Thermostaat volvo C70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Weet iemand waar precies de thermostaat zit bij een volvo 2.4 turbo van 1998?
- raymond01
- 3rd Gear member
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
- Locatie: Arnhem/Zakynthos
Volgens mij op de zelfde plaats als bij een 2.5T.
Voor de auto Links naast je inlaatspruitstuk met een dikke zwarte slang naar de,
radiator daar zit een metalen thermostaathuis met daarin je thermostaat.
Voor de auto Links naast je inlaatspruitstuk met een dikke zwarte slang naar de,
radiator daar zit een metalen thermostaathuis met daarin je thermostaat.
___________________________
Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Volvo V70 2.5T Aut bj 98
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Ok, thanks. Weet alleen niet of ik moet ontluchten na het vervangen van de thermostaat, zie namelijk nergens onluchtingsnippels? Kan iemand aub vertellen of dit wel of niet hoeft?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ontluchten hoeft niet, dat is enkel als je het systeem volledig laat leeglopen.
voor enkel de thermostaat te vervangen, is dat niet nodig.
een litertje aflaten is meer dan voldoende, simpelweg omdat het koelwater anders over de dynamo wegloopt.
in de onderkant van de radiator zit een 'kraantje'.
kan je na vervanging gewoon in het reservoir schudden.
tip: gebruik goed gereedschap, en doe op voorhand de 2 boutjes inspuiten met kruipolie!. (ze kunnen behoorlijk vast zitten)
na vervangen, evengoed het koelwater even in de gaten houden.
kijk ook even hier: http://volvospeed.com/Repair/thermect.htm
voor enkel de thermostaat te vervangen, is dat niet nodig.
een litertje aflaten is meer dan voldoende, simpelweg omdat het koelwater anders over de dynamo wegloopt.
in de onderkant van de radiator zit een 'kraantje'.
kan je na vervanging gewoon in het reservoir schudden.
tip: gebruik goed gereedschap, en doe op voorhand de 2 boutjes inspuiten met kruipolie!. (ze kunnen behoorlijk vast zitten)
na vervangen, evengoed het koelwater even in de gaten houden.
kijk ook even hier: http://volvospeed.com/Repair/thermect.htm
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Ludo schreef:ontluchten hoeft niet, dat is enkel als je het systeem volledig laat leeglopen.
voor enkel de thermostaat te vervangen, is dat niet nodig.
een litertje aflaten is meer dan voldoende, simpelweg omdat het koelwater anders over de dynamo wegloopt.
in de onderkant van de radiator zit een 'kraantje'.
kan je na vervanging gewoon in het reservoir schudden.
tip: gebruik goed gereedschap, en doe op voorhand de 2 boutjes inspuiten met kruipolie!. (ze kunnen behoorlijk vast zitten)
na vervangen, evengoed het koelwater even in de gaten houden.
kijk ook even hier: http://volvospeed.com/Repair/thermect.htm
Ok thanks voor de info, k ga m deze week vervangen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Ik heb de thermostaat vandaag vervangen, ging allemaal goed. Alleen blijft het lambda sonde lampje branden, moet ik eerst resetten voordat deze uitgaat of gaat ie vanzelf uit na een tijde?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
het lambda lampje gaat branden na een thermostaat wissel?.
dat heeft er weinig/niks mee van doen.
heb je ergens (onbewust) een slangetje losgetrokken?.
of de stekker van de temperatuursensor die onderaan het thermostaathuis zit?.
dat heeft er weinig/niks mee van doen.
heb je ergens (onbewust) een slangetje losgetrokken?.
of de stekker van de temperatuursensor die onderaan het thermostaathuis zit?.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Nee het lampje brandde al voordat ik de thermostaat ging wisselen, volgens een ander forumlid lag het namelijk aan de thermostaat, ik citeer:
"Jou probleem is een kapotte thermostaat !!!!!
De motorregeleenheid BEREKENT hoe warm de motor MOET zijn na een paar minuten rijden, als de motortemperatuur dan lager is dan 75 graden (OF LAGER WORD !!) dan ziet de motorregeleenheid dit als een fout van de temperatuurzender en doet het lambda-lampje aan !!"
Maar weet nu niet of ik de auto moet resetten voordat het lampje uitgaat of dat het vanzelf uitgaat na een poos?
"Jou probleem is een kapotte thermostaat !!!!!
De motorregeleenheid BEREKENT hoe warm de motor MOET zijn na een paar minuten rijden, als de motortemperatuur dan lager is dan 75 graden (OF LAGER WORD !!) dan ziet de motorregeleenheid dit als een fout van de temperatuurzender en doet het lambda-lampje aan !!"
Maar weet nu niet of ik de auto moet resetten voordat het lampje uitgaat of dat het vanzelf uitgaat na een poos?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dat is wel een vreemde diagnosestelling voor een brandend lambdalampje.shadowsman5 schreef: "Jou probleem is een kapotte thermostaat !!!!!
De motorregeleenheid BEREKENT hoe warm de motor MOET zijn na een paar minuten rijden, als de motortemperatuur dan lager is dan 75 graden (OF LAGER WORD !!) dan ziet de motorregeleenheid dit als een fout van de temperatuurzender en doet het lambda-lampje aan !!"
je had beter de ecu laten uitlezen, en aan de hand van die informatie onderdelen gaan controleren/vervangen.
als de foutmelding permanent opgeslagen is, zal het lampje niet vanzelf uitgaan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Nou de temperatuur van de motor is nu wel weer normaal, continu in het midden terwijl voor vervanging van de thermostaat de motor niet op temperatuur kwam en de kachel in de auto is nu ook weer goed, deze werd van tevoren ook niet warm genoeg. En de oude thermostaat stond open toen ik deze eruit haalde, dus het heeft wel geholpen alleen dat lampje nog uitkrijgen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24
Ik had het al uitgelezen, vandaar dat ik ook de thermostaat vervangen heb, want uitlezen gaf aan dat het om de koelvloeistofsensor ging. Ik zal het wel resetten morgen en dan afwachten of het terugkomt, k denk nie dat het vanzelf uitgaat na reparatie.