B16

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brammutjuh
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.11.2008 - 01:59

Beste allemaal,

Zojuist mij hier geregistreerd. Ben een ruim jaar in het bezit van een mooie Volvo 850, maar het klassiekervirus (bezit naast de 850 een VW Kever uit 1959) blijft toch kriebelen. Dus ben ik weer eens aan het surfen naar een daily klassieker. Daarbij blijft de Amazon ook altijd mijn aandacht hebben :D

Nu zag ik bij een garage een Amazon 121 B16 staan voor een nette prijs en op de foto's (en beschrijving) ook goede staat. Het bedrijf ken ik en lijkt me op zich vertrouwd. Maar een B16 uit dat jaar, hoeveel pk heeft die en wat voor prestaties moet ik me daarbij voorstellen? (Ben vanuit de Kever wel wat gewend, qua gebrek aan snelheid ;))

En is dat blok betrouwbaar en makkelijk te onderhouden?

Bedankt voor de info!

Grz,
Bram.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Qua prestaties weet ik het niet, wat ik wel weet is dat als het echt een hele vroege amazon is dat deze niet echt geliefd is.

En dan vooral om:

geen rembekrachtiging
enkel remsysteem
rondom trommels
3 bak meen ik
6 volt systeem meen ik
voorschremen waren iets anders had te maken met de knipp/stadslicht unit
En een B16 is natuurlijk niet de sterkste motor maar wel degelijk.

Ik zou zelf voor een B18 of B20 gaan en dan zo laat mogelijk ivm de doorgevoerde verbeteringen. Je hebt ze ook met dubb SU's maar die zijn weer slecht af te stellen als je op gas gaat rijden, tenzij je kiest voor volledig gerviseerde.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Een amazon uit de jaren 1956 tot aug 1960 is officieel een P1200 en daar hoort een B16 in met 6 volts installatie. De B16A levert 60 pk bij 4500t/min en de B16B 76pk bij 5500 t/min. Ter vergelijking: de B18A levert in de eerste jaren 68 pk.

Het lijkt me dat als je zo'n vroege amazon kunt kopen en écht van klassiek houdt je deze moet nemen! Voor dagelijks gebruik klopt natuurlijk wat admiral zegt. Die B16's gaan net zo lang mee als B18 en B20's.

Ook de vroege amazons kon je met een 4-bak bestellen, zelfs met een overdrive. Ik geloof echter dat ze ivm de meerprijs hier vooral als 3bak werden geleverd. Pas vanaf sept 1962 werd standaard de 4bak geleverd, maar toen heette de auto dus officieel allang 121/122 met een B18.
Trouwens, sneller dan een vroege kever is hij altijd: topsnelheid zal wel ergens in de buurt van 130-140 liggen.

Hou ons op de hoogte en als je hem koopt: foto's graag!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
fototoestel
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.06.2008 - 16:35
Contacteer:

Ik ben in het bezit van een katterug met B16-motor. Ik heb ook een Amazone met B20. En uit ervaring kan ik zeggen, rijdt prima zo'n B16. Natuurlijk geen rembekrachtiging en trommels rondom. Maar als alles goed is, remt dat gewoon goed. Vroeger heb ik een Amazone met B16 gehad, top 160 km/u. Op benzine loopt het gemiddeld 1:11. En er zit normaal een 4-bak in. Alleen in de Favoriet zat een 3-bak.
Gebruikersavatar
Erik_M
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
Locatie: Wassenaar

Heren,

De Amazon is geleverd vanaf oktober 1956 en werd in eerste instantie geleverd met een B16A motor en een 3-bak, de z.g. H6.

In 1958 werd naast de B16A, de B16B geintroduceerd welke geleverd werd met een 4-bak, de M4. De B16A kon toen op bestelling ook met de M4 geleverd worden.

In 1959 waren bovegenoemde v-bakken ook zo leverbaar voor de B16A en B16B.

Vanaf aug. 1960 kon de B16A geleverd worden met de volgende, qua naam aangepaste, v-bakken: M30, M31 en M40.
De M30 is een 3-bak. M31 is een 3-bak met overdrive, de M40 is een 4-bak..
De B16B was toen leverbaar met de M40 en de M41. De M41 is een 4-bak met een overdrive.

Vanaf aug. 1961 was de Amazon met een B18 in diverse vatiaties leverbaar werd uitgerust met, naar keuze, een M30, M40, M41 of een BW35 (3-bak automaat).

Een Amazon met de toevoeging "Favoriet" is geleverd van okt. '65 tot plm. okt. '68 als een kale versie van de Amazon, zonder sierstrips rond de ruiten, geen klapraampjes achter, diagonaal banden, geen deurtassen, een M30 v-bak en alleen leverbaar in wit en zwart. Dit werd gedaan omdat de 544 in 1965 uit productie was gegaan en om de Amazon onder de (toen) magische grens van Hfl. 10.000,00 te houden, wat net lukte.

Veel schakelplezier,

gRoet
eRik

Toevoeging: een link naar Wikipedia waar overigens een fout bij de 123GT staat, die was n.l. met een B18B uitgerust en niet met een B20. Verder op de pagina wordt het overigens wel goed aangegeven.
Er is in 1969 wel een 133GT geweest met een B20B, deze versie was niet zo 'rijk' uitgerust als een 123GT.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Amazon
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

he,

Rijd zelf met een B18 amazon sinds kort, met een 4-bak en een enkelel carb.
Moet zeggen dat de vermogens er in mijn optiek niet zo toe doen als je dagelijks met een klassieker wilt rijden.
Remmen en sturen is veel belangrijker of bijvoorbeeld ventilatie in de winter.
Mijn amazon heeft schijven voor, radiaal banden en een redelijke ventilatie, waardoor ik ook in de winter er mee kan rijden. Als je de amazon gaat gebruiken voor het werk hoef je je zowieso niet de topsnelheid en dergelijke te weten, je staat waarschijnlijk net als de rest van nederland gewoon aan te schuiven achter de ander.

Succes met je keuze.
Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
volvodutchy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2008 - 13:54
Contacteer:

Vanaf aug. 1960 kon de B16A geleverd worden met de volgende, qua naam aangepaste, v-bakken: M30, M31 en M40.
De M30 is een 3-bak. M31 is een 3-bak met overdrive, de M40 is een 4-bak..
De B16B was toen leverbaar met de M40 en de M41. De M41 is een 4-bak met een overdrive.

Heren, hallo Erik,

Ik ben het eens met de stelling dat een 6-volts Amazon met trommelremmen niet het eerste is waar ik aan denk bij dagelijks gebruik.
Niet het vermogen maar de mindere remcapaciteit en verlichting maakt dat ik inderdaad uit zou kijken naar een 12-volts versie en ten minste schijremmen voor.
Neemt niet weg dat ik al 10 jaar een '61 Amazon heb, B16B en M41 met D-type overdrive én Coene open dak.
Technisch en qua plaatwerk 100%. echter gebruik hem maar een enkele keer per jaar als woon-werk vervoer
Is ideaal voor een leuke rally s' zomers maar is een echte hobby wagen.
Ik rij dagelijks in een '71 164 met 3 strombergs, IPD en Brembo dubbel geventileerde schijven die geeft me een vertrouwd gevoel.

Ed van der Zee
Gebruikersavatar
Erik_M
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
Locatie: Wassenaar

Hallo Ed,

Inderdaad, een B16 Amazon is een prima rijdende auto maar m.i. niet meer voor dagelijks gebruik. Dit i.v.m. de genoemde punten in je reactie. Zelf heb ik 20 jaar (van 1979 t/m 1999) een B16B Amazon gehad die ik, zeg maar, alleen gebruikte op zon - en feestdagen. De auto werd ingezet voor puzzelritten en in de zomer gebruikte ik 'm voor dagelijks woon-werk verkeer. Een voordeel was dat ik de auto bij het werk binnen kon zetten. De overige dagen deed ik woon-werk verkeer met de B18 Amazon die toen al ruim 5x de klok rond was. Inmiddels is 'ie + 10x de klok rond.

@ Ed, wat jij hebt is een mooi bezit. Een 164 met 3 Strombergs is redelijk uniek m.i., in ieder geval niet standaard. In de tijd dat ik de B16 Amazon had heb ik redelijk fanatiek een speurtocht gehouden naar dit type Amazon. Via (toen) de ledenlijst van de V44 Vereniging en op meetings kwam ik aan mijn data. Ook maakte ik foto's van B16 Amazon's. Je geeft aan dat jouw Amazon een Coenen schuifdak heeft, wat ook best uniek is. Ik ben tijdens mijn speurtocht 2 B16 Amazon's tegengekomen met een schuifdak. Zojuist even de RDW check gedaan en gezien dat er van de 2 met schuifdak die ik op de foto gezet heb, nog 1 over is. Een olijfgroene met een kenteken dat met HG begint.

Op onderstaande foto die ik in plm. 1983 gemaakt heb, zie je door de achterruit nog net het schuifdak. De foto is langer geleden gemaakt dan de auto toen oud was.

Groeten
Erik

Afbeelding
Afbeelding
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
Gebruikersavatar
volvodutchy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2008 - 13:54
Contacteer:

Hoi Erik, ben niet zo vaak op dit forum maar dit is mijn Amazon.
Kenteken HG-83-13 een origineel NL kenteken
Inmiddels al weer 9 jaar....de wagen was al prima maar inmiddels perfect.
Heb het Coenen open dak gereviseerd, helaas was de oude acryl lak niet meer te redden dus nu geheel overgespoten in 2K.
De B16B met de dubbele SU's zijn vorig jaar gereviseerd en Flok Boer heeft er een D-type overdrive achter gehangen.
Net als jij gebruik ik de wagen uitsluitend in de zomer en met rally's, als het écht mooi weer is neem ik hem weleens mee naar mijn werk in de huisartspraktijk....vind het een échte doktersauto.
Normaal rij ik dagelijks de 164.
Groeten
Ed
'71 1800E, '71 144-S, '70 164, '69 Amazon, '59 P1200 Amazon
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”