Opknappen lichtmetalen velgen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
T5je
3rd Gear member

Ben in het bezit van een V70 T5 uit 2001. Deze had bij de aanschaf mooie 18" R-velgen. Maar heb ze een paar keer tegen stoepranden opgereden, dus van die bekende schraapplekken.

Heb hier op het forum gekeken wie dit kan oplossen en kom bij een aantal bedrijven uit. Dacht er aan om zelf eens te gaan experimenteren als winterproject. Dan zitten tenslotte toch de winterbanden er onder.
Mocht het niet lukken dan kan je altijd nog naar de velgendokter gaan toch?

Mijn vraag is nu of er forumleden zijn die dit zelf eens gedaan hebben. En dan gaat het mij natuurlijk om:
- Welk plamuur is het beste?
- Hoe moet ik te werk gaan?
- Welke lak en hoeveel laklagen zijn aangebracht?
- Wat moet ik wel en wat niet doen?
- Andere tips?

Alvast dank.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
vincent65
3rd Gear member

Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
T5je
3rd Gear member

Dank je Vincent. Had dit al eens eerder gelezen maar kon het niet meer terugvinden. Ben een slecht zoeker (ofwel digibeet).

Vraag mij af het ook werkt bij lm velgen. Maar zal eens vragen bij een autozaak naar plamuur dat goed hecht op lichtmetaal. Rest is kwestie van schuren, primeren en spuiten met lak.

Zal er ook foto's van maken en hier plaatsen als het gelukt is. Anders niet natuurlijk. LOL.
Armin
2nd Gear member

Als je staalplamuur gebruikt kan je de schade die je hebt op je velgrand heel erg mooi weg halen.

Ik spreek uit ervaring. Mijn Canisto's liggen nu op de werkbank.
De voorwielen zijn klaar en ga binnenkort aan de achterwielen beginnen. Ik heb nog wel even de tijd een maand of 5 zeg maar.

Het is wel heel erg arbeidsintensief. Maar ik heb de banden eraf gehaald, ben de velgen helemaal met de hand kaal gaan schuren, velgranden insmeren met staal plamuur, en dan weer heel veel schuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wil je meer weten Pb me maar.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
vincent65
3rd Gear member

Knap staaltje werk!!
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
T5je
3rd Gear member

Dank je Armin. Je hebt een pb.

T5je.
T5je
3rd Gear member

Nogmaals dank Armin. Aan je beschrijving en tips heb ik zeker wat.

Groet,
T5je
Zeg maar Jan
2nd Gear member

Armin je hebt mail!
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Armin
2nd Gear member

Ik ga volgende week aan mijn nieuwe project beginnen.
Ik heb Thor's gekocht waar de poederlak ervan af valt, er zit wat velgrandschade aan etc.
Ik zal het allemaal stap voor stap op beeld zetten om vervolgens met jullie te delen.
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
maja158
2nd Gear member

't Is jammer dat je zo'n eind bij mij vandaan woont. Anders was ik zeker een paar keer langs gekomen. Heb gisteravond de winterbanden eronder gelegd en wil aan de slag met de zomervelgen.
Succes in ieder gaval!
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
Froggy81
3rd Gear member

Ik heb dus ook mijn 18" R-velgen opgeknapt.
Ben voorbewerker/autospuiter van beroep dus dit resultaat zul je thuis niet halen. (niet lullig bedoeld!)

Hier het resultaat :

Afbeelding

Hoe ben ik te werk gegaan :

Eerst de banden van de velgen laten halen. Ventiel en plaklood verwijderen
Daarna de velgen goed schoonmaken/ontvetten.
Bij mij zat er ook flinke stoeprand schade op (helaas geen goede foto van)

De beschadigde plekken schuren met P120, kleine beschadigingen zijn zo weg. De grote beschadigingen moet je dicht smeren (plamuren) Hiervoor kun je normale plamuur gebruiken die elk schadebedrijf gebruikt. Je hoeft geen staal-plamuur te gebruiken. Heb ik ook niet gedaan.
Dan schuur je het plamuur strak met p120, daarna p180 en dan p280.

De rest van de velg die niet beschadigd is kun je ook met p280 schuren als je hem helemaal in de grondlak zet anders schuur je het met p600 om schuurkrassen te voorkomen.

Ik heb mijn velgen daarna in een primer en in 3 lagen 2k grondlak gespoten.
Goed laten drogen (zonder warmte een dag laten liggen) en met p600 schuren en goude scotch-matje.

Daarna de boel afplakken en dan 2 lagen basislak spuiten, dit goed laten drogen (tot de basislak mat is geslagen) en daarna 2 lagen blanke lak erop met 5 minuten uitdamptijd tussen de lagen.
Ik heb erbij mij matte blanke lak op gespoten.

De binnenkant heb ik ook in kleur gespoten, deze heb ik met p600 geschuurd en daarna lak erop gespoten.
Alles heeft nu dezelfde kleur.

Ik hoop dat je er wat aan hebt anders hoor ik het wel.

Maar let erop dat verschillende lakfabrikanten andere schuurstappen hebben.
maja158
2nd Gear member

Froggy81 schreef:Ik heb dus ook mijn 18" R-velgen opgeknapt.
Ben voorbewerker/autospuiter van beroep dus dit resultaat zul je thuis niet halen. (niet lullig bedoeld!)
Zou ook niet te best zijn als ik thuis dat resultaat zou kunnen halen ;-)
Met andere woorden; voorwerk thuis doen, spuiten uitbesteden.
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
toppertje
6th Gear member

[/quote]

Zou ook niet te best zijn als ik thuis dat resultaat zou kunnen halen ;-)
Met andere woorden; voorwerk thuis doen, spuiten uitbesteden.
Bedankt voor je duidelijke uitleg![/quote]

ik denk dat juist bij het voorwerk al de meest missers worden gemaakt.
als dit niet goed wordt gedaan, dan kan je nog zo mooi/goed spuiten,
maar word het eindresultaat nooit super.
geen glans zonder wrijving
T5je
3rd Gear member

Hallo Froggy81,

Ziet er ook erg goed uit. Net als die van Armin.
Heb al een mail van Armin gekregen met uitleg. Is wel verhelderend. Het verhaal van jou ook. Deze is zelfs wat meer op detail.
Vragen:
1. Heb je al met deze velgen gereden en houdt alles?
2. Heb je misschien een merknaam en/of adres voor de plamuur?
3. Je schrijft de korrel van het schuurpapier, maar waar kan ik dit halen? Of is elk
type schuurpapier, uit de doe het zelf winkel, goed genoeg?
4. Heb je misschien ook merknamen en/of adressen van de laksoorten?

Alvast dank voor je antwoorden.

Binnenkort de wintervelgen erop en dan kan ik aan de slag. Zal proberen hier de voortgang te plaatsen. Als ik foto's kan maken maar vooral als ik weet hoe die hier geplaatst kunnen worden.
Froggy81
3rd Gear member

T5je schreef: 1. Heb je al met deze velgen gereden en houdt alles?
2. Heb je misschien een merknaam en/of adres voor de plamuur?
3. Je schrijft de korrel van het schuurpapier, maar waar kan ik dit halen? Of is elk
type schuurpapier, uit de doe het zelf winkel, goed genoeg?
4. Heb je misschien ook merknamen en/of adressen van de laksoorten?
De antwoorden :

1. Ik heb al tig velgen hersteld waarvan een paar sets van mezelf. Het blijft allemaal perfect. Heb van andere 'klanten' ook nooit klachten gehad.

2. Het merk is Unipol, kun je bij de meeste lakboeren kopen.Het is een zwart/gele pot. Werkt perfect en niet duur.

3. Wij gebruiken het schuurpapier van de 3M. De korrels blijven langer scherp dan andere merken en het schuurpapier zit niet snel verstopt. Goedkoop is het spul van 3M niet!!! Voor een setje velgen kun je ook gewoon bij de doe-het-zelf halen. Scheelt weer een paar euro.

4. Ik spuit met het merk Glasurit. Maar ik neem aan dat je het zelf thuis met spuitbussen doet. Dan kun je het beste de spuitbussen van Motip kopen.
T5je
3rd Gear member

Dank Froggy81.
Zo kan ik wat vergelijken. Van Armin nog de tip gehad te ontvetten met remmenreiniger. Voor het spuiten gebruikt hij ook Motip. Dus zijn er wel overeenkomsten. Nog een tip van Armin was binnen te spuiten omdat je anders verneveling krijgt als er wat wind staat. Lastig weg te werken die nevel.

Had gister schuurpapier uit de doe het zelf gehaald. Was in de aanbieding. Is 400 korrel. Stond op dat het geschikt was voor het slijpen en polijsten van metaal. Zo zie je maar, de leek laat zich alles aansmeren. Zal 600 aanschaffen als dat te vinden is.

Groet, T5je
Armin
2nd Gear member

T5je schreef:Dank Froggy81.
Zo kan ik wat vergelijken. Van Armin nog de tip gehad te ontvetten met remmenreiniger. Voor het spuiten gebruikt hij ook Motip. Dus zijn er wel overeenkomsten. Nog een tip van Armin was binnen te spuiten omdat je anders verneveling krijgt als er wat wind staat. Lastig weg te werken die nevel.

Had gister schuurpapier uit de doe het zelf gehaald. Was in de aanbieding. Is 400 korrel. Stond op dat het geschikt was voor het slijpen en polijsten van metaal. Zo zie je maar, de leek laat zich alles aansmeren. Zal 600 aanschaffen als dat te vinden is.

Groet, T5je
Ik had gezegd dat je inderdaad moet beginnen met spuiten aan de binnenkant, omdat je anders spuitnevel krijgt aan de buitenkant. En ik had gezegd dat je binnen moet spuiten omdat er met wind moeilijk is te spuiten en je meer spuitnevel over je werk krijgt. Dus niet beide zinnen bij elkaar voegen :D

Vandaag ben ik begonnen met het schuren van de Thor's, tenminste ik ben niet verder gekomen dan 1 velg. De Thor's zijn gepoederd en die poeder coating is heel erg dik. De poedercoating is niet de originele laag want daar is die veels te dik voor.
maja158
2nd Gear member

toppertje schreef:ik denk dat juist bij het voorwerk al de meest missers worden gemaakt.
als dit niet goed wordt gedaan, dan kan je nog zo mooi/goed spuiten,
maar word het eindresultaat nooit super.
Helemaal mee eens. Gelukkig ben ik vrij kritisch. Ook naar mezelf :-)
T5je
3rd Gear member

@ Armin: Heb maar één van je tips gebruikt. Niet twee samengevoegd hoor. Met binnen spuiten bedoel ik in die zin dan ook binnenshuis of beter binnensgarage. Maar jou toevoeging is mogelijk duidelijker. Heb je gelijk twee tips weergegeven.

Ben er nog niet mee bezig maar komt wel binnenkort. Ben benieuwd of ik handig genoeg ben om het netjes op te knappen.
Armin
2nd Gear member

T5je schreef:@ Armin: Heb maar één van je tips gebruikt. Niet twee samengevoegd hoor. Met binnen spuiten bedoel ik in die zin dan ook binnenshuis of beter binnensgarage. Maar jou toevoeging is mogelijk duidelijker. Heb je gelijk twee tips weergegeven.

Ben er nog niet mee bezig maar komt wel binnenkort. Ben benieuwd of ik handig genoeg ben om het netjes op te knappen.
Ik was ook niet kwaad :D

Met binnen spuiten, bedoel ik eigenlijk een plek waar geen wind kan komen. Het allermooiste spuiten is in de badkamer, eerst even de douche aan lekker warm maken en dan gaan spuiten. Hieraan kleeft echter 1 probleem: Hoe krijg je je vrouw zo gek om dit te kunnen doen :evil:

Ik ben begonnen aan mijn 2e wielen project. De Canisto's (van de foto's hier boven) heb ik van de week verkocht. Ik ben al een week aan het schuren, om de poedercoating eraf te krijgen. Ik weet het ik zou ze het beste weg kunnen brengen naar een straalbedrijf of een loogbedrijf. Alleen moet ik het hebben van mijn avond uren en aangezien deze bedrijven niet op zondag open zijn moet ik het maar schuren. Het is ook niet echt vervelend werk, want je ziet het steeds mooier worden. Ik heb nu 3 wielen klaar en moet nu nog een wiel voor de helft schuren.

Foto's van het schuren heb ik niet gemaakt want dit spreekt voor zich zelf. Het echte repareren hoeft ook niet aan deze velgen, blijkt achteraf.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”