In dit forum wordt verteld dat de airco het niet meer doet onder een temperatuur van 8 of 10 graden. daar is geen duidelijkheid over, zelf dacht ik dat ik ergens in een of ander boek had gelezen 8 graden, maar kijk ik in het instructie boekje dan staat er duidelijk: bij een buiten temperatuur lager dan +/- 5 graden werkt het airco systeem niet.
voorbeeld: bij mijn ene volvo 440 doet de airco het nog perfect bij 12 graden (ook nog wel lager maar hij haalt niet de specificatie van 5 graden) bij de andere doet hij het dan al niet meer. Dan heb ik het over een motor die koud is, want ik hoor ook wel op dit forum de auto warm laten worden even stil staan en hij doet het. dat klopt wel maar is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik was bij een airco specialist en die vertelde dat ze al moeilijk doen rond de 13 graden, maar verder wist hij geen vragen van mij te beantwoorden, o.a zit er een temperatuur sensor en zo ja waar zit die dan.
vraag 1:
hoe wordt bepaald of door wat wordt bepaald dat het 5 graden of meer is je zou verwachten dat er een temperatuur sensor zit, maar die kom ik in de beschrijving van de airco (weleens waar van het oude model 440) niet tegen. Weet iemand hoe dit werkt, waar zit een eventuele sensor. Kan ik het systeem voor de gek houden (bijv. met een weerstand) zodat het denkt dat het warmer is.
vraag 2:
heeft iemand het elektrische schema van de airco
vraag 3:
heeft iemand een service manual van de airco voor de nieuwere modellen want wat ik heb gevonden gaat over de oude modellen met r12 als vul middel en dat is niet het enige wat veranderd is. Ik ben nog wel iets tegen gekomen in het duits maar dat is niet handig en daar staat ook niet de info in die ik hebben wil.
vraag 4
wanneer ik met het fenix systeem de schakelfuntie codes uitlees.
krijg ik voor de airco niet de code 1-1-4 (dit betekent dat het airconditioning signaal aan de ecu correct is), maar de led blijft knipperen wat betekent dat er geen correct signaal aan de ecu wordt gegeven.
Deze info haal ik uit de vraagbaak 440 van P.H. Olving
maar er staat in dit boek beschreven dat ze dat verder niet beschrijven in dit boek.
Weet iemand waar dit wel beschreven staat.
Ik weet overigens niet hoe belangrijk deze code is want de led blijft knipperen bij beide volvo's en over de ene airco ben ik best wel tevreden, aan de ander kant haalt die de specificatie van 5 graden ook niet.
vraag 5:
er lopen 4 draden naar airco pomp, 2 naar de magnetische spoel en 2 naar het zal een sensor zijn maar waarvoor. het is volgens mij niet een hoge of lagedruk sensor aangezien die al in de leidingen in de buurt van de condensor zitten.
Tot slot, wat mij opvalt is dat er weinig beschreven staat of bekent is over het airco systeem, ook bij de airco specialist of je moet een goeie hebben, wie kan mij helpen met informatie.
airco temperatuur sensor 440
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat de airco beneden 10 graden niet werkt is een veiligheids voorziening. Het koelmiddel verdampt niet meer goed bij buiten temperaturen lager als 10graden. Hierdoor zou de compressor in de soep draaien, deze veiligheid omzeilen is dus geen goed idee. Wat ik van de 480 weet is dat de buitentemp.sensor in de voorgrill zit, als de motor stationair draait zie je de buitentemp oplopen door de warmte van de motor. Dan gaat de airco weer werken, maar als je rijd daalt de temp weer in de display en houd de airco er weer mee op. Ik heb dit een keer geprobeert, wil uiteraard niet de compressor beschadigen. Ik kan ook alleen de manual van 1989 vinden op het web, oude R12 (Freon) systeem dus.
Wat vraag 5 aangaat denk ik dat een draad de uitschakeling van de compressor bedient bij volgas signaal. Dan kan je het volle vermogen van de motor gebruiken bij inhalen. Als je het gas loslaat, gaat de compressor weer werken. Maar dit is een vermoeden, ik heb ook geen el.schema! De airco werkt trouwens ook niet de 1e 10seconden na het starten om de motor te ontzien. Er zit bovendien een aansturing op de pomp om het stationair toerental van de motor te verhogen als de compressor draait. Zou ook een van de draden kunnen zijn?
Ik heb alleen informatie op het 480europe forum kunnen vinden hierover:
The airconditioning unit of the Volvo 480 does not work when the outside temperature drops below 10 degrees celcius. This is not a malfunction of the airco, but a safety-feature installed by Volvo for the entire 400-series. It would even be dangerous to use the airco at lower temperatures!
The reason for this feature is as follows :
The coolant used by the airco (R12 or R134) will not evaporate at low temperatures and stay liquid. Because liquid is much harder to compress than a gas the compressor will have a very hard time performing the compression and could easily break down.
So don't worry, your airco will work fine again when outside temperatures increase
Wat vraag 5 aangaat denk ik dat een draad de uitschakeling van de compressor bedient bij volgas signaal. Dan kan je het volle vermogen van de motor gebruiken bij inhalen. Als je het gas loslaat, gaat de compressor weer werken. Maar dit is een vermoeden, ik heb ook geen el.schema! De airco werkt trouwens ook niet de 1e 10seconden na het starten om de motor te ontzien. Er zit bovendien een aansturing op de pomp om het stationair toerental van de motor te verhogen als de compressor draait. Zou ook een van de draden kunnen zijn?
Ik heb alleen informatie op het 480europe forum kunnen vinden hierover:
The airconditioning unit of the Volvo 480 does not work when the outside temperature drops below 10 degrees celcius. This is not a malfunction of the airco, but a safety-feature installed by Volvo for the entire 400-series. It would even be dangerous to use the airco at lower temperatures!
The reason for this feature is as follows :
The coolant used by the airco (R12 or R134) will not evaporate at low temperatures and stay liquid. Because liquid is much harder to compress than a gas the compressor will have a very hard time performing the compression and could easily break down.
So don't worry, your airco will work fine again when outside temperatures increase
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
hoi Iroll,
je schrijft: Dat de airco beneden 10 graden niet werkt is een veiligheids voorziening.
ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar toch het volgende:
1 waarom staat er dan in het instructie boekje 440/460, wat van de volvo is.
bij een buiten temperatuur lager dan +/- 5 graden werkt het airco systeem niet.
2. je hebt er een stukje tekst in het engels bij gedaan, maar wie of wat is de schrijver van deze tekst. M.a.w. hoe betrouwbaar
3. ik heb begrepen dat deze pomp in meerdere merken is ingebouwd en ik heb begrepen dat die wel werken bij een lagere temperatuur dan de 10 graden.
je schrijft: Dat de airco beneden 10 graden niet werkt is een veiligheids voorziening.
ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar toch het volgende:
1 waarom staat er dan in het instructie boekje 440/460, wat van de volvo is.
bij een buiten temperatuur lager dan +/- 5 graden werkt het airco systeem niet.
2. je hebt er een stukje tekst in het engels bij gedaan, maar wie of wat is de schrijver van deze tekst. M.a.w. hoe betrouwbaar
3. ik heb begrepen dat deze pomp in meerdere merken is ingebouwd en ik heb begrepen dat die wel werken bij een lagere temperatuur dan de 10 graden.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
1) waarschijnlijk een modernere uitvoering (andere verdamper?) en kan die een lagere buitentemp. handelen?
2) Komt hier vandaan. Click op body and interior. Staat verder geen verwijzing bij waar het vandaan komt.
3)geen idee of die bij een lagere temp. werken.
Maar wat is eigenlijk het probleem, maw waarom wil je de airco aanzetten bij 5 graden?
2) Komt hier vandaan. Click op body and interior. Staat verder geen verwijzing bij waar het vandaan komt.
3)geen idee of die bij een lagere temp. werken.
Maar wat is eigenlijk het probleem, maw waarom wil je de airco aanzetten bij 5 graden?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 27.01.2007 - 18:18
Met airco aan ontwasemen je ramen veeel sneller.. Dus wat dat betreft is het jammer dat de airco niet werkt in de winter..
Volvo C70 T5 Automaat - Comfort-Line - Luxury-Line - Exclusive-Line - RTI - 80.000km
Volvo 480 2.0L Collection AUT '95
Volvo 440 1.6 '94
Volvo 480 2.0L Collection AUT '95
Volvo 440 1.6 '94
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 09.12.2007 - 23:02
de reden is hetzelfde als wat jjapie zegt.
M.a.w. een airco gebruik je niet alleen om de temperatuur in de auto omlaag te brengen maar ook om het vocht uit de auto te onttrekken.
Dat is dus het probleem.
M.a.w. een airco gebruik je niet alleen om de temperatuur in de auto omlaag te brengen maar ook om het vocht uit de auto te onttrekken.
Dat is dus het probleem.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Die temperatuur sensor(schakelaar ) zit in de condensor !!!!!!!!!!
Doorverbinden is een optie maar hij zit er echt niet voor niks als je compressor vloeistof hapt in koude toestand is het einde verhaal.
Doorverbinden is een optie maar hij zit er echt niet voor niks als je compressor vloeistof hapt in koude toestand is het einde verhaal.
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Wat het ontwasemen betreft, in de winter is de lucht kouder en kan daardoor minder waterdamp bevatten, bij opwarmen van deze lucht zal de hoeveelheid vocht die opgenomen kan worden dus meer zijn in vergelijking met de zomer. Het enige nadeel is dus dat je even een paar minuten moet wachten tot de motor warm is.