fluitend, gierend geluid onder de motorkap

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
BBC2006
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22

Na ruim een halve ton, redelijk tevreden te zijn met mijn V50 t5 awd, is het vertrouwen nu toch ineens weg. Afgelopen zaterdag hoorde ik een hoog fluitend, gierend geluid onder de motorkap bij stationair lopen.
Alsof er een lager kapot is, een ventilator het begeeft, of een pomp aan het einde van zijn/haar latijn is.
De dealer net gebeld, heden morgen neergezet, nog niets gevonden,
heeft waarschijnlijk iets te maken met de carterontluchting...........?
Het zal mij benieuwen. Ohja, heden morgen ging voor de eerste keer het motormanagement lampje aan. Rijden ging desondanks nog redelijk, afgezien van de herrie dan.

Update, er zijn onderdelen besteld, het geluid komt van het vacuum trekken van het carter?!. Oliepeilstokje eruit, geluid weg.

Enfin, wordt vervolgt.

BBC T5 awd V50
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Dit is meestal de olieafscheider van de carterontluchting die verstopt zit ,dit deel is een geheel met de houder van je oliefilter.
De slang die naar boven op je klepdeksel loopt zal verm. ook vervangen moeten worden omdat deze verhard en scheurt.
Door deze verstoping gaat hij vacuum op je carter zetten met als gevolg dat hij lucht gaat zuigen langs de keerringen (fluiten).
BBC2006
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22

hadico schreef:Dit is meestal de olieafscheider van de carterontluchting die verstopt zit ,dit deel is een geheel met de houder van je oliefilter.
De slang die naar boven op je klepdeksel loopt zal verm. ook vervangen moeten worden omdat deze verhard en scheurt.
Door deze verstoping gaat hij vacuum op je carter zetten met als gevolg dat hij lucht gaat zuigen langs de keerringen (fluiten).
Whow!, maar dan rijst bij mij de vraag, hoe is het mogelijk dat dit (nu) al verstopt zit (nog geen 60.000km gereden). Altijd de juiste olie gebruikt, 0w-30 full syn.
En dan natuurlijk de vraag of dit schadelijk is voor de keerringen.....

Bedankt voor het antwoord.

BBC T5 awd
BBC2006
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22

BBC2006 schreef:
hadico schreef:Dit is meestal de olieafscheider van de carterontluchting die verstopt zit ,dit deel is een geheel met de houder van je oliefilter.
De slang die naar boven op je klepdeksel loopt zal verm. ook vervangen moeten worden omdat deze verhard en scheurt.
Door deze verstoping gaat hij vacuum op je carter zetten met als gevolg dat hij lucht gaat zuigen langs de keerringen (fluiten).
Whow!, maar dan rijst bij mij de vraag, hoe is het mogelijk dat dit (nu) al verstopt zit (nog geen 60.000km gereden). Altijd de juiste olie gebruikt, 0w-30 full syn.
En dan natuurlijk de vraag of dit schadelijk is voor de keerringen.....

Update: inderdaad de olieafscheider en toebehoren zijn vervangen.
Maar wel door een modificatie, dus Volvo wist/weet van het probleem
Rest nu de vraag, wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel geld.......
Auto is 2.5 jaar oud, 60000km gereden. Garantie? Coulance? 50/50?

BBC T5 awd
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

De echte oorzaak kan ik je niet vertellen er is wel een modeficatie op de carterontl. slang maar of deze invloed heeft geen idee!
Het nieuw te plaatsen huis is wel een ander onderdeelnr dus mogelijk dat het probleem hier ligt.
Problemen achteraf met keerringen ben ik nog niet tegengekomen dus dat gaat goed .
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”