Betreft: Volvo S60 D5 Edition uit 2002.
Voorgeschiedenis:
Ik vermoedde al een tijdje dat het vermogen langzaam aan minder werd, maar aangezien je plenty vermogen hebt dacht ik dat ik gewoon aan het vermogen gewend was. Wel rookt de auto iets meer als ik lekker doortrok, terwijl ik normaal rustig rijdt en weinig snelweg, dus daar de aanname gedaan dat ik de boel dan een keer schoon blaasde als ik flink gas gaf.
Laatst verscheen zonder merkbare aanleiding de melding "Motor Service vereist in het scherm (DIM)
In de hoop dat het een incidentele melding was die zichzelf misschien zou herstellen heb ik afgewacht maar helaas. De melding staat 9 van de 10 keer direct in het scherm nadat het contact is ingeschakeld, soms staat hij er niet maar komt dan na ongeveer 20 seconde alsnog.
Werkzaamheden:
Na uitlezen van de dealer bleek de melding ECM-4405 te zijn opgeslagen welke betekend: EGR Control, Flow too low. Daarnaast is een storing die aangeeft dat de koppeling sensorwaarde afwijkt (of heeft afgeweken), code weet ik zo niet meer.
Ik heb in Vadis gekeken, daar wordt aangegeven als oplossing:
EGR defect
EGR verstopt
Lekkage in het inlaatsysteem
Tevens wordt geadviseerd de connectors te controleren.
Ondanks dat de EGR schoonmaken hier als een rotklus wordt beschreven vond ik het meevallen! Je bent 4 a 5 uurtjes bezig maar het is goed te doen. Mijn EGR was redelijk schoon, de lep was een beetje verkoold, dit heb ik schoongemaakt. Hij was goed gangbaar. De actuator heb ik ook bekeken, deze was schoon, gangbaar en meette een weerstand van 8,3 ohm. Weet niet wat de waarde moet zijn. Alle slangen en de mixer goed schoongemaakt, hier zat wel een laagje teer en roet in, maar zeker niet verstopt, dus die oplossing van Vadis is niet relevant. Dan houdt je Defect over. Dus aangesloten maar niet gemonteerd zodat ik kon zien wat de klep deed als je hem op en van contact zet. Zowel bij het op contact zetten als het eraf halen gaat de klep 3x heen en weer, waarschijnlijk om de klep gangbaar te houden. Hieruit concludeer ik dan maar dat de klep ook niet Defect is.
Nadat ik alles heb teruggebouwd uiteraard testen of het nu goed is wat ik overigens niet verwachtte want ik had geen schokkende dingen gezien c.q. verholpen. Storing bleef dan ook komen en dus is het nog steeds niet opgelost. Wel is de auto wat alerter geworden in de zin dat bij lage snelheden de auto beter en sneller aan et gas hangt. Waarschijnlijk werkt de EGR wel iets beter dan voorheen, maar zoals gezegd nog steeds de storing.
Connector heb ik bekeken en die was brandschoon, ik heb hem een aantal keren in en uit elkaar gestoken zodat hij een beetje beter contact zou kunnen maken mocht er een corrosie puntje of iets dergelijks hebben gezeten.
Laatste suggestie van Vadis: lekkage in het inlaatsysteem...
Nu lees je veel over de intercoolers die bij de D5 kapot gaan, dus ook ik heb de boel maar eens los getrokken aan de voorzijde. Mijn intercooler is vies vettig en nattig. Daarnaast is hij de onderste 3 rijen zeg maar vies, het komt zeker niet van de condensor of de radiator. Ook is de intercooler krom, hij staat in het midden rond alsof hij van voren aangeduwd is richting de achterkant van de auto. Als je gas geeft en de turbo komt op dan gaat hij ronder staan door de druk maar kan niet zien of horen dat er lucht ontsnapt.
Is de vettigheid en viezigheid, gecombineerd met een rond staande intercooler voor de ervaren monteurs hier voldoende bewijs om te zeggen dat hij lek is en vooral of dat dit de oorzaak van de storing zal zijn. Wat ik dus niet weet is hoe lek een intercooler kan en mag zijn voordat hij storingen en prestatie verlies gaat veroorzaken. Is een beetje lekkage genoeg voor een storing??
Ben benieuwd wat de ervaren monteurs onder ons hiervan denken. Ik heb hier al veel tijd rondgekeken en ook veel informatie ingewonnen, nu zelf maar eens geregistreerd nu ik zelf een storing heb.
Ik heb overigens ook foto's gemaakt tijden de EGR schoonmaakactie dus als iemand daar interesse in heeft zet ik ze hier wel neer...
Edit: Iemand een idee wat een nieuwe intercooler kost, bestaan er imitatie intercoolers, ruilsysteem oid. Ik zal vast wel niet de enige zijn die aan het shoppen moet voor zo'n veredelde radiateur

Ben benieuwd,
Draadjelos