanten van de tankwielen ahw.
Je zou met de hand even de motor kunnen draaien om het werkent te zien voordat je het dichtdraait. Gewoon sleutel op de zijkant bij de poulie.
Ik vrees echter dat je motor meer geleden heeft. Maar goed als je zover bent zou ik het wel evenfatsoenlijk repareren en dichtmaken en dan testen.
Laat maar weten hoe en wat.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
Motor met de hand gedraaid (sleutel op poulie) en het tandwiel draaide de ene kant wel me en de andere kant op niet.
olie pomp toch maar even verwijdert en wat bleek het asje van de pomp naar de hulp as was afgebroken.
Dus het volgende heeft iemand nog een oliepomp + aanzuigzeef liggen van een Volvo 440 met een B18u motor.
Het nummer op het pijpje van de aanzuig zeef is 77 00 598 425.
Op de oliepomp staan meerdere nummers 107 908 0001, 77 00 855 138 en TI22710
Misschien past een olie pomp uit een 1.6 of 2.0 ook wel maar dat weet ik niet.
Mag natuurlijk ook uit een renault motor komen, waarschijnlijk uit een model 19 of laguna en misschien een clio.
liever bellen dan weet ik het eerder tel: 055-5339396 0f 06-44042905
Groeten jan
olie pomp toch maar even verwijdert en wat bleek het asje van de pomp naar de hulp as was afgebroken.
Dus het volgende heeft iemand nog een oliepomp + aanzuigzeef liggen van een Volvo 440 met een B18u motor.
Het nummer op het pijpje van de aanzuig zeef is 77 00 598 425.
Op de oliepomp staan meerdere nummers 107 908 0001, 77 00 855 138 en TI22710
Misschien past een olie pomp uit een 1.6 of 2.0 ook wel maar dat weet ik niet.
Mag natuurlijk ook uit een renault motor komen, waarschijnlijk uit een model 19 of laguna en misschien een clio.
liever bellen dan weet ik het eerder tel: 055-5339396 0f 06-44042905
Groeten jan
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
helaas niet, maar uit ervaring weet ik wel dat deze motor massaal op de autoslopen rond ligt. Als voor een auto de onderdelen massaal beschikbaar zijn en niks kosten is het wel de 4 serie.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
helaas geen sloop in de buurt van Apeldoorn waar ik het heb kunnen vinden.
als ik niet snel een oliepomp + zeef vind dan maar sloop.
nog iemand eventueel interesse in de auto (nieuwe apk) of onderdelen laat het weten.
Groeten Jan
als ik niet snel een oliepomp + zeef vind dan maar sloop.
nog iemand eventueel interesse in de auto (nieuwe apk) of onderdelen laat het weten.
Groeten Jan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
Toch een sloop in Apeldoorn gevonden. Er ligt daar een b20F blok en volgens Iroll zit daar dezelfde zeef en oliepomp in. Ik was vandaag zaterdag net te laat op de sloop om hem er af te halen. Ga het maandag proberen.
Maar de kans bestaat nog steeds dat de tik in de motor blijft. Dan wordt het alsnog sloop. Dus iemand die in dat geval interesse in onderdelen heeft, kan ik dan misschien matsen.
Het is een bordeaux rode met airco(werkend).
Maar de kans bestaat nog steeds dat de tik in de motor blijft. Dan wordt het alsnog sloop. Dus iemand die in dat geval interesse in onderdelen heeft, kan ik dan misschien matsen.
Het is een bordeaux rode met airco(werkend).
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Misschien heb ik wel interesse in je linker achter portier, mocht het niet lukken met de pomp+filter...
er zit toevallig ook niet een middenarmsteun voor in?
er zit toevallig ook niet een middenarmsteun voor in?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
na vervangen oliepomp en zeef loopt hij weer normaal, dus geen tik in de motor. De pomp en zeef uit het B20F blok was het zelfde (er zat wel een stuk extra plastic op de pomp geschroeft). Ik had in Vadis gekeken en daar stond dat je 2 typen pompen in een b20F blok kunt hebben, ik moest er 1 hebben van de latere modellen. Ik had dus geluk.
In indergeval bedankt voor de reacties.
In indergeval bedankt voor de reacties.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Eind goed al goed
Veel rijplezier weer 


Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Proficiat.
Hou even het oliepeil heel goed in de gaten. Zet het precies op max en controler dan ook, dan weet je waar hij staat. Je zou toch nog lekkages kunnen krijgen en denk ik, eventueel rondom klepseals ed die toch eventjens met wat weinig olie moesten doen. Voor de rest kan de olie eigenlijk niet weg.
Elke week checken is voldoende voor de eerst twee maanden nu.
Hou even het oliepeil heel goed in de gaten. Zet het precies op max en controler dan ook, dan weet je waar hij staat. Je zou toch nog lekkages kunnen krijgen en denk ik, eventueel rondom klepseals ed die toch eventjens met wat weinig olie moesten doen. Voor de rest kan de olie eigenlijk niet weg.
Elke week checken is voldoende voor de eerst twee maanden nu.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.