kraken van de achterwiel ophanging

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
fred.c
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.02.2008 - 20:05

sinds kort heb ik een krakende geluid in mijn achterwiel ophanging van mijn 440 fase 2 uit "94 als ik optrek of de bocht om ga kraakt het enorm ook als ik hobbels tegenkom hoor ik een hard bonkend geluid dacht eerst zelf aan de schrokbrekers maar die kraken niet ook is de wegliging onzeker...
het geluid met de bocht omgaan klinkt als het met de handrem erop proberen te gaan rijden

ikzelf denk aan de draag arm constructie maar ik kan niets bijzonders zien onder de auto...

iemand een idee?

Gr.Fred.c
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

? Wiellager ?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
fred.c
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.02.2008 - 20:05

nee geenwiellager heb meerdere meegemaakt totaa; ander geluid,... naar bedankt in ieder geval
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Meestal zijn het versleten droplinks die geluid dit veroorzaken. Dat zijn de verbindingstangetjes tussen stabilisatorstang en het chassis. Kosten iets van €20 p.st.
fred.c
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.02.2008 - 20:05

en hoe kan ik dit zie of testen dat het daadwerkelijk dit is??
Gebruikersavatar
Lex!
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 10.07.2007 - 21:32
Locatie: Utrecht

haal er maar 's eentje af, er zitten rubber hoesjes aan, deze zullen gescheurd/versleten zijn, en de droplink zal erg slap zijn. Als je een setje nieuwe haalt en je de oude met de nieuwe vergelijkt zie je snel genoeg of ze versleten zijn of niet. Je kan ze trouwens goedkoop in Engeland bestellen, KLIK. Bij de dealer zijn ze bijna 2x zo duur.

het verschil in weggedrag bij mijn 480 was echt goed te merken, relatief kleine investering voor een grote vooruitgang.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Het is niet altijd makkelijk om te zien of ze versleten zijn. Bij mijn 480 leken ze nog aardig in orde, maar het gekraak was wel weg toen ik ze vervangen had. Het was waarschijnlijk nog in het begin stadium, ze kraakten alleen bij warm droog weer. Ben nog een adresje tegen gekomen. Oa remonderdelen en draagarmen zijn daar goedkoop. Even je kenteken intikken en je ziet gelijk wat ze voor je hebben en voor hoeveel.
fred.c
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.02.2008 - 20:05

bij mij kraakt hij onder verschillende omstandigheden het is ineens opgedoken en de eene keer erger dan de andere keer vooral als hij een paar uur stil heeft gestaan dan begint het weer, vooral met korte harde hobbels en bocht naar rechts. voor het vervangen moet hij dan onbelast staan of mag hij gewoon op de wielen blijven bijv, een brug?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ze zijn makkelijk te vervangen, je hoeft de auto alleen maar optekrikken en het wiel eraf te halen. Benodigdheden 1 steeksleutel 17, 1 ringsleutel 17 en 1 ringsleutel 13. Steek 17 heb je nodig om de bout aan de binnenzijde van de droplink te fixeren zodat je aan de buitenkant met ring 17 de bout kan losdraaien. Wijst zich vanzelf. Vervang beide kanten, als er een gaat volght de andere ook snel. Draai bout 13 pas helemaal vast als hij weer op zijn wielen staat, dan gaat je droplink veel langer mee. Deze niet al te strak aandraaien, het zijn nylock boutjes kunnen dus niet losgaan.
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Als je de auto opkrikt en op assteunen zet, zorg dan dat beide achterwielen van de grond zijn. Als je 1 kant opkrikt staat er nog spanning op de droplink.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Niet echt nodig om ze allebei los van de grond te hebben. Ik heb het gedaan per wiel en dat gaat ook prima. Misschien iets makkelijker als je het met beide wielen los doet.
fred.c
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.02.2008 - 20:05

nou jongens we zijn eruit wat het probleem was/is......

eerst heb ik de droplinks vervangen rechts en links,... geen verbetering toen de schrokbrekers vervangen,... geen verbetering....

vandaag overdag nogmaals onder de auto gekropen met nog wat daglicht (de rest is sävonds in de garage gedaan) en wat blijkt ???? de uitlaat rubber die net voor de eindemper zit is gescheurd waardoor deze net aanligt op de achteras en dus met wat beweging schuurt over de achteras en af en toe er op stuiterd waardoor je dus dat bonken hoort,.....hoop geld verder ondertussen maar alles wel weer lekker nieuw onder de auto......
Gr. Fred
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1158
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Veenendaal

en dus met wat beweging schuurt over de achteras en af en toe er op stuiterd waardoor je dus dat bonken hoort
haha, een paar topics eerder had ik precies hetzelfde, kdacht eerst dat er iets behoorlijk kapot was, is het zoiets....
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
Nessie
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 11.11.2008 - 19:21
Locatie: Utrecht

precies hetzelfde wat mijn 440 ook had, zo'n verloren rubbertje.
Volvo 850 estate AUT LPG
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

hehe dat euvel had ik ook paar jaar geleden, alle beugels op de uitlaat waren weggerot en zo ook alle rubbers verdwenen. Nieuwe uitlaat en weg probleem.

Dat is vaker het probleem, of die stabilisatorstangetjes.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”