vermogen
- Mick
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26.04.2005 - 15:23
- Locatie: Schagen en Amsterdam
- Contacteer:
Als ik start (koude) dan heb ik niet voldoende vermogen om meteen weg te rijden. Dan moet ik eerst even flink gas geven en dan nog moet ik koppeling en gas goed doseren om weg te komen. Dit is dus de eerste paar minuten. Waar kan dit aan liggen, ouderdom?
";I refuse to join any club that would have me as a member";
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30.10.2008 - 19:40
Wat voor auto gaat het nu om, en welke motor ?
Nu denk ik ff zo:
Je hebt een oude 140/164. Waarschijnlijk met Carburateur. Deze heeft koud gewoon niet z`n vermogen voor het oprapen. Een motor loopt en heeft z`n vermogen pas zodra ie iets warm wordt, of warm is. Daarom heb je je choke, om hem warm te laten draaien. zonder choke blijft ie koud ook niet lopen.
Rijd je meteen weg, of laat je hem wel eerst even wakker worden (dus starten, minuutje of wat draaien op choke, en dan pas gaan rijden..)
Geef als je wil wat meer info
Gr. Davey
Nu denk ik ff zo:
Je hebt een oude 140/164. Waarschijnlijk met Carburateur. Deze heeft koud gewoon niet z`n vermogen voor het oprapen. Een motor loopt en heeft z`n vermogen pas zodra ie iets warm wordt, of warm is. Daarom heb je je choke, om hem warm te laten draaien. zonder choke blijft ie koud ook niet lopen.
Rijd je meteen weg, of laat je hem wel eerst even wakker worden (dus starten, minuutje of wat draaien op choke, en dan pas gaan rijden..)
Geef als je wil wat meer info

Gr. Davey
- Mick
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26.04.2005 - 15:23
- Locatie: Schagen en Amsterdam
- Contacteer:
Het gaat om de 240 (zie onderschrift) en treed op met koude start. Warme start geeft geen enkel probleem en geeft voldoende vermogen.
";I refuse to join any club that would have me as a member";
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30.10.2008 - 19:40
Dan is het gewoon zo:Mick schreef:Het gaat om de 240 (zie onderschrift) en treed op met koude start. Warme start geeft geen enkel probleem en geeft voldoende vermogen.
Koud presteert een motor gewoon niet. Koud is de verbranding niet bepaald optimaal. Normaal gedrag dus, al is het met dit weer wel opeens erger(tans lijkt het

Probeer maar eens als ie steenkoud is, starten, 2 minuutjes laten lopen, en dan rijden. zou dan wel top moeten gaan.
Succes

Gr. Davey
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
hey mick,
ik heb dit probleem ook gehad met mijn b20 en dacht ook dat het normaal was.
maar,ik heb vorige maand de ontsteking opnieuw optijd gezet en contakt punten weer op 0,4 mm gezet en dat is een wereld van verschil!
de motor is veel feller,zeker in koude toestand.
het is het controleren waard.
ik heb dit probleem ook gehad met mijn b20 en dacht ook dat het normaal was.
maar,ik heb vorige maand de ontsteking opnieuw optijd gezet en contakt punten weer op 0,4 mm gezet en dat is een wereld van verschil!
de motor is veel feller,zeker in koude toestand.
het is het controleren waard.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Ik zou het ook eerst daarin zoeken.bart1111111112 schreef:hey mick,
ik heb vorige maand de ontsteking opnieuw optijd gezet en contakt punten weer op 0,4 mm gezet en dat is een wereld van verschil!
de motor is veel feller,zeker in koude toestand.
het is het controleren waard.
- Mick
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26.04.2005 - 15:23
- Locatie: Schagen en Amsterdam
- Contacteer:
Dank voor de tip(s) en ga er mee aan de slag.
";I refuse to join any club that would have me as a member";
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Mijne lijkt juist meer power te hebben koud. Misschien komt het door de choke dat ik dat denk, maar heb echt het idee dat het minder wordt zodra ik bv het dorp uit ben.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Aan de B230F valt weinig af te stellen, allemaal sensors en computers. Is het trouwens een benzine auto?
Onder het gasklephuis zit een stationairregelaar (bus van 10x5), die kan je loshalen en schoonmaken met carb. cleaner, het gasklephuis zelf trouwens ook.
Ook in die buurt zitten in de kop zitten twee stekkers van de temp. sensors, loshalen en weer vastmaken is al genoeg om ze te reinigen. Dito voor alle andere stekkers.
De boegies en de kabels nakijken. De verdeelkap vetvrij en schoonmaken.
Onder het gasklephuis zit een stationairregelaar (bus van 10x5), die kan je loshalen en schoonmaken met carb. cleaner, het gasklephuis zelf trouwens ook.
Ook in die buurt zitten in de kop zitten twee stekkers van de temp. sensors, loshalen en weer vastmaken is al genoeg om ze te reinigen. Dito voor alle andere stekkers.
De boegies en de kabels nakijken. De verdeelkap vetvrij en schoonmaken.
- Mick
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26.04.2005 - 15:23
- Locatie: Schagen en Amsterdam
- Contacteer:
Tja, en dan kom je erachter dat er toch een CHOKE in zit. En kom je erachter dat als je die gebruikt, je voldoende vermogen hebt om er als een speer vandoor te kunnen gaan. Excuses ::oops:
";I refuse to join any club that would have me as a member";
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Toch bij iedere auto rustig rijden wanneer die koud is. Zeker bij de wat oudere beestjes.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Koude motor heeft dikkere olie dus theoretisch hogere compressie. Optimale verbranding krijg je inderdaad pas rond 90 graden. Alleen dit mag niet zo goed merkbaar zijn. Bij een koude motor slaat de benzine uit je gasmengsel neer in het inlaattraject. Vandaar dat je extra benzine (choken) moet vernevelen.Kruimeltje schreef:Wat voor auto gaat het nu om, en welke motor ?
Nu denk ik ff zo:
Je hebt een oude 140/164. Waarschijnlijk met Carburateur. Deze heeft koud gewoon niet z`n vermogen voor het oprapen. Een motor loopt en heeft z`n vermogen pas zodra ie iets warm wordt, of warm is. Daarom heb je je choke, om hem warm te laten draaien. zonder choke blijft ie koud ook niet lopen.
Rijd je meteen weg, of laat je hem wel eerst even wakker worden (dus starten, minuutje of wat draaien op choke, en dan pas gaan rijden..)
Geef als je wil wat meer info![]()
Gr. Davey
Mijn b30A heeft zowel op gas als benzine niet merkbaar vermogensverlies als hij koud. Trappen moet je natuurlijk ook niet
