Graag zou ik willen weten of er andere XC70 gebruikers zijn die het volgende hebben meegemaakt.
Begin dit jaar heb ik een nieuwe XC70 D5 GTR Sportline gekocht van het vorige model. Bij ongeveer 7000 km bleken de beide aandrijfassen kapot te zijn (speling op de spiebanen, links en rechts). De assen zijn vervangen maar binnen een paar duizend kilometers was het probleem weer terug. Bij inspectie bleek dat er zowel links als rechts een bout niet goed was teruggeplaatst. Nadat deze "gelijmd" teruggezet waren was het probleem met de assen over. Tenminste, tot voor een paar weken geleden. Ik heb er tot de eerste beurt mee doorgereden (deze week, 33.000 km) en het gemeld aan de dealer. Die heeft het bekeken en geconstateerd dat opnieuw de aandrijfassen (zeker links en waarschijnlijk ook rechts) weer kapot zijn. De dealer stelt weer een garantierapport op dat naar de importeur gaat.
Het gevolg met rijden is dat bij afremmen/bijna stilstand (en weer wegrijden) er een tik te horen en een klonk te voelen is alsof de geartronic in zijn eerste versnelling valt (bak staat in de automaatstand), ook voelt het alsof er een zak cement achterin de auto ligt die door het afremmen naar voren schuift en ergens tegenaan bonkt.
De dealer pakt het goed op en laat me niet aan mijn lot over. Het punt is alleen dat het me elke keer dat ik hiervoor naar de garage moet, het me een halve werkdag kost omdat ik naar de dealer toe moet reizen (ca. 100 km heen en ook weer terug). Ik ben de auto nu al vaker kwijt geweest aan reparaties dan aan normaal onderhoud.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt en hoe is dit verder afgelopen.
Dit auto is prive gekocht, wordt zakelijk bereden, ik ben er voorzichtig mee en houd me aan de snelheden. Maw ik race er niet mee.
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Bart
Aandrijfassen XC70 2008 (MY07)
- toinev70
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 15:33
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Hoi Bart,
Dat is sterk. Die van mij gaat a.s. donderdag naar de garage voor een grote beurt en sinds kort heb ik dit probleem ook.
Inderdaad bij langzaam wegrijden en afremmen. Ik vind jouw omschrijving erg goed en die ga ik ook gebruiken bij het melden overmorgen bij de dealer. De mijne heeft er nu 60.000 opzitten en ik meen het sinds een kilometer of 1500 te horen. Ik had geen idee wat het zou zijn, maar ik ben blij dat ik gauw ga. Ik hou je op de hoogte!
Groet,
Toine
Dat is sterk. Die van mij gaat a.s. donderdag naar de garage voor een grote beurt en sinds kort heb ik dit probleem ook.
Inderdaad bij langzaam wegrijden en afremmen. Ik vind jouw omschrijving erg goed en die ga ik ook gebruiken bij het melden overmorgen bij de dealer. De mijne heeft er nu 60.000 opzitten en ik meen het sinds een kilometer of 1500 te horen. Ik had geen idee wat het zou zijn, maar ik ben blij dat ik gauw ga. Ik hou je op de hoogte!
Groet,
Toine
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40433
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb een XC70 D5 MY06. Hetzelfde gevoel maar dan alleen bij afremmen (voor een rotonde of zo) en zonder het door jou beschreven geluid heb ik gisteren bij mijn dealer neergelegd. Ik merkte het de laatste tijd regelmatig.Het gevolg met rijden is dat bij afremmen/bijna stilstand (en weer wegrijden) er een tik te horen en een klonk te voelen is alsof de geartronic in zijn eerste versnelling valt (bak staat in de automaatstand), ook voelt het alsof er een zak cement achterin de auto ligt die door het afremmen naar voren schuift en ergens tegenaan bonkt.
Ze doen eerste een software update van de geartronic en gaan er daarna mee rijden om te zien of het dan over is.
De auto is ook voor wat anders in de garage (lekke pakking) en dus heb ik hem niet eerder dan donderdag as. weer terug. Ik houd dit topic in de gaten en zal ook mijn bevindingen melden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 23:41
- Locatie: Brussel
Pedro Hartog signaleerde mij hetzelfde probleem op mijn wagen toen ik bij hem was met mijn xc70 (D5 My07). metaalachtige lichte klonk net voor stilstand. Kijk maar eens op dit forum onder "aandrijfassen" en je zult ontdekken dat het op de S60/V70/XC70 een wijdverbreid en gekend probleem is. In mijn garage hadden ze 10 seconden nodig, en ze herkenden het al. Te wijten aan - volgens garage - onschuldige speling van bout in aandrijfas werd me verteld. Werd gelijmd, 20000 km later nog niet teruggekomen. Moest wel 1 dag drogen.
XC70 D5 185 PK automaat (GT6) Momentum, 2006 MY07,Willow Green
C30 1.6D Momentum 2008, Flint Grey
V70 2.4D 130 pk MT5 2002
850 TDI break 1997
C30 1.6D Momentum 2008, Flint Grey
V70 2.4D 130 pk MT5 2002
850 TDI break 1997
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 20:41
Bedankt voor de reacties zover. Het gelijmd terugplaatsen van de bouten komt mij bekend voor. Dat is bij mijn auto ook uigevoerd maar nu, ik denk dat dat ongeveer 20.000 km geleden is uitgevoerd, komt de klacht weer terug in de vorm van dezelfde geluiden en ook dezelfde conclusie van de dealer: kapotte aandrijfassen.
Ik moet wel zeggen dat bij het lijmen van de bouten ik na anderhalf uur weer de weg op werd gestuurd.
Ik zal de zoekfunctie ook eens proberen. Bedankt voor de tip!
Groeten,
Bart
Ik moet wel zeggen dat bij het lijmen van de bouten ik na anderhalf uur weer de weg op werd gestuurd.
Ik zal de zoekfunctie ook eens proberen. Bedankt voor de tip!
Groeten,
Bart
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 20:41
Nou, het forum staat er inderdaad "vol" mee. De oplossing is Loctite. En weer Loctite. En nog een keer Loctite. En als dat niet werkt: dan hoort het als kwaal bij de auto en moet je er aan leren wennen. Er staat ook iets over een gemodificeerde bout met een rubber kraag. Dat lijkt me een iets degelijkere oplossing.
IK heb ergens het idee dat het toch niet zo'n excemplarisch probleem is als de dealer doet voorkomen....
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
IK heb ergens het idee dat het toch niet zo'n excemplarisch probleem is als de dealer doet voorkomen....
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik ken wel een tik die uit de Geartronic komt, maar de rest van de problemen herken ik niet. Onze XC70 D5 GT (feb 07, MY07) heeft er nu 70.000km op staan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Geen last van. Heb dan ook al een oude XC70 (MY06) 

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Ook mijn S60 had deze problemen, ook hier heeft de dealer e.e.a. gelijmd [tot 2x toe]. Tot op heden ben ik klik/klang-klachten vrij, maar het is me wel duidelijk dat Volvo er nog geen adequate oplossing voor heeft.
Groet Henk
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Maar in de titel staat XC70 2008 (model 2007) dan is het toch gewoon een MY07 en geen 2008 model?
Je hebt dus niet de nieuwe XC70?
Je hebt dus niet de nieuwe XC70?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 20:41
Dat klopt: het is een auto die in 2008 nieuw gekocht is als "overjarig" model, MY07 dus. Volgens mij heb ik dat ook in mijn post aangegeven....
Komen de klachten bij MY08 niet voor? Als dat niet zo is ben ik wel benieuwd wat daar dan anders aan de aandrijving is.
Komen de klachten bij MY08 niet voor? Als dat niet zo is ben ik wel benieuwd wat daar dan anders aan de aandrijving is.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ik heb een handgeschakelde XC70 uit 2003 en had ook last van het getik. Voornamelijk bij achteruit inparkeren.
De assen zijn gelijmd (ik meen loctite) en hebben enkele uren moeten drogen voordat ik de auto kon ophalen.
Nu, 14000km en 8 maanden verder nog steeds "tik vrij".
De assen zijn gelijmd (ik meen loctite) en hebben enkele uren moeten drogen voordat ik de auto kon ophalen.
Nu, 14000km en 8 maanden verder nog steeds "tik vrij".
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Er bestaat van jouw type geen MY08. Maar ik vroeg het meer voor de bevestiging.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- toinev70
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 15:33
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Nou, vandaag is inderdaad e.e.a. 'gelijmd' . Het schijnt dat vanaf fabriek er een kleine ruimte noodzakelijk is voor de montage bij de spieassen. Dit leidt uiteindelijk tot deze vervelende geluiden. Ben benieuwd hoe lang het nu zo blijft...
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40433
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Vandaag m'n XC70 weer teruggekregen.Ben schreef:Ik heb een XC70 D5 MY06. Hetzelfde gevoel maar dan alleen bij afremmen (voor een rotonde of zo) en zonder het door jou beschreven geluid heb ik gisteren bij mijn dealer neergelegd. Ik merkte het de laatste tijd regelmatig.Het gevolg met rijden is dat bij afremmen/bijna stilstand (en weer wegrijden) er een tik te horen en een klonk te voelen is alsof de geartronic in zijn eerste versnelling valt (bak staat in de automaatstand), ook voelt het alsof er een zak cement achterin de auto ligt die door het afremmen naar voren schuift en ergens tegenaan bonkt.
Ze doen eerste een software update van de geartronic en gaan er daarna mee rijden om te zien of het dan over is.
De auto is ook voor wat anders in de garage (lekke pakking) en dus heb ik hem niet eerder dan donderdag as. weer terug. Ik houd dit topic in de gaten en zal ook mijn bevindingen melden.
I.v.m. de lekkage moest hij toch helemaal uit elkaar gesleuteld worden en ook de eerder genoemde assen.
E.e.a. is weer netje in elkaar gezet en met Loctite gefixeerd.
De GT heeft een software update gekregen en ik heb geen last meer van gebonk bij het afremmen.
Schaap Emmeloord heeft het weer allemaal netjes geregeld. (en ik heb lekker weer winterbanden:-))
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70