Niemand met het verlossende antwoord om dit euvel te verhelpen?
Ik zit met hetzelfde probleem. De auto schokt/hikt bij het inschakelen van de airco. Dit voel je vooral bij hogere toeren.
Het gaat hier om een XC70 2.5T. Genoeg vermogen voorhanden lijkt me!
hikken/inhouden motor bij ingeschakelde airco
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Het inschakelen van de airco is de magneetkoppeling die inschakelt.
Als deze magneetkoppeling is ingeschakelt word de compressor/pomp aangedreven.
Als deze compressor nu niet meer helemaal lekker is (versleten) kan het zijn dat hij zwaar draait, met als gevolg een wisselend toerental bij het inschakelen van de magneetkoppeling.
Ik zou er een airco-specialist naar laten kijken.
Als deze magneetkoppeling is ingeschakelt word de compressor/pomp aangedreven.
Als deze compressor nu niet meer helemaal lekker is (versleten) kan het zijn dat hij zwaar draait, met als gevolg een wisselend toerental bij het inschakelen van de magneetkoppeling.
Ik zou er een airco-specialist naar laten kijken.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ik heb nog garantie op de auto. Zal binnenkort eens langsrijden.
Bedankt!
Bedankt!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Vandaag langs de dealer gegaan.
De compressor zou opnieuw afgesteld kunnen worden (na gedemonteerd te zijn) maar na een korte inspectie bleek dat dit waarschijnlijk weinig tot geen resultaat zal hebben daar de speling die tussen de schijf en plaat zit normaal is.
Een nieuwe pomp zou wel (iets) helpen maar deze zal niet onder garantie geplaatst worden.
Is dit een aannemelijk verhaal? Ik ben tevreden over de service van de garage maar weet niet of dit verhaal waar is of een broodje aap!
De compressor zou opnieuw afgesteld kunnen worden (na gedemonteerd te zijn) maar na een korte inspectie bleek dat dit waarschijnlijk weinig tot geen resultaat zal hebben daar de speling die tussen de schijf en plaat zit normaal is.
Een nieuwe pomp zou wel (iets) helpen maar deze zal niet onder garantie geplaatst worden.
Is dit een aannemelijk verhaal? Ik ben tevreden over de service van de garage maar weet niet of dit verhaal waar is of een broodje aap!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het inschakelen van de airco van ons type V70 is altijd voelbaar. Waarom?
Omdat de aircopomp niet continu is bekrachtigd. Doordat de compressor om de zoveel seconden in (en weer uit) geschakeld wordt (hij draait wel continu mee met de multiriem) wordt er steeds even een korte weerschand aan de poelie doorgegeven aan de motor. Het spreekt dan haast voor zich dat dit voelbaar is aan de motor. Naar mate de speling bij de magneetkoppeling groter wordt, is de schok ook beter voelbaar.
Ik ben een enorme pietlut, ik voel werkelijk alles aan een auto. En naarmate ik een auto langer heb, merk ik er steeds meer aan. Om die reden rij ik bijna nooit met de airco aan. Ik irriteer mij mateloos aan dat gehik. En nee, het geen geschok en anderen voelen het ook niet, maar ik wel. Maar ik laat er niets aan doen, simpelweg omdat het altijd voelbaar zal blijven. Het hoort gewoon bij dit systeem. Ik had ook liever een modulerend systeem gehad, zoals VAG gebruikt, maar lievere broodjes worden niet gebakken.
Dus V70-D5, ik denk dat je er mee moet leren leven. Het hoort er gewoon bij.
Omdat de aircopomp niet continu is bekrachtigd. Doordat de compressor om de zoveel seconden in (en weer uit) geschakeld wordt (hij draait wel continu mee met de multiriem) wordt er steeds even een korte weerschand aan de poelie doorgegeven aan de motor. Het spreekt dan haast voor zich dat dit voelbaar is aan de motor. Naar mate de speling bij de magneetkoppeling groter wordt, is de schok ook beter voelbaar.
Ik ben een enorme pietlut, ik voel werkelijk alles aan een auto. En naarmate ik een auto langer heb, merk ik er steeds meer aan. Om die reden rij ik bijna nooit met de airco aan. Ik irriteer mij mateloos aan dat gehik. En nee, het geen geschok en anderen voelen het ook niet, maar ik wel. Maar ik laat er niets aan doen, simpelweg omdat het altijd voelbaar zal blijven. Het hoort gewoon bij dit systeem. Ik had ook liever een modulerend systeem gehad, zoals VAG gebruikt, maar lievere broodjes worden niet gebakken.
Dus V70-D5, ik denk dat je er mee moet leren leven. Het hoort er gewoon bij.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Dat "pietje precies" ken ik! Heb ik ook al jaren last van tot ergernis van mijn vrouw en de Volvo dealer.....
Ik kreeg ook al de indruk dat het erbij hoort. Met de airco uit rijdt de auto een stuk fijner.
Bedankt voor je uitleg Oceanracer.
Ik kreeg ook al de indruk dat het erbij hoort. Met de airco uit rijdt de auto een stuk fijner.
Bedankt voor je uitleg Oceanracer.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Ik heb dezelfde ervaring. Als het even niet hoeft, geen airco aan. Je ontkomt er echter natuurlijk niet altijd aan, bijv. in de zomer. Maar het in- en uitschakelen is duidelijk voelbaar. Zeker bij rustig rijden of stationair. Jammer, want het wordt tijdens een rit best wel irritant. Toch maar mee moeten leren leven?Oceanracer schreef:Om die reden rij ik bijna nooit met de airco aan. Ik irriteer mij mateloos aan dat gehik. En nee, het geen geschok en anderen voelen het ook niet, maar ik wel.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Helaas wel ja. Het is niet anders helaas. Voor de rest blijven het heeeeerlijke wagens!Donic schreef:Ik heb dezelfde ervaring. Als het even niet hoeft, geen airco aan. Je ontkomt er echter natuurlijk niet altijd aan, bijv. in de zomer. Maar het in- en uitschakelen is duidelijk voelbaar. Zeker bij rustig rijden of stationair. Jammer, want het wordt tijdens een rit best wel irritant. Toch maar mee moeten leren leven?Oceanracer schreef:Om die reden rij ik bijna nooit met de airco aan. Ik irriteer mij mateloos aan dat gehik. En nee, het geen geschok en anderen voelen het ook niet, maar ik wel.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
het nadeel hiervan is dat als je de airco niet gebruikt ,deze eerder stuk is en storingen gaat geven.
Maar ok,ieder voor zich!
Maar ok,ieder voor zich!
- Polarbaer
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03
Herkenbaar voor mij. Mateloos irriteren vind ik voor mezelf wat veel gezegd. Maar ik voel het ook - duidelijk. Maar als ik er anderen naar vraag, kijken ze meestal wazig... Ik rijd ook veel met airco uit (scheelt ook in het brandstofverbruik). Af en toe wel natuurlijk voor behoud van de airco of omdat het gewoon nodig is.Oceanracer schreef:Om die reden rij ik bijna nooit met de airco aan. Ik irriteer mij mateloos aan dat gehik. En nee, het geen geschok en anderen voelen het ook niet, maar ik wel. Maar ik laat er niets aan doen, simpelweg omdat het altijd voelbaar zal blijven. Het hoort gewoon bij dit systeem.
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
- MaartenV70D5
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18.03.2009 - 15:54
Wellicht heeft je airco onderhoud nodig? Een pomp met te weinig vloeistof slaat met meer drama en bovendien vaker aan.
V70 D5 GT Summum Black Sapphire Edition, Rica 210PK, 475NM, 162.000KM
- AllDays
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 21:56
- Locatie: Midden Nederland
Hoi,
Als het jullie gerust stelt dan kan ik melden dat ik jaren in een Ford Mondeo Diesel gereden heb en dat deze het ook had. Vooral als ik op lage snelheid op de cruisecontrole reedt dan was duidelijk voelbaar dat de Airco in en uit schakelde.
Ik heb het met de V70 D5 nog niet gevoeld.
Als het jullie gerust stelt dan kan ik melden dat ik jaren in een Ford Mondeo Diesel gereden heb en dat deze het ook had. Vooral als ik op lage snelheid op de cruisecontrole reedt dan was duidelijk voelbaar dat de Airco in en uit schakelde.
Ik heb het met de V70 D5 nog niet gevoeld.
- Volvo V70 D5 edition II (2003)
- Ford C-Max Gia Diesel
- Ford Mondeo Diesel
- Ford C-Max Gia Diesel
- Ford Mondeo Diesel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
Ben toch van mening dat dit veroorzaakt wordt door het niet goed (meer) functioneren van de compressor en elke zichzelf respecterende dealer zou hier iets aan kunnen doen. Die kleine schokjes zijn toch behoorlijk irritant en in mijn geval zeker niet 'om mee te leren leven'
5 augustus krijgt mijn V70 een beurt en ik heb het probleem gemeld en nu kijken wat de dealer (bluekens) doet...........
5 augustus krijgt mijn V70 een beurt en ik heb het probleem gemeld en nu kijken wat de dealer (bluekens) doet...........
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic