Voor het eerst lichtmetalen velgen (origineel Volvo) geritseld, maar nu wil ik die binnenkort onder de auto gaan zetten. Dus het staal er onderuit, lichtmetaal eronder.
Maar opeens de vraag: kan dat nog zelf of krijg je te maken met speciale aanhaalmomenten? :shock:
Bij mijn stalen velgen onder eerdere auto's was het gewoon een kwestie van zo'n kruissleutel op de wielbouten en goed vastzetten. Maar wanneer ik dat bij lichtmetaal doe. is er dan kans dat ik het materiaal kapot trek? Hoe doen jullie dat, bij het wisselen van bijvoorbeeld de stalen winterbandvelgen voor het zomerse lichtmetaal?
En meteen een tweede vraag: kan ik de normale wielbouten gebruiken of heb ik andere bouten (lengte, materiaal) nodig?
Groet, Olav
zelf wielen wisselen
- olav
- 3rd Gear member
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
zwolly
- 4th Gear member
lm velgen met momentsleutel (aanhaalmomenten)monteren is het beste, wat de bouten betreft weet ik het niet.
anders ff bij een bandenboer laten doen zal niet veel kosten
anders ff bij een bandenboer laten doen zal niet veel kosten
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Je kan dezelfde bouten gebruiken. Je moet ze aanhalen met 140NM, en dan wel kruislings. Wielen wisselen is best te doen hoor, gewoon één voor één met de krik die in de auto zit.
- safarigeel
- 2nd Gear member
Het is weer de tijd ervoor:
Vanmiddag was het mooi weer en heb ik ze even omgewisseld.
Het kost een klein of dik halfuurtje (beetje afhankelijk van je handigheid)
Ik heb ooit een garagekrik gekocht en die eronder gerold, dat vind ik toch even iets beter en sneller werken dan de autokrik. Zo duur zijn ze niet.
Het is ook een mooie gelegenheid voor een kleine inspectie van de remmen en met een klein staalborsteltje wat roestaanzetting weg te poetsen ( :roll: niet van de remmen/remschijven uiteraard...)
Lichtmetaal kruiselings vastgezet met 140 Nm met een momentsleutel met dop 19 en klaar (niet je moeren gaan smeren oid)
De zomervelgjes alleen nog even wassen en insmeren met bandenconditioner en ze kunnen weer een halfjaartje liggen.
Ik heb ooit een garagekrik gekocht en die eronder gerold, dat vind ik toch even iets beter en sneller werken dan de autokrik. Zo duur zijn ze niet.
Het is ook een mooie gelegenheid voor een kleine inspectie van de remmen en met een klein staalborsteltje wat roestaanzetting weg te poetsen ( :roll: niet van de remmen/remschijven uiteraard...)
Lichtmetaal kruiselings vastgezet met 140 Nm met een momentsleutel met dop 19 en klaar (niet je moeren gaan smeren oid)
De zomervelgjes alleen nog even wassen en insmeren met bandenconditioner en ze kunnen weer een halfjaartje liggen.
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
- toppertje
- 6th Gear member
waarom niet je moeren smeren?safarigeel schreef:Het is weer de tijd ervoor:
ik gebruik altijd een klein beetje kopervet op de wielbouten.
en nee,daar lopen de wielen echt niet los van. [-(
wat hiermee WEL wordt voorkomen is dat als je naar een jaar de moeren weer los wilt hebben,dat deze zo vast zitten,dat
je de moeren dol kunt draaien.
vooral die met je wielslot,wil nog wel eens stukdraaien als hij te vast zit.
zie div. topics hierover op het forum.
geen glans zonder wrijving
- Armin
- 2nd Gear member
Als je je wielen gewoon vast zet met een moment sleutel zitten de wielbouten nooit te vast, en zeker niet te los.toppertje schreef:waarom niet je moeren smeren?safarigeel schreef:Het is weer de tijd ervoor:
ik gebruik altijd een klein beetje kopervet op de wielbouten.
en nee,daar lopen de wielen echt niet los van. [-(
wat hiermee WEL wordt voorkomen is dat als je naar een jaar de moeren weer los wilt hebben,dat deze zo vast zitten,dat
je de moeren dol kunt draaien.
vooral die met je wielslot,wil nog wel eens stukdraaien als hij te vast zit.
zie div. topics hierover op het forum.
Een moment sleutel kost je ongeveer 50 euro, een prima ding voor belangrijke dingen die je zelf kunt en wilt doen zoals je wielen.
Ik doe echt nooit kopervet aan de bouten.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
- venician_smoker
- 1st Gear member
Wielen wisselen is inderdaad goed te doen en met een garagekrik iets meer dan 30 minuten werk. Ik gebruik zelf een ouderwetse (buig)momentsleutel met een schaal.
Nog een advies koop een goede 19 mm dop (1/2") en werk niet met een verloop van 3/8-1/2". Die gaat zeker kapot bij 140Nm of meer bij het losmaken.
Nog een advies koop een goede 19 mm dop (1/2") en werk niet met een verloop van 3/8-1/2". Die gaat zeker kapot bij 140Nm of meer bij het losmaken.
Ik zou niet adviseren dezelfde wielbouten te gebruiken. Als het goed is zijn bij de lichtmetalen velgen ook de wielbouten meegeleverd. Meestal zijn dat verchroomde stalen bouten (dat staat ook veel beter).En meteen een tweede vraag: kan ik de normale wielbouten gebruiken of heb ik andere bouten (lengte, materiaal) nodig?
v70 2.5D (MY2001 - 251K)
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik doe het ook zelf zonder moment sleutel, vast is vast.
En een beetje kopervet aan de bouten.
En een beetje kopervet aan de bouten.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Oceanracer
- Geartronic member
Geen vet, maar wel een momentsleutel op 140 NM. Ieder zijn ding. 
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
In het instructieboekje van mijn Volvo staat 120NM als aanhaalmoment, maar op advies van diverse monteurs gebruik ik tegenwoordig 100Nm (via de momentsleutel) dat is strak zat.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
O ja, nog even een tip:
als je wielen momenteel perfect uitgelijnd zijn en dat wil je zo houden, dan moet je de plaats van de wielen markeren.
Er zit weliswaar een centreerstift op de wielas, maar de meeste moderne velgen kunnen er toch op 5 manieren op.
Dus: haal je wiel eraf, verdraai het niet en kijk meteen tegenover welke opening (aande binnenzijde v/h wiel) de centreerstift zat.
Zet dan met verf een duidelijke stip in die wielopening.
als je wielen momenteel perfect uitgelijnd zijn en dat wil je zo houden, dan moet je de plaats van de wielen markeren.
Er zit weliswaar een centreerstift op de wielas, maar de meeste moderne velgen kunnen er toch op 5 manieren op.
Dus: haal je wiel eraf, verdraai het niet en kijk meteen tegenover welke opening (aande binnenzijde v/h wiel) de centreerstift zat.
Volvo Rules the Road
-
Gast
Zie je wel ik had het ergens gelezen!Battlecruiser S80 schreef:In het instructieboekje van mijn Volvo staat 120NM als aanhaalmoment, maar op advies van diverse monteurs gebruik ik tegenwoordig 100Nm (via de momentsleutel) dat is strak zat.
- edraket
- 7th Gear member
Heeft niets met de uitlijning te maken, alleen met balans. En dan alleen als de wielen op de auto gebalanceerd zijn.Battlecruiser S80 schreef:O ja, nog even een tip:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
Diesel70
- 3rd Gear member
Safarigeel: Waar plaats jij de garagekrik? Ik ben altijd bang voor beschadigingen aan de onderkant van de auto. De standaard krikpositie is ook al zo vreemd, bijna in het midden van de auto.
(en je slingert je lam als je dat 4 keer moet doen)
Hij staat trouwens al weer op zijn winterbandjes na een klapband vorige week.
Moment 140, wielsloten moment 100, en een beetje kopervet.
(en je slingert je lam als je dat 4 keer moet doen)
Hij staat trouwens al weer op zijn winterbandjes na een klapband vorige week.
Moment 140, wielsloten moment 100, en een beetje kopervet.
Volvo XC60 My17
- safarigeel
- 2nd Gear member
@Diesel70: Een klapband, brrr.... alles goed afgelopen?
Ik zet de garagekrik onder het scharnierende deel van de wielophanging. Als je onder de auto kijkt zit daar een vlak stukje bodemplaat. Met een stuk rubber ertussen voor bescherming.
Ik heb VADIS net gedeinstalleerd, dus ik kan je geen plaatje van de punten laten zien, maar misschien is er iemand die dit nog heeft.
Ik heb het één keer met de gewone krik gedaan, maar dat vond ik niet lekker gaan. Ten eerste moest ik mijn krik gaan 'opgraven' vanonder m'n subwoofer vandaan, ten tweede draai je je een ongeluk en ten derde is het geen prettig gezicht om de auto op de standaard krikpositie zo scheef te zien staan.
Ik gebruik trouwens geen vet op de bouten. Ik zet mijn lichtmetalen velgen vast met een momentsleutel om ervoor te zorgen dat er niet teveel spanning op de velgen komt te staan. Als je dan vet op de bouten doet, verlaag je de frictie in de schroefdraad en op de nek. Daardoor zul je de bouten met een grotere spanning moeten aandraaien om hetzelfde moment te krijgen met je sleutel. Dit is nu nét wat ik niet wil bij LM-velgen (en liever ook niet bij de bouten zelf).
Ik heb dit ooit geleerd en ik hou dit aan. Er zullen vast wel monteurs zijn die al 20 jaar vet op de bouten doen en dat alles goed gaat, maar ik loop liever geen risico.
Je zult trouwens eerder last krijgen van vastzittende bouten als er een onbenullige bandenboer met een luchtslagmoersleutel je velgen gaat vastzetten met 250 nM. :roll: Als je last hebt van roestende bouten, koop dan verchroomde oid.
PS. Als je de wielsloten met een lager moment vastzet, bestaat er dan geen kans op spanning op de remschijven?
Ik zet de garagekrik onder het scharnierende deel van de wielophanging. Als je onder de auto kijkt zit daar een vlak stukje bodemplaat. Met een stuk rubber ertussen voor bescherming.
Ik heb VADIS net gedeinstalleerd, dus ik kan je geen plaatje van de punten laten zien, maar misschien is er iemand die dit nog heeft.
Ik heb het één keer met de gewone krik gedaan, maar dat vond ik niet lekker gaan. Ten eerste moest ik mijn krik gaan 'opgraven' vanonder m'n subwoofer vandaan, ten tweede draai je je een ongeluk en ten derde is het geen prettig gezicht om de auto op de standaard krikpositie zo scheef te zien staan.
Ik gebruik trouwens geen vet op de bouten. Ik zet mijn lichtmetalen velgen vast met een momentsleutel om ervoor te zorgen dat er niet teveel spanning op de velgen komt te staan. Als je dan vet op de bouten doet, verlaag je de frictie in de schroefdraad en op de nek. Daardoor zul je de bouten met een grotere spanning moeten aandraaien om hetzelfde moment te krijgen met je sleutel. Dit is nu nét wat ik niet wil bij LM-velgen (en liever ook niet bij de bouten zelf).
Ik heb dit ooit geleerd en ik hou dit aan. Er zullen vast wel monteurs zijn die al 20 jaar vet op de bouten doen en dat alles goed gaat, maar ik loop liever geen risico.
Je zult trouwens eerder last krijgen van vastzittende bouten als er een onbenullige bandenboer met een luchtslagmoersleutel je velgen gaat vastzetten met 250 nM. :roll: Als je last hebt van roestende bouten, koop dan verchroomde oid.
PS. Als je de wielsloten met een lager moment vastzet, bestaat er dan geen kans op spanning op de remschijven?
66DL
940GL
940GL
-
Diesel70
- 3rd Gear member
Safaigeel,
Dank je wel voor je uitleg.
De klapband is trouwens goed afgelopen. Mijn vrouw reed, rechterachterband klapte, gat in de zijkant van een centimeter groot.
Ze merkte er zelf weinig van, de auto bleef gewoon rechtdoor rijden, geen geslinger, helemaal niks. Hij maakte wel wat lawaai......... :roll:
De mensen achter haar schrokken zich helemaal rot, ineens een grote wolk aan de zijkant van de auto.
Dat van die kromme remschijven kan ik niet helemaal volgen. Het moment is mij door de garage meegedeeld ivm het vastzitten van de wielmoeren, bekend probleem bij Volvo (en bij mij
)
Dank je wel voor je uitleg.
De klapband is trouwens goed afgelopen. Mijn vrouw reed, rechterachterband klapte, gat in de zijkant van een centimeter groot.
Ze merkte er zelf weinig van, de auto bleef gewoon rechtdoor rijden, geen geslinger, helemaal niks. Hij maakte wel wat lawaai......... :roll:
De mensen achter haar schrokken zich helemaal rot, ineens een grote wolk aan de zijkant van de auto.
Dat van die kromme remschijven kan ik niet helemaal volgen. Het moment is mij door de garage meegedeeld ivm het vastzitten van de wielmoeren, bekend probleem bij Volvo (en bij mij
Volvo XC60 My17