Van mijn S80 2.5D aut 4, bj 2000, 240 kilo km, vol goede moed (het mocht wat kosten nietwaar) bij km stand 200.000 verleden jaar de distibutie riemen/snaren/rollers/spanners, waterpomp vervangen. Ook heb ik de vacuumpomp en de Luchtmassameter laten vervangen. Daarna ben ik langsgeweest bij Fasttech.
Indertijd was er op de achtergrond tijdens rijden bij toenemend toerental licht tikken/ratelen te horen, stationair was dit niet echt waarneembaar.
Dit zacht toerenafhankelijk tikken/ratelen bleef ook na alles vervangen te hebben te horen. Ook lijkt de motor in "onbalance", d.w.z. dat hij meer dan normaal trilt.
Recent is dit tikken overgegaan in een duidelijk hoorbaar toerenafhankelijk gesnerp: stationair onbelast hoor je nu ook een zacht getik/geplop, belast bij flink gasgeven (automaat) hoor je een alesoverheersend gesnerp/nagelen, handhaaf ik dan weer de snelheid dan valt het terug naar een zacht getik. Bij open motorkap lijkt het tikken aan de distibutiezijde van de motor vandaan te komen?
Wat ik ook merk is dat de auto bij stationair draaien meer naar dieselwalm ruikt, ik zie hierbij geen rook. Uiteraard als ik gas geeft walmt hij flink, maar dat deed hij ook al voor Fasttech ook nadat hij op tijd gesteld is bij het vervangen van de distibutie, maar misschien heeft dit er niets mee te maken.
Voorheen als ik gas gaf keek er wel eens iemand om (nou ja) zo van, dat klinkt (en gaat ook) snel. Kortom, een mooi gezond geroffel.
Nu kijkt iedereen om en zie je ze denken, dat klinkt ongezond, en dat is ook zo.
Wat zou dit kunnen zijn.
- Een klepstoter (vast niet?).
- Een rotte vacuumpomp (alweer, net vervangen, bij stationair lopen en intrappen rem wordt het tikken niet minder, hoewel, het lijkt aan de distibutiezijde van de motor hoorbaar, daar zit dacht ik ook de pomp?).
- Een Krukaspoelie (komt dit uberhaupt voor bij de 2.5D?).
- Een defecte verstuiver?).
- Of zoals elders op het Forum te vinden is, een defecte krukaslagerschaal veroorzaakt door b.v.het weggevallen van de oliedruk (o-ring oliepomp of zo?).
Ik weet het niet, het zijn altijd van die vervelende Euroslurpende klachten om zo mee langs Volvo te moeten gaan, en de vraag is dan of het wel gelijk gevonden wordt
Heeft een van jullie de zelfde ervaring gehad, of weet iemand wellicht wat dit kan zijn?
Sarg.
Tikkende en snerpende 2.5D
-
- 1st Gear member
Probleem is onderkend.
Eerst naar de officiële Volvo dealer in de naaste omgeving geweest: zij hebben naar de distributie, krukaspoelie en vele andere zaken gekeken, na 6 uur niets gevonden met de mededeling "ik vrees dat we de motor helemaal moeten loshalen, zeg het maar"??. Toen ik aangaf of er enige garantie was of er iets gevonden zou worden gaven zij die dus wederom niet. Niet echt klasse dus.
Daarna even langsgereden bij Dennis en Marco van Fasttech, ik wist dat zij zeer bekend zijn met ondermeer het Audiblok 2.5D en TDI, hebben ruime werkervaring bij VW/Audi en zijn sinds kort voor zich zelf begonnen in Haaksbergen.
Binnen 15 minuten hadden zij, na de schroevendraaier test, de brandstof- toevoer van de eerste cilinder losgenomen , na starten van de motor werd het tikken/kloppen veel minder.
Op een latere afspraak, hadden zij de carterpan losgehaald en ja hoor, ik vreesde het horror scenario al, er lag een afgebroken bout in van de krukaslagerschaal onder de eerste cilinder. Krukas krom, kortom een zooitje, hierop heb ik zelf besloten (ook al omdat de S80 verder in uitstekende conditie is) om een andere motor te laten plaatsen. Het ongelofelijke is dat ik zeker al een dik jaar zo heb rond gereden, de motor is niet finaal in puin gedraaid, ondanks ik de pech heb dat dit gebeurd is, zegt dit toch wel wat over de duurzaamheid van deze motoren.
Dennis en Marco hebben, via via, een nieuw onder- en bovenblok achterhaald (ja ja, nauwelijks duurder dan een gereviseerd blok) en inmiddels de uit-en inbouw, ik kan niet anders zeggen, perfect verzorgd. Ook is ook de EGR afgestopt en het alarm softwarematig onderdrukt met als resultaat: geen rook meer. Last but not least is de autmaatbak doorgespoeld. Het mocht wat kosten maar m'n S80 rijdt nu werkelijk weer als "nieuw", geen getril en herrie meer.
Sarg.
Eerst naar de officiële Volvo dealer in de naaste omgeving geweest: zij hebben naar de distributie, krukaspoelie en vele andere zaken gekeken, na 6 uur niets gevonden met de mededeling "ik vrees dat we de motor helemaal moeten loshalen, zeg het maar"??. Toen ik aangaf of er enige garantie was of er iets gevonden zou worden gaven zij die dus wederom niet. Niet echt klasse dus.
Daarna even langsgereden bij Dennis en Marco van Fasttech, ik wist dat zij zeer bekend zijn met ondermeer het Audiblok 2.5D en TDI, hebben ruime werkervaring bij VW/Audi en zijn sinds kort voor zich zelf begonnen in Haaksbergen.
Binnen 15 minuten hadden zij, na de schroevendraaier test, de brandstof- toevoer van de eerste cilinder losgenomen , na starten van de motor werd het tikken/kloppen veel minder.
Op een latere afspraak, hadden zij de carterpan losgehaald en ja hoor, ik vreesde het horror scenario al, er lag een afgebroken bout in van de krukaslagerschaal onder de eerste cilinder. Krukas krom, kortom een zooitje, hierop heb ik zelf besloten (ook al omdat de S80 verder in uitstekende conditie is) om een andere motor te laten plaatsen. Het ongelofelijke is dat ik zeker al een dik jaar zo heb rond gereden, de motor is niet finaal in puin gedraaid, ondanks ik de pech heb dat dit gebeurd is, zegt dit toch wel wat over de duurzaamheid van deze motoren.
Dennis en Marco hebben, via via, een nieuw onder- en bovenblok achterhaald (ja ja, nauwelijks duurder dan een gereviseerd blok) en inmiddels de uit-en inbouw, ik kan niet anders zeggen, perfect verzorgd. Ook is ook de EGR afgestopt en het alarm softwarematig onderdrukt met als resultaat: geen rook meer. Last but not least is de autmaatbak doorgespoeld. Het mocht wat kosten maar m'n S80 rijdt nu werkelijk weer als "nieuw", geen getril en herrie meer.
Sarg.
V60-D5-M66-Summum my2013, Driver Support, BLIS, Exterior Styling kit, Adaptief TFT Crystal Instrumentpanel, Etc..
-
- 3rd Gear member
Een klein maar niets kostend onderzoekje kan je zelf doen.
Je pakt een lange schroevendraaier en je zet die op het kleppendeksel.
Dan druk je je oor tegen het handvat alle ratelen de en tikkende geluidjes komen dan veel beter door.
Door de schroevendraaier te verzetten zal je merken dat geluiden afnemen of juist toenemen.
Zo kan je nauwkeuriger vaststellen waar het geluid vandaan komt.
Mogelijk kan je zo jou geluidje opsporen.
Succes Peter
Je pakt een lange schroevendraaier en je zet die op het kleppendeksel.
Dan druk je je oor tegen het handvat alle ratelen de en tikkende geluidjes komen dan veel beter door.
Door de schroevendraaier te verzetten zal je merken dat geluiden afnemen of juist toenemen.
Zo kan je nauwkeuriger vaststellen waar het geluid vandaan komt.
Mogelijk kan je zo jou geluidje opsporen.
Succes Peter
- Thijs
- 7th Gear member
Wat een verhaal, en dat er niemand op reageerd?
Ik ben benieuwd hoe het nu is, doet hij het alweer?
Wel goed, dat je nog zo lang kan doorrijden met een defect in de motor! Je schreef dat het vaker voor kwam, maar ik heb er nog nooit iets over gelezen...
Succes in ieder geval!
Ik ben benieuwd hoe het nu is, doet hij het alweer?
Wel goed, dat je nog zo lang kan doorrijden met een defect in de motor! Je schreef dat het vaker voor kwam, maar ik heb er nog nooit iets over gelezen...
Succes in ieder geval!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
Hoi Thijs,
Jazeker, bij Fasttech is er een nagelnieuwe motor geplaatst, moest ook wel want de boel lag behoorlijk in de vernieling (zie boven).
Ik had geluk (nou ja, geluk....), een revisiebedrijf in NL had nog een nieuw onder- en bovenblok liggen. De twee delen zijn op elkaar "geplakt" , de andere onderdelen van de oude motor overgezet en karren weer. Op de 6k€ na, weer een betse S80. Overigens wel lullige pech, dit euvel komt niet veel voor, er zijn maar een paar gevallen bekend. Hoe dit euvel ontstaat weet geen mens..., de tor was wel gechipd maar niet te wild mee gereden. Uiteraard weet ik niet wat er voor de km-stand 192.000 mee is gebeurd, daarbij toen ik hem overnam was hij ongevaarlijk traag door een defect LMM.
Thijs, bedankt voor je belangstelling, heb verder nauwelijks reacties gehad op deze k€ malaise.
NB. De automaatbak is ook gespoeld, loopt weer lekker vloeiend zonder schokken.
Groet, Hans.
Jazeker, bij Fasttech is er een nagelnieuwe motor geplaatst, moest ook wel want de boel lag behoorlijk in de vernieling (zie boven).
Ik had geluk (nou ja, geluk....), een revisiebedrijf in NL had nog een nieuw onder- en bovenblok liggen. De twee delen zijn op elkaar "geplakt" , de andere onderdelen van de oude motor overgezet en karren weer. Op de 6k€ na, weer een betse S80. Overigens wel lullige pech, dit euvel komt niet veel voor, er zijn maar een paar gevallen bekend. Hoe dit euvel ontstaat weet geen mens..., de tor was wel gechipd maar niet te wild mee gereden. Uiteraard weet ik niet wat er voor de km-stand 192.000 mee is gebeurd, daarbij toen ik hem overnam was hij ongevaarlijk traag door een defect LMM.
Thijs, bedankt voor je belangstelling, heb verder nauwelijks reacties gehad op deze k€ malaise.
NB. De automaatbak is ook gespoeld, loopt weer lekker vloeiend zonder schokken.
Groet, Hans.
V60-D5-M66-Summum my2013, Driver Support, BLIS, Exterior Styling kit, Adaptief TFT Crystal Instrumentpanel, Etc..