Ja, ik heb echt gezocht op het forum maar kon het antwoord niet vinden.
Mijn vraag is of het mogelijk is om de voorschokbrekers van mijn V70 '98 zelf te vervangen. Als het antwoord ja is, hoe moet dat dan?
schokbrekers vervangen V70
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
als je een classic hebt,kun je denk ik beter op het 850 forum even rondneuzen
http://www.volvo850forum.nl/index.php
http://www.volvo850forum.nl/index.php
geen glans zonder wrijving
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
is niet zo moeilijk,je moet alleen en veren klem erbij hebben
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Vooralleer je jouw schokdempers losschroefd moet je eers jouw veren die deels ingedrukt zijn met een veren klem ( boven en onder vast klemmen). Anders heb je bij het terug monteren van de schokdempers het probleem dat die veren niet echt makkelijk in te drukken zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je laat toch niet iemand met twee van die gevaarlijke klemmen dit werk doen,gebruik een goeie klem en niet twee van die prutsdingen.
Het is geen balpointveertje waar je mee te maken hebt.
Eerst de schokdemper demonteren en dan met een goeie verenklem de veer verwijderen.
Het is geen balpointveertje waar je mee te maken hebt.
Eerst de schokdemper demonteren en dan met een goeie verenklem de veer verwijderen.
- EvolvE
- 5th Gear member
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
- Locatie: Limbabwe
In principe zijn de in de afbeelding gebruikte veren klemmen naar mijn mening
goed genoeg voor de "amateur-sleutelaar". Ga je dit echter regelmatig doen
zou ik ook adviseren om een andere verenklem te kopen. Maar deze is
zeker niet slecht...
goed genoeg voor de "amateur-sleutelaar". Ga je dit echter regelmatig doen
zou ik ook adviseren om een andere verenklem te kopen. Maar deze is
zeker niet slecht...
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Op het 850-forum zag ik een foto waarop de veer ingedrukt werd met een hydraulische krik. Is dat verantwoord?EvolvE schreef:In principe zijn de in de afbeelding gebruikte veren klemmen naar mijn mening
goed genoeg voor de "amateur-sleutelaar". Ga je dit echter regelmatig doen
zou ik ook adviseren om een andere verenklem te kopen. Maar deze is
zeker niet slecht...
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Anders zijn er nog enkele mogelijkheden:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
precies dat is inderdaad een mooie,dezelfde heb ik namelijk ook.Die met die aparte pomp erbij.
Je wilt niet weten wat er gebeurd als die veer los schiet.Ernstig letsel daarbij zal niet de eerste keer zijn.
Je wilt niet weten wat er gebeurd als die veer los schiet.Ernstig letsel daarbij zal niet de eerste keer zijn.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
die eerste geplaatste foto is wel maar die kleine veer van een' achtertrein' de spannings verhoudingen zullen wel wat minder zijn in vergelijking met de voorste schokdempers.
Trouwens de foto heb ik gewoon van het net geplukt, en wat opvallend is is dat ze in het 'Haynes Service and Repair Manual' voor de Volvo S70,V70 &C70 dezelfde veerklemmen gebruiken!
Maar ik ga ervan uit als je zulke werken uitvoerd dat toch het gezond verstand primeerd.
Trouwens de foto heb ik gewoon van het net geplukt, en wat opvallend is is dat ze in het 'Haynes Service and Repair Manual' voor de Volvo S70,V70 &C70 dezelfde veerklemmen gebruiken!
Maar ik ga ervan uit als je zulke werken uitvoerd dat toch het gezond verstand primeerd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
De eerste afgebeelde klemmen worden ook nog steeds veel in bepaalde universeel garages gebruikt. Helemaal niets mis mee, mits men maar met bijvoorbeeld een touw / spanband een beveiliging aanbrengt dat als de klemmen weg mogen schieten de veer geen schieter door de werkplaats neemt. (gebeurt meer als dat jullie denken) Beste en meest veilige oplossingen zijn de toepassingen zoals afgebeeld bij "den toerist" en degen die ook Ramon heeft.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983