Heb na veel adviezen van (ervaren) tuners die meestal of vanwege de km-stand of vanwege het roetfilter tuning afraden en soms wel positief adviseerden maar dan met een jaarlijkse verplichte gearrtonic flush erbij, toch weer voor een tuningbox gekozen.
Ik weet dat een tuningbox meestal afgekraakt wordt, maar aan de andere kant mijn eigen ervaring is gewoon anders. Voor de 850 TDI estate automaat werd dit ook afgeraden, maar ik heb er probleemloos ruim 400.000 km mee gehaald (bij ca 230.000 km geïnstalleerd). Wat er ook beweerd wordt, de TDI had een enorme accelaratie toename en ging probleemloos over de 200 GPS- km per uur in Duitsland met gemiddeld ca. 10 % minder verbruik.
Ik las op internet dat de D5 –motor ook vrij goed reageert op een tuningbox en kwam een leuk instructiefilmpje tegen op http://www.tuningstyling.co.uk/filmd5.htm .
Ik heb er inmiddels eentje, niet die uit de UK, geïnstalleerd (binnen 5 minuten) en nu ruim 1500 km met de tuningbox gereden. Echte tuning zal ongetwijfeld veel beter en mooier, maar voor mij is de huidige vermogenstoename ook zeer plezierig.
De motor reageert weer supersnel op het gaspedaal en accelereert veel beter. Volgens de boordcomputer is het gem. gebruik inmiddels gedaald van 6,9 naar 6,5 en zou ik nu op een volle tank ca. 1150 km halen. Beide zijn overigens veel te optimistische waarden, want in werkelijkheid zit ik op een verbruik van 1 op 12,5 á hooguit 13. Het ging mij vooral om de vlottere acceleratie en die heb ik nu weer.
Ik post dit bericht toch maar; niet om weer een discussie te starten over vooral de tegens (hoe slecht een tuningbox is), maar gewoon om ook eens een andere ervaring te laten horen.
Gr.Peter
toch een tuning box
- Fredhead
- Geartronic member
Tuningbox en PPC zijn 2 verschillende dingen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- toppertje
- 6th Gear member
@peterd54
maar nu snap ik nog niet,waarom je voor een tuningbox gekozen
hebt ipv chiptuning.
ik lees dat je goede ervaring hebt met een tuningbox
heb je dat niet met chiptuning?
maar nu snap ik nog niet,waarom je voor een tuningbox gekozen
hebt ipv chiptuning.
ik lees dat je goede ervaring hebt met een tuningbox
heb je dat niet met chiptuning?
geen glans zonder wrijving
- Peterd54
- 2nd Gear member
Doordat diverse 'chiptuners' een negatief advies gaven en ik zelf wel een positieve ervaring had met mijn 850 TDI met een tuningbox leek me dat een betere keus. Met chippen heb ik zelf nog geen ervaring.
Het vooruitzicht dat ik door het chippen mogelijk foutmeldingen zou krijgen en dan telkens weer een eind zou moeten rijden naar zo'n tuner vond ik gewoon te lastig. De tuningbox kost nog geen 100 euro. Als deze slecht zou bevallen, kan ik deze er zo weer eruit halen.Dat leek me gewoon wat makkelijker. Tot nu toe voldoet deze prima aan mijn verwachtingen.
Het vooruitzicht dat ik door het chippen mogelijk foutmeldingen zou krijgen en dan telkens weer een eind zou moeten rijden naar zo'n tuner vond ik gewoon te lastig. De tuningbox kost nog geen 100 euro. Als deze slecht zou bevallen, kan ik deze er zo weer eruit halen.Dat leek me gewoon wat makkelijker. Tot nu toe voldoet deze prima aan mijn verwachtingen.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
- Autogek
- 5th Gear member
- Contacteer:
Voor 100 euro kun je de lol hebben. Mijn ervaring is niet zo goed en ben daarom bang dat het schade aan de motor toebrengt en dan is alles te duur.
Weet je ook hoeveel vermogenstoename je hebt?
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- Peterd54
- 2nd Gear member
Geen idee, er wordt gezegd dat de toename tot 203 PK zou zijn en tot 400 NM. Of dit echt waar is, vraag ik mij wel af. Maar daar ging het mij in ieder geval niet om.
Het is een makkelijk alternatief als je wat extra power wilt hebben. Het sneller en trouwens (nog) soepeler doorschakelen van de geartronic merk je direct.
Mijn vorige volvo had ook een automaat en dat ging ook prima. Na 400.000 km en tuningbox, schakelde deze nog steeds als nieuw. Ik heb nog nooit een motormanagementstoring gehad. Alleen bij de 850 TDI de draagarmen een keer moeten vervangen.
Het is een makkelijk alternatief als je wat extra power wilt hebben. Het sneller en trouwens (nog) soepeler doorschakelen van de geartronic merk je direct.
Mijn vorige volvo had ook een automaat en dat ging ook prima. Na 400.000 km en tuningbox, schakelde deze nog steeds als nieuw. Ik heb nog nooit een motormanagementstoring gehad. Alleen bij de 850 TDI de draagarmen een keer moeten vervangen.
- toppertje
- 6th Gear member
ik denk niet dat jouw tuningbox het schakelgedrag van je gt beinvloed.Peterd54 schreef:Geen idee, er wordt gezegd dat de toename tot 203 PK zou zijn en tot 400 NM. Of dit echt waar is, vraag ik mij wel af. Maar daar ging het mij in ieder geval niet om.
het enige wat een tuningbox doet,is je motormanagement
voor de gek houden.
mischien wat persoonlijk,maar ik vraag mij serieus af,waarom iemand
die een xc 70 awd gt van 2004(toch niet de goedkoopste auto denk ik)
het risico van een box wilt nemen.
het is bekend dat je met een(op maat gemaakte)chip iets veiliger bezig bent.
als een tuner het al niet meer met een chip aandurft,dan mag
je helemaal je bedenking hebben vwb een tuningbox.
- Autogek
- 5th Gear member
- Contacteer:
De gt is adaptief en past zich aan door het rijgedrag. Dit gebeurt dus nu ook!toppertje schreef:ik denk niet dat jouw tuningbox het schakelgedrag van je gt beinvloed.Peterd54 schreef:Geen idee, er wordt gezegd dat de toename tot 203 PK zou zijn en tot 400 NM. Of dit echt waar is, vraag ik mij wel af. Maar daar ging het mij in ieder geval niet om.
het enige wat een tuningbox doet,is je motormanagement
voor de gek houden.
mischien wat persoonlijk,maar ik vraag mij serieus af,waarom iemand
die een xc 70 awd gt van 2004(toch niet de goedkoopste auto denk ik)
het risico van een box wilt nemen.
het is bekend dat je met een(op maat gemaakte)chip iets veiliger bezig bent.
als een tuner het al niet meer met een chip aandurft,dan mag
je helemaal je bedenking hebben vwb een tuningbox.
Edwin.
- Peterd54
- 2nd Gear member
Zie mijn eerste bericht:
"ik post dit bericht toch maar; niet om weer een discussie te starten over vooral de tegens (hoe slecht een tuningbox is), maar gewoon om ook eens een andere ervaring te laten horen."
"ik post dit bericht toch maar; niet om weer een discussie te starten over vooral de tegens (hoe slecht een tuningbox is), maar gewoon om ook eens een andere ervaring te laten horen."
- Autogek
- 5th Gear member
- Contacteer:
Het forum is toch juist om meningen met elkaar te delen en te discusseren??Peterd54 schreef:Zie mijn eerste bericht:
Edwin.
-
- 4th Gear member
Het is je goed recht dit te posten. Zelf begrijp ik ook niet goed wat een mens met zo'n box moet. Feitelijk is de d5 al sterk zat en om dan meer vermogen te krijgen door een kastje die de boel voor de gek houdt begrijp ik niet. Als je dan meer vermogen wilt ga dan in ieder geval naar een degelijke tuner, daarvoor is de auto te duur lijkt mij.
- toppertje
- 6th Gear member
+1gevanje schreef:Het is je goed recht dit te posten. Zelf begrijp ik ook niet goed wat een mens met zo'n box moet. Feitelijk is de d5 al sterk zat en om dan meer vermogen te krijgen door een kastje die de boel voor de gek houdt begrijp ik niet. Als je dan meer vermogen wilt ga dan in ieder geval naar een degelijke tuner, daarvoor is de auto te duur lijkt mij.
=D>
-
- 5th Gear member
tuning BOX is dom is mijn ogen bij een bezit zo duur als een autoAutogek schreef:Voor 100 euro kun je de lol hebben. Mijn ervaring is niet zo goed en ben daarom bang dat het schade aan de motor toebrengt en dan is alles te duur.
die fopt waardes van de sensoren ivm volledig aangepast motormangement zoals bij chiptuning
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Edgar
- 5th Gear member
Een goede tuningbox is duurder dan chiptuning...
(en haalt idd niet de kwaliteit van chiptuning)
(en haalt idd niet de kwaliteit van chiptuning)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat