Cruisecontrole schakelde uit en motor ging galoperen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Jopie S60
Starter

Beste Volvo rijders,

Na het lezen van jullie forum over ETM en dergelijk wilde ik toch mijn probleem bij jullie voor leggen.

Enkele weken geeft de auto 'motormanagement service vereist' aan. Daarbij ging de cruise controle soms niet aan. Ondertussen heb ik 1000km gemaakt met deze melding....

Maar gisteren reeds ik op cruise controle en viel hij zomaar uit tijdens het rijden. Ook liep de snelheid langzaam af van 70 naar 50 km. (ik reed dus 70) Maar als ik gas gaf reargeerde de auto helemaal niet...
Bij de toplicht laten uitrijden en de auto opnieuw gestart. Toen ging de motor galoperen tussen de 2000 en 3500 toeren.
Vervolgens geeft de auto 'motormanagement service spoed' aan.
Nog een keertje starten en hij ging het erger doen, ook ging de motor een rare geluid maken.

10min later weer gestart en alles leek normaal.

De auto heb ik nu laten staan bij vrienden van ons. Maar goed, ik druf er niet meer in te rijden. Maar zal hem toch naar een garage moeten brengen...

Nu heb ik enkele vragen:
- Mag ik rijden met deze melding? 'motormanagement service spoed'
- Wat kan hiervan de oorzaak zijn volgens jullie?

Ik heb een volvo S60 uit 2001. Heb de 2.4 175pk motor er in zitten.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Het kan een 'echte' storing zijn maar ook een hikje van de computer.
Ik had laatst wel die melding maar verder geen verschijnselen.
Ik was vlak bij een Volvo dealer en heb 'm daar even laten uitlezen.
Het bleek idd een hikje van het systeemn te zijn want er kwamen verder geen foutmeldingen naar voren. Sindsdien geen last meer van gehad.

Even bij de dichtsbijzijnde dealer even aan het infuus. Als jouw auto bij de dealer in onderhoud is heb je vast wel een Volvo Assistance Card en anders laat je 'm bij jouw dealer brengen door de WegenWacht,
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
euerw
5th Gear member

lijkt me duidelijk dat je ETM vervangen moet worden, waarschijnlijk heb je het oude type, tevens heeft het een noodloop dus rijden zal ie wel doen.

suc6
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Jopie S60
Starter

Ik had helemaal niet aan mijn Assistance Card gedacht. hehe.
Dus direct gebeld en werd ook direct geholpen, erg nettjes.
De wegenwacht er net naar gekeken en zei dat ik er gewoon mee mocht rijden en maandag naar de garage moest brengen.

Dus zal ik hem morgen daarheen brengen en kijken wat de computer aangeeft.

Ik hoop niet dat het de ETM is, hou jullie op de hoogte.
marstijn
2nd Gear member

Dit is je ETM, heb vorige maand precies hetzelfde meegemaakt, heb er nog een maand mee gereden. Computer reset steeds na enkele minuten, betekende wel dat ik bijna elke dag een paar minuten stil stond. Heel vervelend als het op de snelweg plaatsvindt.
Bij uitlezen duidelijk een storing van de ETM, is nu vervangen voor 700 euro en hij rijd en trekt weer als een lier.
Rob2u
5th Gear member

marstijn schreef: Bij uitlezen duidelijk een storing van de ETM, is nu vervangen voor 700 euro en hij rijd en trekt weer als een lier.
Fijn dat het opgelost is! Maar wellicht nog voor andere lezers: er nog 2 andere (lees: goedkopere) mogelijkheden:
- gebruikte ETM op de sloop kopen (bij voorkeur met de gele sticker)
- je eigen ETM laten reviseren bv. bij ACtronics

bij beide mogelijkheden moet je nog wel software laden.....
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gast

Rob2u schreef:Fijn dat het opgelost is! Maar wellicht nog voor andere lezers: er nog 2 andere (lees: goedkopere) mogelijkheden:
1) - gebruikte ETM op de sloop kopen (bij voorkeur met de gele sticker)
2) - je eigen ETM laten reviseren bv. bij ACtronics

bij beide mogelijkheden moet je nog wel software laden.....
1) Dat is nog maar de vraag, er zijn verhalen bekent dat ze niet meer softwarematig, goed werkend zijn te krijgen op een 2e auto.

2) Als je, je eigen ETM laat reviseren heb je in het geheel geen software aanpassing nodig.
Jopie S60
Starter

Het is inderdaad de gasklep.

Ik ben deze keer niet naar de dealer gegaan maar naar een gewone garage die veel met volvo werkt. De eigenaar wist direct wat het probleem was en kon mij vertellen dat het 300 euro ging kosten om te vervangen...
Dus dat valt mee volgens mij.

Hij heeft de storingen verwijderd en wist mij te vertellen dat ik waarschijnlijk vandaag nog die melding weer zou krijgen.

Ik had al op de forum gelezen dat het veel geld kon kosten, maar bij deze jongens blijkbaar het niet 700 eu te gaan kosten.
Natuurlijk hadden ze geen nette garage of koffie zoals bij de dealer maar daar gaat het natuurlijk ook niet om. Ik wil mijn auto goed hebben en het liefst er niks voor te betalen. haha

Hopelijk doen ze het wel goed..

Donderdag gaat ie voor reparatie, apk en onderhoud.

Hou jullie wel op de hoogte als jullie dat interesant vinden.

Nog een andere opmerking van de garage eigenaar was. Dat de auto bij 20.000 een kleine beurt nodig had en om de 40.000 een grote.
Dat was voldoende voor deze auto.
Wat is jullie ervaring daarmee?
marstijn
2nd Gear member

Ik denk dat je dan erg goedkoop uit bent, is het een nieuw exemplaar of een ruil? Er moet nog wel software ingelezen worden bij de dealer maar dat zullen zij ook wel weten.
Gast

Voor € 300,- heb je geen nieuwe, dus zal ruil (revisie) zijn.
euerw
5th Gear member

AlexV70 schreef:Voor € 300,- heb je geen nieuwe, dus zal ruil (revisie) zijn.
lijkt mij ook geen nieuwe maar ja als het probleem maar weg is
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Armin
2nd Gear member

Haal de slang eens los op de ETM, duw met je vingers eens de gasklep helemaal open en laat 'm dan weer dicht gaan. Doe dit een keer of 4-5 en je kan weer verder rijden.
Dit is alleen een noodoplossing maar dan weet je in ieder geval dat je eht in de ETM moet zoeken.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Jopie S60
Starter

Ze hebben inderdaad een gereficeerde gasklep er in gegooit. Deze was 200 eu ex btw.

Verder een apk en kl. onderhouds beurtje.

Hij loopt gelukkig weer als een trei... volvo. haha
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”