Ik wil graag mijn originele Volvo radio(HU-603) vervangen door een dubbeldin scherm van kenwood (DDX7025) met navigatie.
Nu heb ik ergens gelezen dat wanneer je de originele radio eruit haalt je deze in de computer van de auto moet laten deactiveren omdat je anders foutmeldingen kunt krijgen. Weet iemand of dat inderdaad zo is?
Verder wil ik mijn radiobediening op het stuur behouden.
Nu heeft deze Kenwood een remote aansluiting voor stuurwielbediening.
Helaas is er voor een volvo S60 nog geen interface beschikbaar dat de signalen voor de originele volvo radio omzet naar Kenwood.
Aangezien ikzelf software kan schrijven wil ik zelf een interface gaan maken die de data van de stuurwielbediening omzet naar kenwood signalen.
Maar nu het volgende, als de computer van de auto de originele radio niet meer "ziet" werkt de stuurwielbediening dan nog wel?
Ik heb hier en daar al geinformeerd maar ben nog niemand tegengekomen die daar zelf ervaring mee heeft.
Wie kan mij daar wat meer over vertellen?
Groetjes Louis
Originele radio HU-603 vervangen door een beeldscherm
-
- 4th Gear member
dat is zeker een moeilijke vraag.
er wordt namelijk geen aparte kabel op de volvo radio aangesloten van de stuurwiel bediening. dat wordt door de boord computer en data signalen geregeld. je zou dus een interface moeten maken die aangesloten wordt op de boord computer die dus de stuurwiel bediening filterd uit de data singalen.
Kortom geen doen dus. heb dit net in vadis opgezocht maar zitten geen kabels op de stekker van de stuurwielbediening.
er wordt namelijk geen aparte kabel op de volvo radio aangesloten van de stuurwiel bediening. dat wordt door de boord computer en data signalen geregeld. je zou dus een interface moeten maken die aangesloten wordt op de boord computer die dus de stuurwiel bediening filterd uit de data singalen.
Kortom geen doen dus. heb dit net in vadis opgezocht maar zitten geen kabels op de stekker van de stuurwielbediening.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Hoe doen ze dat dan als ze achteraf die stuurbediening monteren...ff software laden?? Er zal toch ergens een draadje naar die knopjes lopen? Al was het maar om de lampjes te laten branden.
Zijn alle auto's hierop voorbereid?
Zijn alle auto's hierop voorbereid?
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 4th Gear member
lopen wel kabeltjes in je stuur. maar je vind ze niet achter in de stekker. ik denk dat alle stuurwielbediening knoppen in 1 computer samen komen en daar software matig gesplits wordt en zo via de data signalen verspreid worden.
-
- 4th Gear member
Aansluiting regeleenheidAansluiting meetkastjeSignaaltypeContact aanOverig
A1#1530 voedingUaccu-
A2#1615 voedingUaccu-
A3#17---
A4#18---
A5#19---
A6#20---
A7#21CANHDigitaal signaal 2-3 V-
A8#22CANLDigitaal signaal 2-3 V-
A9#23Voeding, antenneversterker11 V-
A10#24Audiokanaal (+), middenluidsprekerWisselstroom bij geluid in middenluidspreker-
A11#25Audiokanaal (-), middenluidsprekerWisselstroom bij geluid in middenluidspreker-
Kijk dan even in het s80 topic bij fm modulator dan pagina 4 staan foto's van de radio. rood is constand + paars is geschakeld en ga zo maar door.
A12#26MassaUlaag
A1#1530 voedingUaccu-
A2#1615 voedingUaccu-
A3#17---
A4#18---
A5#19---
A6#20---
A7#21CANHDigitaal signaal 2-3 V-
A8#22CANLDigitaal signaal 2-3 V-
A9#23Voeding, antenneversterker11 V-
A10#24Audiokanaal (+), middenluidsprekerWisselstroom bij geluid in middenluidspreker-
A11#25Audiokanaal (-), middenluidsprekerWisselstroom bij geluid in middenluidspreker-
Kijk dan even in het s80 topic bij fm modulator dan pagina 4 staan foto's van de radio. rood is constand + paars is geschakeld en ga zo maar door.
A12#26MassaUlaag
-
- 2nd Gear member
Dat wordt dus weer een lastige klus........
Ik ben zelf werkzaam voor een technische dienst die ook audio- en navigatieapparatuur voor Mitsubishi Europa repareert en aangezien de HU-603 van binnen ook een Mitsubishi is kan ik wel aan schema's komen.
Wat ik wil proberen is de elektronica die verantwoordelijk is voor de communicatie met de computer van de auto uit de radio te halen.
Deze vervolgens is een zo klein mogelijk kastje te bouwen en daarna aansluiten op de CAN-bus aansluiting van de originele stekker die normaal de radio in zou gaan.
De computer denkt dan dat de originele radio nog steeds aanwezig is.
Ik hoef dan alleen maar de CAN-bus signalen te onderscheppen en deze te vertalen naar Kenwood data.
Ik ben zelf werkzaam voor een technische dienst die ook audio- en navigatieapparatuur voor Mitsubishi Europa repareert en aangezien de HU-603 van binnen ook een Mitsubishi is kan ik wel aan schema's komen.
Wat ik wil proberen is de elektronica die verantwoordelijk is voor de communicatie met de computer van de auto uit de radio te halen.
Deze vervolgens is een zo klein mogelijk kastje te bouwen en daarna aansluiten op de CAN-bus aansluiting van de originele stekker die normaal de radio in zou gaan.
De computer denkt dan dat de originele radio nog steeds aanwezig is.
Ik hoef dan alleen maar de CAN-bus signalen te onderscheppen en deze te vertalen naar Kenwood data.
- Sytse
- 2nd Gear member
Beste Louis,
Wat jij ben/gaat maken ben ik op zoek naar.
Maar dan voor een Pioneer Avic X1R.
Is er een mogelijkheid, eventueel tegen betaling,
om nog zoiets voor mij te maken??
Gr en alavst bedankt voor de replay
Sytse
Wat jij ben/gaat maken ben ik op zoek naar.
Maar dan voor een Pioneer Avic X1R.
Is er een mogelijkheid, eventueel tegen betaling,
om nog zoiets voor mij te maken??
Gr en alavst bedankt voor de replay
Sytse
-
- 4th Gear member
denk dat gewoon een nieuwe kabel kunt trekken vanaf de stuurwiel bediening naar de radio.
is makkelijker dan via de boord computer.
zou je ff moeten kijken hoeveel kabeltjes de stekker heeft.
de stuurwielbediening heeft geen software nodig (die zit in de orginele HU)
is makkelijker dan via de boord computer.
zou je ff moeten kijken hoeveel kabeltjes de stekker heeft.
de stuurwielbediening heeft geen software nodig (die zit in de orginele HU)
-
- 2nd Gear member
heb inmiddels mijn beeldscherm gemonteerd.
Alleen loop ik nu tegen het volgende probleem aan.
Toen mijn originele HU-603 radio nog in de auto zat werd de verlichting van het complete dashboard 's avonds automatisch gedimd.
Dit werkt nu niet meer. Ook is de verlichting niet meer handmatig te dimmen. Verlichting blijft op 1 sterkte branden.
In de Radio zelf zit geen lichtsensor. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Alleen loop ik nu tegen het volgende probleem aan.
Toen mijn originele HU-603 radio nog in de auto zat werd de verlichting van het complete dashboard 's avonds automatisch gedimd.
Dit werkt nu niet meer. Ook is de verlichting niet meer handmatig te dimmen. Verlichting blijft op 1 sterkte branden.
In de Radio zelf zit geen lichtsensor. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?