Hallo allemaal,
sinds een half jaartje of zo heeft mij S60 (2.4, 170pk, LPi, 260.000 km. handgeschakeld) een probleempje: zowel op gas als op benzine stottert de motor bij constante snelheden en heel lichtjes gas geven. Vooral bij wat hogere snelheden en meer dan 2500 toeren. Ik heb de indruk dat het steeds erger wordt, maar ik heb nog geen storingsmeldingen gehad.
Starten, stationair draaien, normaal optrekken en flink doortrekken doet ie perfect. Bobines en bougies heb ik al vervangen en onlangs zijn de LPi-injectoren vastgezet en van nieuwe O-ringen voorzien. Verder heb ik alle stekkers van het LPi-systeem schoongemaakt en alle soldeerpunten van het onderbreekrelais een keer doorgesoldeerd.
Ik ben nog steeds van plan om de klepspeling een keer te (laten) controleren, maar omdat ie verder uitstekend loopt geloof ik niet dat daar iets mis mee is.
Natuurlijk verdenk ik de ETM, maar ik wil goedkopere dingen eerst uitsluiten. Zou het bijvoorbeeld valse lucht kunnen zijn; en hoe controleer ik dat? Of de LMM of lambda-sonde?
Iemand een idee?
Groet,
Jan
Stotteren bij constante snelheid
- Armin
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
- Locatie: Oegstgeest
Ik verdenk eigenlijk wel gelijk de ETM.
De klepspeling lijkt me niet gelijk het geval. Als je een te grote klepspeling heb dan zou je dat horen (tikkende kleppen) en krijg je een melding op je dashboard "Spoed dealer bla bla"
Wat betreft een LMM of een Lambda sonde, deze 2 zijn altijd goed of kapot. Een beetje kapot kan niet bij deze 2. Ook dan krijg je direct de melding op je dashboard.
De klepspeling lijkt me niet gelijk het geval. Als je een te grote klepspeling heb dan zou je dat horen (tikkende kleppen) en krijg je een melding op je dashboard "Spoed dealer bla bla"
Wat betreft een LMM of een Lambda sonde, deze 2 zijn altijd goed of kapot. Een beetje kapot kan niet bij deze 2. Ook dan krijg je direct de melding op je dashboard.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
- Waytogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 21.03.2008 - 09:46
- Locatie: Heelsum
Nou voor deze keer dan motor omruilen Armin.
VOLVO V70 T5 ELEGANCE/COMF/PREM
Prijs € 10.900
Bouwjaar 05-2000
Km stand 246.829
Kenteken 63-FP-SP
Brandstof Benzine
Carrosserie Stationwagen
Aantal deuren 5
Kleur Nautic Blue
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnel. 5
Motorinhoud 2319 cc
Vermogen 250 pk
Gewicht 1540 kg
APK
BTW/marge marge-auto
VOLVO V70 T5 ELEGANCE/COMF/PREM
Prijs € 10.900
Bouwjaar 05-2000
Km stand 246.829
Kenteken 63-FP-SP
Brandstof Benzine
Carrosserie Stationwagen
Aantal deuren 5
Kleur Nautic Blue
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnel. 5
Motorinhoud 2319 cc
Vermogen 250 pk
Gewicht 1540 kg
APK
BTW/marge marge-auto
S60 2.4 Edition Black Sapphire met Thor Silver Bright 2001.
- Armin
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
- Locatie: Oegstgeest
Waytogo schreef:Nou voor deze keer dan motor omruilen Armin.
VOLVO V70 T5 ELEGANCE/COMF/PREM
Prijs € 10.900
Bouwjaar 05-2000
Km stand 246.829
Kenteken 63-FP-SP
Brandstof Benzine
Carrosserie Stationwagen
Aantal deuren 5
Kleur Nautic Blue
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnel. 5
Motorinhoud 2319 cc
Vermogen 250 pk
Gewicht 1540 kg
APK
BTW/marge marge-auto



Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb het gasklephuis al een keer schoongemaakt, bovendien heeft een vuil gasklephuis vervuiling naar mijn idee alleen maar invloed op stationair toerental omdat dan de gasklep (bijna) dicht is en eventuele vervuiling voor verstoring kan zorgen.
Groet,
Jan
Groet,
Jan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 12:46
Wat kost het vervangen of reviseren van die ETM eigenlijk?
Volvo V70 II 2000 (242.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Ford Mondeo Wagon 1.8 2001 (189.000)
Volvo S60 2.4 140pk edition (2001) (150.000)
Fiat Stilo 1.9 JTD (2002) (172.000)
Renault Laguna 1.8 16V (2001) (114.000)
Renault Laguna 1.8 12V (1998) (194.000)
Volvo 440 GLT (1992) (257.000)
Jeroen, begin hier maar even te lezen:jeroen.ijmuiden schreef:Wat kost het vervangen of reviseren van die ETM eigenlijk?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Als je uitgelezen bent, weet je alles incl. prijzen.

Heb je het topic gelezen wat ik @jeroen in 9 nov. 2008
heb aangeraden?
Want ook in jouw geval zou ik eerst de ETM willen uitsluiten.

Want ook in jouw geval zou ik eerst de ETM willen uitsluiten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23.12.2010 - 13:45
Ja dat ben ik aan het lezen. Wat zijn nu precies de kosten van een nieuwe etm. De auto.is al uitgelezen em ze vinden elkd keer geen storing, heel irritant. Ik heb ook gevraagd om de etm uit te lezen / meten maar ook hier konden ze geen storing vinden.
Was altijd ongeveer 600 euro en bij een turbo nog duurder.
Tegenwoordig zou het aanmerkelijk goedkoper zijn.
Storing ETM is eigenlijk niet te uit te lezen.
Het is wel te doen maar dan moet iets meer als gemiddelde kennis van VIDA hebben.
Uitlezen op waardes.
Tegenwoordig zou het aanmerkelijk goedkoper zijn.
Storing ETM is eigenlijk niet te uit te lezen.
Het is wel te doen maar dan moet iets meer als gemiddelde kennis van VIDA hebben.
Uitlezen op waardes.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dat deed die van mij ook. Stationair perfect en 100% stabiel, bij constante snelheden kleine variaties in snelheid, eigenlijk amper voelbaar. Daar ben ik door mee blijven rijden tot de ETM het ineens helemaal opgaf. Na het vervangen totaal geen problemen meer met stotteren en snelheidsvariaties.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23.12.2010 - 13:45
Heb vandaag de etm schoongemaakt en het probleem is nu weg. Nu weet ik voor 90% zeker dat het de etm is. ik twijfel alleen nog of het misschien de bobines zijn omdat hij heel af en toe op 3 of 4 poten lijkt te lopen. Nu heb ik gelezen dat sommigen met een defecte etm dit probleem ook hadden maar dat kan ik niet begrijpen, wie kan dit uitleggen.
500 euro voor een nieuwe etm is echt duur, zit echt aan een gereviseerde te denken.
500 euro voor een nieuwe etm is echt duur, zit echt aan een gereviseerde te denken.
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ook ik had het probleem met op cruise control afentoe beetje inhouden (zonder airco)
Tankte altijd braaf 98 ultimate immers T5 moet 98 ron hebben.
Tijdje terug eens 95 Esso getankt probleem over .... nu loopt in nederland de verkoop van 98 niet zo hard zeker met de prijzen van vandaag dus mijn pomp heeft waarschijnlijk 98 benzine die feitelijk over de datum is?
Meer mensen die deze ervaring hebben?
Tankte altijd braaf 98 ultimate immers T5 moet 98 ron hebben.
Tijdje terug eens 95 Esso getankt probleem over .... nu loopt in nederland de verkoop van 98 niet zo hard zeker met de prijzen van vandaag dus mijn pomp heeft waarschijnlijk 98 benzine die feitelijk over de datum is?
Meer mensen die deze ervaring hebben?
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- rvo033467
- 4th Gear member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
- Locatie: Oss
Een nieuwe kost bij de dealer €250 euro ex btw ex montage op basis van ruilen dus €500 euro ga je nooit halen.rpdebeer schreef:Heb vandaag de etm schoongemaakt en het probleem is nu weg. Nu weet ik voor 90% zeker dat het de etm is. ik twijfel alleen nog of het misschien de bobines zijn omdat hij heel af en toe op 3 of 4 poten lijkt te lopen. Nu heb ik gelezen dat sommigen met een defecte etm dit probleem ook hadden maar dat kan ik niet begrijpen, wie kan dit uitleggen.
500 euro voor een nieuwe etm is echt duur, zit echt aan een gereviseerde te denken.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999