onregelmatig stationair tourental 480 turbo
- dailyhero
- 2nd Gear member
mijne 480 turbo heeft ook in stationeer toerntal zwaar geschommeld. voor al in de begin met koud start dus. ook heb ik ale genoemde zaken schoon gemaak en slangen nagekijken, temperatuursenzor vervangen stappen motor vervangen het lucht meter vervangen veel werk en geld toch is mijn probleem zelfde geblijven, uiteidelijk heb op de gasklep wat meer toeren van stationloop bijgedraaid en probleem was opgelost. =D> \:D/
dAILYhERO
-
- 2nd Gear member
Tja, en op gegeven moment ben je het stationaire-probleem zo beu....
Zo, in 15 uurtjes sleutelen heb ik er een compleet ander motorblok (dit was 100% compleet en werkend toen ik het uitbouwde) in gezet. (zie foto).
Perfect blokje, liep altijd prima in zn voormale carrosserie.
Vervolgens de sleutrel omgedraaid...wat denk je...
Nog steeds exact hetzelfde stationaire-probleem als voorheen!!
Denk toch dat ik maar ens ga sparen voor een Kia ofzo
Iemand nog ideeen...?
Zo, in 15 uurtjes sleutelen heb ik er een compleet ander motorblok (dit was 100% compleet en werkend toen ik het uitbouwde) in gezet. (zie foto).
Perfect blokje, liep altijd prima in zn voormale carrosserie.
Vervolgens de sleutrel omgedraaid...wat denk je...
Nog steeds exact hetzelfde stationaire-probleem als voorheen!!
Denk toch dat ik maar ens ga sparen voor een Kia ofzo

Iemand nog ideeen...?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
Ik heb ook problemen met het stationair lopen van mijn 480 turbo.
Wanneer de motor koud is loopt de auto rond de 900 toeren (OKE dus),
echter wanneer de motor warm is wordt dit 1000 tot 1100 toeren.
Toeren schommelen echter niet, auto trilt volgens mij wel iets meer? (wat kan duiden op toch een beetje onregelmatig lopen)
De toeren worden ook altijd twee keer opgevangen bij het loslaten van het gas, bij 1500 toeren en bij het "stationair" toerental.
Nou heb ik de stationair regelklep (stappenmotor) al schoon gemaakt, maar ik heb nu dus het vermoeden dat deze niet meer functioneerd!?
Is de stappenmotor van een 2.0 liter gelijk aan die van een turbo, anders zou ik de stappenmotor namelijk even kunnen uitwisselen met een andere 480!
Het gasklephuis ben ik nog van plan schoon te gaan maken maar ben bang dat dit niet veel zal uitmaken.
Wanneer de motor koud is loopt de auto rond de 900 toeren (OKE dus),
echter wanneer de motor warm is wordt dit 1000 tot 1100 toeren.
Toeren schommelen echter niet, auto trilt volgens mij wel iets meer? (wat kan duiden op toch een beetje onregelmatig lopen)
De toeren worden ook altijd twee keer opgevangen bij het loslaten van het gas, bij 1500 toeren en bij het "stationair" toerental.
Nou heb ik de stationair regelklep (stappenmotor) al schoon gemaakt, maar ik heb nu dus het vermoeden dat deze niet meer functioneerd!?
Is de stappenmotor van een 2.0 liter gelijk aan die van een turbo, anders zou ik de stappenmotor namelijk even kunnen uitwisselen met een andere 480!
Het gasklephuis ben ik nog van plan schoon te gaan maken maar ben bang dat dit niet veel zal uitmaken.
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Het schoonmaken van de bypass in het gasklephuis helpt enorm. Dit kleine kanaaltje zorgt voor de lucht toevoer als de gasklep dicht zit.
De stappenmotor van de 2.0 en de 1.7 turbo zijn verschillend.
De stappenmotor van de 2.0 en de 1.7 turbo zijn verschillend.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
-
- 2nd Gear member
De stappenmotor functioneerd nog, wanneer de stekker los is, is dit te merken omdat de motor de toeren dan niet goed opvangt.
Ik heb het gasklephuis voor zover mogelijk schoon gemaakt, lucht inlaatslang eraf gehaald en geprobeerd zo veel mogelijk schoon te maken.
Waar bevind zich precies de bypass en hoe is deze het beste schoon te maken?
Verder heb ik de schroef op het gasklephuis opnieuw afgesteld (op gevoel) nu is het stationair toerental weer goed (zowel koud als warm)
Echter worden de toeren nog steeds twee keer opgevangen, bij 1500/1200 toeren en natuurlijk bij 850/900 toeren.
Iemand hier nog een idee over?
Met vriendelijke groet,
Evert van den Hurk
Ik heb het gasklephuis voor zover mogelijk schoon gemaakt, lucht inlaatslang eraf gehaald en geprobeerd zo veel mogelijk schoon te maken.
Waar bevind zich precies de bypass en hoe is deze het beste schoon te maken?
Verder heb ik de schroef op het gasklephuis opnieuw afgesteld (op gevoel) nu is het stationair toerental weer goed (zowel koud als warm)
Echter worden de toeren nog steeds twee keer opgevangen, bij 1500/1200 toeren en natuurlijk bij 850/900 toeren.
Iemand hier nog een idee over?
Met vriendelijke groet,
Evert van den Hurk
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
De bypass is een klein kanaaltje aan de zijkant van de gasklep. Je ziet het kanaaltje door in het gasklephuis aan de linker kant te kijken .
Schoonmaken doe je met remmenreiniger en daarna goed uitspuiten met lucht dat er geen resten meer blijven hangen.
Het twee keer opvangen van het stationair toerental kan misschien ondervangen worden door het schoonmaken van de zogeheten stappenmotor. Check het in en uitlaatkanaal op troep en zorg dat de klep er goed vrij in kan lopen.
Schoonmaken doe je met remmenreiniger en daarna goed uitspuiten met lucht dat er geen resten meer blijven hangen.
Het twee keer opvangen van het stationair toerental kan misschien ondervangen worden door het schoonmaken van de zogeheten stappenmotor. Check het in en uitlaatkanaal op troep en zorg dat de klep er goed vrij in kan lopen.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
-
- 2nd Gear member
Ik vraag me nog iets af.
Voor aan het motorblok zit een groote rubberachtige koker, waar aan de bovenkant twee slangen aan bevestigd zitten.
Is er iemand die mij kan vertellen wat dit is en waar dit voor dient?
En of dit een luchtdichte afsluiting moet hebben met de verbinding op het motorblok?
Alvast bedankt,
Evert
Voor aan het motorblok zit een groote rubberachtige koker, waar aan de bovenkant twee slangen aan bevestigd zitten.
Is er iemand die mij kan vertellen wat dit is en waar dit voor dient?
En of dit een luchtdichte afsluiting moet hebben met de verbinding op het motorblok?
Alvast bedankt,
Evert
-
- 2nd Gear member
Oh oké,
Ja vroeg me dit af omdat deze op het blok niet meer helemaal goed aansloot. Zit er nog wel goed op alleen niet meer heel vast, het klik mechanisme in het kokertje is namelijk kapot.
Maar dit kan dus geen kwaad, weer een hele gerust stelling.
Ben er jammer genoeg nog niet aan toe gekomen om het gasklephuis schoon te maken.
Toch vertelde ze mij bij de volvo garage dat het twee keer opvangen van de toeren redelijk normaal was (bij het loslaten van het gas) Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Evert
Ja vroeg me dit af omdat deze op het blok niet meer helemaal goed aansloot. Zit er nog wel goed op alleen niet meer heel vast, het klik mechanisme in het kokertje is namelijk kapot.
Maar dit kan dus geen kwaad, weer een hele gerust stelling.
Ben er jammer genoeg nog niet aan toe gekomen om het gasklephuis schoon te maken.
Toch vertelde ze mij bij de volvo garage dat het twee keer opvangen van de toeren redelijk normaal was (bij het loslaten van het gas) Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Evert
-
- 2nd Gear member
Het stationair probleem is helaas nog niet op gelost.
Alles inmiddels wel schoon gemaakt alleen wordt het toerental nog steeds niet regelmatig opgevangen, motor loopt stationair ook niet heel mooi (veel vibratie) wanneer de motor koud is is dit nog iets erger.
Zoals eerder vermeld denk ik niet dat de stappenmotor defect is aangezien deze wel reageerd op het losmaken van de stekker.
Zou het helpen om de min pool van de Accu los te maken zodat de computer wordt gereset?
Anders zit er nog maar een ding op en dat is de portomonee trekken en naar de dealer !
Alvast bedankt voor de reacties.
Evert
Alles inmiddels wel schoon gemaakt alleen wordt het toerental nog steeds niet regelmatig opgevangen, motor loopt stationair ook niet heel mooi (veel vibratie) wanneer de motor koud is is dit nog iets erger.
Zoals eerder vermeld denk ik niet dat de stappenmotor defect is aangezien deze wel reageerd op het losmaken van de stekker.
Zou het helpen om de min pool van de Accu los te maken zodat de computer wordt gereset?
Anders zit er nog maar een ding op en dat is de portomonee trekken en naar de dealer !
Alvast bedankt voor de reacties.
Evert
- Auk
- 6th Gear member
Wat je kunt proberen is inderdaad de accu even ontkoppelen voor een paar uur en daarna aansluiten en de auto meenemen de snelweg op.
De computer regelt alles dan weer het beste af.
En anders gewoon ff een telefoontje naar de dealer.
De computer regelt alles dan weer het beste af.
En anders gewoon ff een telefoontje naar de dealer.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 2nd Gear member
Na mij gister nogmaals aan dit probleem te hebben gewaagd leek het opgelost.
Gasklephuis schoon gemaakt en computer gereset, toen liep de auto relatief goed.
Echter vanochtend was het weer zoals voorheen
Maar ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat het toch wel in de stappenmotor zit. Wanneer deze los gekoppelt is vangt die de toeren niet heel mooi op maar het schommelen ervan is wel weg.
Denk dat ik maar even ga proberen deze te vervangen, hopelijk heeft dat nog resultaat.
Nog mensen met andere sugesties ?
Evert
Gasklephuis schoon gemaakt en computer gereset, toen liep de auto relatief goed.
Echter vanochtend was het weer zoals voorheen

Maar ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat het toch wel in de stappenmotor zit. Wanneer deze los gekoppelt is vangt die de toeren niet heel mooi op maar het schommelen ervan is wel weg.
Denk dat ik maar even ga proberen deze te vervangen, hopelijk heeft dat nog resultaat.
Nog mensen met andere sugesties ?
Evert
-
- 2nd Gear member
Het stationair probleem is opgelost !!
Na vervangen van de stappenmotor was het probleem er nog steeds, minder maar nog niet naar mijn wensen.
Nog maar eens geprobeerd of het resetten van de computer uitkomst zou bieden, helaas geen resultaat.
Na Trail and Error de stelschroef op het gasklephuis maar eens af gaan stellen. Door te rijden en te kijken naar wat de toeren deden. Na gelang de reactie van de motor schroef steeds iets verder open, met als resultaat weer een rustig stationair toerental dat in een keer wordt opgevangen.
Bedankt voor al jullie reacties.
Evert
Na vervangen van de stappenmotor was het probleem er nog steeds, minder maar nog niet naar mijn wensen.
Nog maar eens geprobeerd of het resetten van de computer uitkomst zou bieden, helaas geen resultaat.
Na Trail and Error de stelschroef op het gasklephuis maar eens af gaan stellen. Door te rijden en te kijken naar wat de toeren deden. Na gelang de reactie van de motor schroef steeds iets verder open, met als resultaat weer een rustig stationair toerental dat in een keer wordt opgevangen.
Bedankt voor al jullie reacties.
Evert