Sissend geluid bij draaiende motor

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Raydav
1st Gear member

Hallo allemaal, als de motor van mijn 1997 v40 1.8 lpg loopt, dan komt er van rechtsonder de motorkap een sissend geluid. Ik dacht eerst aan v-riem/distributieriem en zodoende dat ik deze heb laten vervangen. Het sissende geluid is hiermee niet over. Vorige week heb ik tevens de koppelingsgroep laten vervangen en een borgring in de differetieel zeiden ze. (Dit had een ander probleem tot reden). Het sissende geluid is er nog steeds. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Hij doet het direct vanaf koude start.
V401.8
3rd Gear member

Ik had ooit een nieuwe 1.8 V40 op LPG.
Het sissende geluid dat ik had kwam uit de afdichtringetjes (rubber) van de gasinjectoren. Er lekte dus gas a.h.w.
Kijk eens of je daar iets ziet.
Raydav
1st Gear member

bedankt voor de tip, morgen even kijken. Denk dat ik er maar gewoon wd40 opspuit
R.M.B.
2nd Gear member

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem en bij de Volvo dealer heb ik me laten vertellen dat het de stuurbekrachtigingspomp was. Bij mij gaat het wel om een varierend geluid dus niet monotoon. Hoop dat je hier iets aan hebt. I.i.g. succes!
Raydav
1st Gear member

dank je, controleer ik dat gelijk
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb dit probleem ook gehad, het bleek een gescheurd vacuumslangetje van het koolstoffilter voor de carterontluchting te zijn.
Dat zit rechts onder je voorbumper.
Ook ik heb mijn multi-riem laten vervangen voor dat geluid, maar dat was het dus niet.
Kijk met lopende motor even onder de motorkap, laat dan iemand anders de motor afzetten... gaat het geluid nog 1 tel door, dan is het dat koolstoffiltergebied. De onderdruk verdwijnt namelijk niet gelijk met het afzetten van de motor.
Al het andere (stuurbekrachtiging e.d.) is direct stil bij het afzetten van de motor.

Ook een eventuele reparatie is heel makkelijk, gewoon je voorbumper er af halen, en je kijkt er zo tegen aan.
Waarschijnlijk is het een slangetje (zwakste onderdeel) maar alles daar is makkelijk te vervangen. Kost je een halve dag werk, maar spaart je een hoop Volvo-arbeidsloon.

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
V401.8
3rd Gear member

Koolstoffilter heeft toch niks met carterontluchting te maken, maar met benzinecircuit?
Raydav
1st Gear member

Martijn1974 schreef:Ik heb dit probleem ook gehad, het bleek een gescheurd vacuumslangetje van het koolstoffilter voor de carterontluchting te zijn.
Dat zit rechts onder je voorbumper.
Ook ik heb mijn multi-riem laten vervangen voor dat geluid, maar dat was het dus niet.
Kijk met lopende motor even onder de motorkap, laat dan iemand anders de motor afzetten... gaat het geluid nog 1 tel door, dan is het dat koolstoffiltergebied. De onderdruk verdwijnt namelijk niet gelijk met het afzetten van de motor.
Al het andere (stuurbekrachtiging e.d.) is direct stil bij het afzetten van de motor.

Ook een eventuele reparatie is heel makkelijk, gewoon je voorbumper er af halen, en je kijkt er zo tegen aan.
Waarschijnlijk is het een slangetje (zwakste onderdeel) maar alles daar is makkelijk te vervangen. Kost je een halve dag werk, maar spaart je een hoop Volvo-arbeidsloon.

mvg,
Martijn.
Het ziet er inderdaad naar uit dat dat het moet zijn. Daar ik inderdaad het sissende geluid nog hoor tot zo'n seconde na het afzetten van de motor. Ik ga maar weer eens naar buiten, kijken of dat het is. Ik neem tenminste aan dat je het EVAP systeem bedoelt?
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

V401.8 schreef:Koolstoffilter heeft toch niks met carterontluchting te maken, maar met benzinecircuit?
Dat kan ook, de dealer had er een lang verhaal over, en dan ben ik ergens de draad ervan kwijt geraakt. Wellicht is ie aangesloten op de carterontluchtig maar is ie voor het brandstofsysteem?! Ik weet het niet meer.
Raydav schreef:Daar ik inderdaad het sissende geluid nog hoor tot zo'n seconde na het afzetten van de motor. Ik ga maar weer eens naar buiten, kijken of dat het is. Ik neem tenminste aan dat je het EVAP systeem bedoelt?
Ik zou niet weten wat het EVAP systeem is moet ik eerlijk bekennen. Maar gezien je het nog hoort nadat de motor is afgezet duid het wel op hetzelfde onderdeel.
Zelf heb ik mijn voorbumper er af gehaald (anders is het niet te zien), en dan aan de rechterkant zit een apparaat met een stuk of drie slangetjes er aan. Bij mij was 1 van deze slangetjes gescheurd en dat maakte het zuigende (klinkt als sissend) geluid.

sucess.
Raydav
1st Gear member

Dit is wat ik denk dat je bedoelt, en om hierbij te kunnen ziet het er inderdaad naar uit dat de bumper eraf moet.
Afbeelding
mad
6th Gear member

Raydav schreef:Hallo allemaal, als de motor van mijn 1997 v40 1.8 lpg loopt, dan komt er van rechtsonder de motorkap een sissend geluid. Ik dacht eerst aan v-riem/distributieriem en zodoende dat ik deze heb laten vervangen. Het sissende geluid is hiermee niet over. Vorige week heb ik tevens de koppelingsgroep laten vervangen en een borgring in de differetieel zeiden ze. (Dit had een ander probleem tot reden). Het sissende geluid is er nog steeds. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Hij doet het direct vanaf koude start.
?? http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
:D
XC70 D5 2009 Ocean Race
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

Raydav schreef:Dit is wat ik denk dat je bedoelt...
Ja dat is 'm.
Met lopende motor vind je het lek zo.
En helaas ja, je bumper moet er echt af.

mvg,
Martijn.
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

En? Ben je al wat verder gekomen hiermee?
R.M.B.
2nd Gear member

Ik ben ook erg benieuwd aangezien ik hetzelfde probleem heb. Ik vermoed dat het probleem zit bij het brandstofdampafzuigsysteem (vraagbaak v40) Hopelijk is het ook bij mij een slangetje!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”