Hallo forumers,
Sinds kort valt mij een tikkend geluid op uit de motor, wat lijkt op overmatige klepspeling. Het is geen verontrustend hard geluid,maar met uitgeschakelde radio zacht hoorbaar.
Het betreft een 2.5-10v met hydraulische klepstoters. De kilometerstand is plm 205dkm.
Qua geluid maakt het niets uit of de motor warm is of koud en het geluid verandert evenredig met verandering van toerental.
Intrappen van de rem geeft geen soelaas; ik heb begrepen dat zoiets ook het vacuumgedeelte van het remsysteem kan zijn.
Is dit wellicht het einde van een hydr. klepstoter of moet ik ergens anders aan denken?
Graag jullie mening,
Groeten, Ab
motor
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Grote kans dat de vacuumpomp gesneuveld is.
Dat is een klein onderdeeltje dat nogal prijzig is.
Dat is een klein onderdeeltje dat nogal prijzig is.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Een 2.5 10V (dus benzinemotor) heeft geen vacuumpomp.
In het instructieboekje staat vermeld dat gedurende de eerste km een tikkend geluid waarneembaar kan zijn. Dit zijn de hydraulische kleptstoters. Na enkele km mag dit niet meer te horen zijn. Indien wel, geen gevaarlijk probleem.
Een klepstoter kan lek zijn of vast zitten. Je kunt het proberen met een reinigingsmiddel voor hydraulische klepstoters. De injectoren maken trouwens ook een duidelijk tikkend geluid.
In het instructieboekje staat vermeld dat gedurende de eerste km een tikkend geluid waarneembaar kan zijn. Dit zijn de hydraulische kleptstoters. Na enkele km mag dit niet meer te horen zijn. Indien wel, geen gevaarlijk probleem.
Een klepstoter kan lek zijn of vast zitten. Je kunt het proberen met een reinigingsmiddel voor hydraulische klepstoters. De injectoren maken trouwens ook een duidelijk tikkend geluid.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Meestal zijn het idd de hydraulische klepstoters die wat tikken, maar in het ergste geval kan het ook een drijfstanglager zijn. Luister eerst maar eens goed onder de kap of het geluid van boven in de motor komt of van onderen. Tikkende klepstoters zegt net zoveel, keer extra olie verversen, of een klein beetje ATF olie erin doet al wonderen. Ik heb nog geen 850 meegemaakt waarbij de stoters vervangen zijn.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zijn waarschijnlijk de injectoren. Doen ze allemaal wel in meer of mindere mate. Als de motor verder goed loopt zou ik me er niet druk over maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
- Locatie: Werkhoven
ik heb het ook hoor. je voelt het ook wanneer je je hand op het blok legt.
- t5play
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 05.02.2008 - 21:25
Dirk342 schreef:Meestal zijn het idd de hydraulische klepstoters die wat tikken, maar in het ergste geval kan het ook een drijfstanglager zijn. Luister eerst maar eens goed onder de kap of het geluid van boven in de motor komt of van onderen. Tikkende klepstoters zegt net zoveel, keer extra olie verversen, of een klein beetje ATF olie erin doet al wonderen. Ik heb nog geen 850 meegemaakt waarbij de stoters vervangen zijn.
^ lees, leer en relax...edraket schreef:Zijn waarschijnlijk de injectoren. Doen ze allemaal wel in meer of mindere mate. Als de motor verder goed loopt zou ik me er niet druk over maken.
2013 S60 T3 Momentum
2002 C70 T5
2002 C70 T5
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Drijfstanglagers?Dan hoor je iets meer dan een tikje,maar goed,
Een keer goed spoelen met Forte,niet zelf doen als je niet weet hoe dat moet!
Dat wil in de meeste gevallen wel helpen..
Het kan geen kwaad dat tikken,maar is wel irritant..
Een keer goed spoelen met Forte,niet zelf doen als je niet weet hoe dat moet!
Dat wil in de meeste gevallen wel helpen..
Het kan geen kwaad dat tikken,maar is wel irritant..
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
sterker nog, er zijn er maar weinigen die het niet hebben. :twisted:K00L schreef:ik heb het ook hoor. je voelt het ook wanneer je je hand op het blok legt.
maar de injectoren zoals Ed schrijft, kunnen inderdaad ook erg hard tikken.
net zoals het tankontluchtingsventiel, een klein dingetje, maar geluid voor 10....

-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:55
Allemaal bedankt voor de input.
Tja, dat klinkt in elk geval geruststellend, ik bedoel dat er niet of nauwelijks klepstoters sneuvelen.
De motor loopt verder gewoon goed en ik meen zelf inderdaad te veronderstellen dat het geen drijfstanglager is.
Is het "forte'spul een soort oplosmiddel dat residu losweekt of zoiets? en voeg je dat toe aan de olie? Hoe komt het trouwens dat de klepstoters op den duur dit verschijnsel gaan vertonen; dopes in de olie die verouderen oid?
Zelf ben ik redelijk technisch en zou de klus met de juiste instruktie het best aandurven Ramon.
Tja, dat klinkt in elk geval geruststellend, ik bedoel dat er niet of nauwelijks klepstoters sneuvelen.
De motor loopt verder gewoon goed en ik meen zelf inderdaad te veronderstellen dat het geen drijfstanglager is.
Is het "forte'spul een soort oplosmiddel dat residu losweekt of zoiets? en voeg je dat toe aan de olie? Hoe komt het trouwens dat de klepstoters op den duur dit verschijnsel gaan vertonen; dopes in de olie die verouderen oid?
Zelf ben ik redelijk technisch en zou de klus met de juiste instruktie het best aandurven Ramon.