Mijn Amazon heeft een B18 met enkele Stromberg (175-CD2) en nu blijft vaak het toerental hoog hangen, ook als je het gas loslaat. Het gaspedaal dan even fel intrappen zorgt er dan voor dat hij weer naar normaal stationair toerental zakt.
De gasstangen lopen niet aan. Ik verdenk de gasschuif. Laatst trad dit ook al op en toen was het even weg na schoonmaken van de gasschuif (zuiger), er zat redelijk wat koolaanslag op.
Het lijkt echter een structureel probleem.
Iemand suggesties hoe dit op te lossen?
Alvast bedankt,
Groeten Lars
B18 blijft op hoog toerental hangen
- pieter007
- 5th Gear member
- Berichten: 1307
- Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
- Locatie: Putte , bij mechelen
- Contacteer:
bij de su's kan het wel eens gebeuren dat de zuiger blijft hangen (in denk dat jij dit gasschuif noemt)
waarschijnlijk komt dit bij jou door de koolaanslag ..
ik heb eens gelezen dat je de zuiger mag opschuren met een p1000 nat ..
waarschijnlijk komt dit bij jou door de koolaanslag ..
ik heb eens gelezen dat je de zuiger mag opschuren met een p1000 nat ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Bedankt voor je reactie. Mijn constatering was inderdaad dat het door koolaanslag op de zuiger kwam. Na het goed schoonmaken van de zuiger (met wasbenzine) was het probleem weer even weg.
Nu treedt het echter binnen een paar weken weer op. Ik kan hem natuurlijk wel weer netjes schoonmaken, maar eigenlijk wil ik dan ook de oorzaak oplossen.
Hoe zou het kunnen dat er zoveel koolaanslag op de zuiger komt?
M'n andere Amazon (ook met een Stromberg 175 CD-2) heeft hier namelijk geen last van.
Of is koolaanslag formaal en moet ik de veer wat uitrekken?
Of bijvullen met olie (welke, hoeveel)?
Nu treedt het echter binnen een paar weken weer op. Ik kan hem natuurlijk wel weer netjes schoonmaken, maar eigenlijk wil ik dan ook de oorzaak oplossen.
Hoe zou het kunnen dat er zoveel koolaanslag op de zuiger komt?
M'n andere Amazon (ook met een Stromberg 175 CD-2) heeft hier namelijk geen last van.
Of is koolaanslag formaal en moet ik de veer wat uitrekken?
Of bijvullen met olie (welke, hoeveel)?
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- pieter007
- 5th Gear member
- Berichten: 1307
- Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
- Locatie: Putte , bij mechelen
- Contacteer:
de veer zou ik afblijven
zelf doe ik er gewone motorolie in , 10w440
geen idee hoe die erop komt
zelf doe ik er gewone motorolie in , 10w440
geen idee hoe die erop komt
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
De keuze voor een juiste type oliesoort heeft te maken met de viscositeit, te dikke olie en de zuiger beweegt 'traag', gevolg trage gasreactie. Te dunne olie resulteert in te weinig demping, zuiger beweegt "te snel" dus meer benzine verbruik.
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Even een update zodat mijn ervaring ook weer nuttig is voor anderen. Het bleek niet de zuiger te zijn. Deze was nog steeds best mooi schoon.
Verder bleek dat hij er geen last van had op benzine, dus was de kans groot dat het aan de verdamper lag. Heb het vacuumslangetje even van de verdamper gehad en kleppen gesteld en hij loopt nu weer als een zonnetje.
Ik heb het vermoeden dat er wat condens in het vacuumslangetje naar de verdamper heeft gezeten, waardoor het gas los 'signaal' vertraagd doorkwam.
Verder bleek dat hij er geen last van had op benzine, dus was de kans groot dat het aan de verdamper lag. Heb het vacuumslangetje even van de verdamper gehad en kleppen gesteld en hij loopt nu weer als een zonnetje.
Ik heb het vermoeden dat er wat condens in het vacuumslangetje naar de verdamper heeft gezeten, waardoor het gas los 'signaal' vertraagd doorkwam.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Hmm, nou dat dacht ik dus. Het hielp ook circa 300km, maar nu is het euvel gewoon weer teruggekomen.
Dat slangetje loopt van het inlaatspruistuk naar de verdamper, maar alleen bij oudere types.
Ik ga m'n verdamper maar even vervangen.
Wordt vervolgd...
Groeten Lars
Dat slangetje loopt van het inlaatspruistuk naar de verdamper, maar alleen bij oudere types.
Ik ga m'n verdamper maar even vervangen.
Wordt vervolgd...
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Uiteindelijk de verdamper gelukkig niet hoeven vervangen, maar even de sludge afgetapt.
Er kwam een aardige klodder drap uit.
Ook meteen de ontsteking en kleppen gesteld en de motor loopt weer top!
En een wat lager verbruik ook.
Later heb ik vernomen dat het symptoom ook ontstaat als het membraan in de verdamper versleten is.
Misschien moet de verdamper over niet al te lange tijd alsnog vervangen of gereviseerd worden.
Er kwam een aardige klodder drap uit.
Ook meteen de ontsteking en kleppen gesteld en de motor loopt weer top!
En een wat lager verbruik ook.
Later heb ik vernomen dat het symptoom ook ontstaat als het membraan in de verdamper versleten is.
Misschien moet de verdamper over niet al te lange tijd alsnog vervangen of gereviseerd worden.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- boerenhol
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:00
- Locatie: Slijkplaat, Zeeland
- Contacteer:
Dat "sludge" zit dat in de verdamper?
Pas constateerde ik een plasje zwarte troep onder mijn verdamper, toen alle boutjes even aangedraad, en nu komt er niets meer uit, maar ik denk dat er in mn verdamper wat troep zit. Zit er dan een soort aftap plug op?
Ook heb ik pas een cooling system flush gedaan, zon blikkie wat je met water door je koelsysteem moet laten lopen. Daarom vond ik het raar dat er nog zwarte troep uit mn verdamper kwam.
Een verdamper uitelkaar halen. is dat lastig en wat kan er misgaan en wat moet ik dan perse vervangen?
MVG Martin
Pas constateerde ik een plasje zwarte troep onder mijn verdamper, toen alle boutjes even aangedraad, en nu komt er niets meer uit, maar ik denk dat er in mn verdamper wat troep zit. Zit er dan een soort aftap plug op?
Ook heb ik pas een cooling system flush gedaan, zon blikkie wat je met water door je koelsysteem moet laten lopen. Daarom vond ik het raar dat er nog zwarte troep uit mn verdamper kwam.
Een verdamper uitelkaar halen. is dat lastig en wat kan er misgaan en wat moet ik dan perse vervangen?
MVG Martin
Peugeot 205 1.8TD 1992
Opel Manta B 2.2i 1977,Matzwart, Hobby-bak
Volvo Amazon, P13034, B18A, LPG, 1965 Muisgrijs, Klassiekertje
Volvo V40 1.9TD, Europa sports, 2001, Titanium Grey, Daily Driver
Opel Manta B 2.2i 1977,Matzwart, Hobby-bak
Volvo Amazon, P13034, B18A, LPG, 1965 Muisgrijs, Klassiekertje
Volvo V40 1.9TD, Europa sports, 2001, Titanium Grey, Daily Driver
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Of er een aftapplug op zit hangt af van het soort verdamper wat je hebt. Bij die van mij in elk geval wel. Ik geloof dat dit bij nieuwere verdampers niet meer het geval is.
De verdamper bestaat uit 2 gescheiden circuits, eentje van de koelvloeistof en eentje van het gas.
De zwarte troep die je eruit haalt via de aftapplug komt uit het gas circuit. In het gas wat je tankt zitten ook wat zwaardere deeltjes. Die willen niet verdampen in de verdamper en slaan dus neer als sludge. Omdat dit circuit los staat van het koelsysteem helpt flushen van het koelsysteem niet.
Zelf heb ik nog niet vaker een verdamper helemaal open gemaakt. Er kan denk ik het meeste misgaan bij het demonteren van de verdamper bij het loshalen van de gasleiding. Er zal dan zeker gas ontsnappen. Voor het demonteren van de verdamper zelf zijn er vast tekeningen die uitleggen hoe hij in elkaar zit.
Bij deze nog wat foto's van mijn verdamper:
De onderste schroef is de aftapplug, de rechter is een stelschroef.



Let op! Er stroomt dus gas door dit circuit, dus niet opendraaien met draaiende motor of contact aan.
Groeten Lars
De verdamper bestaat uit 2 gescheiden circuits, eentje van de koelvloeistof en eentje van het gas.
De zwarte troep die je eruit haalt via de aftapplug komt uit het gas circuit. In het gas wat je tankt zitten ook wat zwaardere deeltjes. Die willen niet verdampen in de verdamper en slaan dus neer als sludge. Omdat dit circuit los staat van het koelsysteem helpt flushen van het koelsysteem niet.
Zelf heb ik nog niet vaker een verdamper helemaal open gemaakt. Er kan denk ik het meeste misgaan bij het demonteren van de verdamper bij het loshalen van de gasleiding. Er zal dan zeker gas ontsnappen. Voor het demonteren van de verdamper zelf zijn er vast tekeningen die uitleggen hoe hij in elkaar zit.
Bij deze nog wat foto's van mijn verdamper:
De onderste schroef is de aftapplug, de rechter is een stelschroef.



Let op! Er stroomt dus gas door dit circuit, dus niet opendraaien met draaiende motor of contact aan.
Groeten Lars
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Update: Verdamper vervangen.
Na nog wat aangeklooid te hebben, heb ik toch maar een nieuwe verdamper gekocht. Tijdens het rijden op benzine bleef hij niet op hoge toeren hangen.
Nu met de nieuwe verdamper erin loopt hij weer als een zonnetje, trekt hij beter en blijft hij niet meer hangen. Had ik veel eerder moeten doen!
Op aanraden van het LPG bedrijf ben ik niet aan revisie begonnen en heb ik meteen een nieuwe gekocht. Was niet eens zo heel veel duurder. Een revisieset was 20 euro en een nieuwe 90 euro.
Na nog wat aangeklooid te hebben, heb ik toch maar een nieuwe verdamper gekocht. Tijdens het rijden op benzine bleef hij niet op hoge toeren hangen.
Nu met de nieuwe verdamper erin loopt hij weer als een zonnetje, trekt hij beter en blijft hij niet meer hangen. Had ik veel eerder moeten doen!
Op aanraden van het LPG bedrijf ben ik niet aan revisie begonnen en heb ik meteen een nieuwe gekocht. Was niet eens zo heel veel duurder. Een revisieset was 20 euro en een nieuwe 90 euro.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog