Loopt slecht op benzine, maar goed op LPG

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Even een vraagje aan de vele techneuten hier.

Mijn S60 loopt als ik hem start vrij slecht stationair (een gevoel alsof hij maar op 3-4 vd 5 cilinders loopt -- een soort bokbokbokbokbokbokbok geluid). Zodra hij automatisch overschakelt naar LPG is dit probleem verdwenen. Wat zou dit kunnen zijn?

Ben al een keer bij de dealer aan de comp. geweest en die kon alleen een misslag op cil 5 uitlezen (maar toen was er ook niets meer aan de hand). Op aanraden vd dealer de bougies vervangen (moest ook echt), maar dat heeft niets geholpen.
De laatste dagen is het alleen maar erger geworden. Heb pas vrijdag tijd om langs de dealer te gaan en deze weer te laten uitlezen, maar als iemand een tippie heeft?
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Wimie
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:43

Jurgen S60 schreef:Even een vraagje aan de vele techneuten hier.

Mijn S60 loopt als ik hem start vrij slecht stationair (een gevoel alsof hij maar op 3-4 vd 5 cilinders loopt -- een soort bokbokbokbokbokbokbok geluid). Zodra hij automatisch overschakelt naar LPG is dit probleem verdwenen. Wat zou dit kunnen zijn?
Nou, ik rij al 10 jaar op lpg :P
Op gas rijden vereist een hogere ontsteekspanning voor de bougie dan op benzine. Aan de ontsteking worden bij gas dan ook hogere eisen gesteld. Omdat hij op benzine slechter rijdt hoef je het m.i. inderdaad niet in de ontsteking te zoeken.
Blijft dus over de benzine inspuiting. Heb je een LPG of LPI installatie?
En maakt de gascomputer gebruik van de bestaande benzine computer? Of heb je een geheel 'eigenhandig' opererende gascomputer (komt niet veel meer voor).
Daarom zou in eerste instantie gedacht kunnen worden dat een of meerdere benzine injectoren niet goed functioneren. (Gas heeft eigen injectoren)
Morris Mini
Opel Kadett
Opel Kadett
Opel Ascona
Opel Vectra 2.0 LPG
Ford Scorpio 2.3 LPi
Volvo S60 2.4
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik rij zelf ook al 10jr. op LPG en snap je verhaal.
Het is een LPi systeem van Vialle met voor zover ik weet geen eigen regelcomp. Zal de dealer vragen naar de benz.inj. te kijken.

Als deze stuk zijn, moet je ze dan gelijk alle 5 vervangen of alleen diegene die de storing geeft?
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Precies. Juist omdat je zo weinig op benzine rijdt, kunnen de injectoren verstoppen. Laat ze ultrasoon reinigen en de filtertjes (bij de specialist) vervangen. Bij mij waren de problemen toen over!
V40
Wimie
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:43

Met mijn Scorpio nooit problemen gehad op LPG (285.000Km) en ook niet met benzine. G3 installatie laat de koude motor eerst een poosje op benzine lopen en schakelt dan over op gas.
Dus je gebruikt altijd even de benzine circuits. Dit voorkomt ook uitdroging van bepaalde rubbers bij de benzine injectoren. Als de rubbers verdroogd zijn kan benzine lekkage kan optreden.
Als je het inderdaad bij de benzineinjectoren moet zoeken, dan is het niet verkeerd om ze alle 5 even te laten reinigen.
Als er defecte injectoren zijn, zou ik geneigd zijn alleen de defecte te vernieuwen, vanwege de kosten. Als de overige aan de beurt zijn merk je dat gauw genoeg.


Heb jij ook G3?
Wat zijn jouw ervaringen hiermee met jouw S60?
Ik overweeg ook om de (nog niet gekochte) S60-170pk om te laten bouwen.
Morris Mini
Opel Kadett
Opel Kadett
Opel Ascona
Opel Vectra 2.0 LPG
Ford Scorpio 2.3 LPi
Volvo S60 2.4
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik rij iedere dag ong. 1km. op benzine (eerste stuk na de start) en in totaal ongeveer een volle tank op de 4 maand, dus van uitdroging kan mijns inziens geen sprake zijn. Probleem is eigenlijk ook in 1x ontstaan.

Kan idd geen kwaad om de benz.inj. te laten reinigen. Heb jij daar een goed adres voor Okke?

Ja ik heb G3 (via GasFX.nl laten inbouwen) en heb er geen enkel probleem mee. Verbruik is ong. 1:9,5-10. Let wel ff op klepspeling (zie handleiding van AlexV70) want je hebt geen zelfstellende kleppen (zoals de 2.5l. wel heeft).
Mijn oordeel: Doen!! Je lacht je een breuk aan de pomp. Stond vandaag 90l. in de tank te stoppen en kwam net boven de € 50 uit.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jurgen S60 schreef:Het is een LPi systeem van Vialle met voor zover ik weet geen eigen regelcomp. Zal de dealer vragen naar de benz.inj. te kijken.
ook al heb je een aparte lpg computer, iedere G3 installatie maakt gebruik van de benzine computer.

de benzinedruk meten geeft wellicht meer opheldering voor dit probleem.
joep147
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.06.2008 - 22:28

heb ook zoiets meegemaakt met een 850 estate.
na veel onderzoek bleek het de benzine_relais te zijn

kosten relais: 60,-
kosten tig onderzoeken: ........... (mja, ik ken de garage_houder)

tip: ruil die relais eens om bij een Volvo_sloop; Boy Geenacker bijv.. of anders Auto Rima.
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ondertussen zijn alle 5 de injectoren ultrasoon gereinigd maar heeft eigenlijk niets geholpen.

De dealer verkoopt de injectoren alleen per setje van 5 voor € 270 netto ex.
Ik heb er maar 1 nodig, dus als iemand nog een benz.injector heeft liggen voor 2.4l. 170pk, dan graag een berichtje.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

heb je 1 benzine injector dan stuk?.
bij een Bosch center verkopen ze injectors ook per stuk.
het onderdeelnummer staat er op.
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

De uitlezing bij de dealer gaf alleen een verstoring op cylinder 5 aan, dus daar ga ik eerst van uit.
Zal ff shoppen bij Bosch
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Gast

Heb je de injector ook nog gewisseld?
Zodat de storing dan (mogelijk) bij een andere cilinder zal optreden.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Zoals Alex ook zei wissel inj. cil.5 eens met bv 1 en wissel dan ook bobine 5 met bv 4 en probeer dan te achterhalen of de storing zich naar een van deze cilinders verplaatst.
De injectoren zijn inderdaad per set omdat het systeem een versnelling per cilinder meet aan de hand van de ingespoten hoeveelheid br.stof het systeem regelt dan ook per cilinder de hoeveelheid bij.
De injectoren vallen derhalve binnen en bepaalde grens qua opbrengst waardoor het moeilijk is om er een te vervangen(gokje).
Wat wel vaak problemen geeft bij vialle is het injector omschakelrelais loopt dan onder omstandigheden op twee brandstofen, al geprobeerd om injectoren lpg stekkers los te nemen en dan testen?
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

@AlexV70 - Nee nog niet geprobeerd de injectors onderling te verwisselen om te kijken of het idd maar 1 is. Goed idee.

@Hadico - Maar als het een bobine probleem is, moet het toch ook op LPG problemen geven?
Zal je laatste tip van de omschakelrelais ook nog ff proberen. Dat probleem had ik met mn V40 maar die liep toen niet zo slecht op benz. als de S60 nu.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

De storing slechte loop cil??? kan ook door een bobine veroorzaakt worden vandaar dat ik zei wissel ze eens is makelijker als je hem uit laat lezen dat je ook weet waar het zit en kan je dus een extra ritje naar de dealer sparen.
Zoals ik al aangaf meet het systeem de versnelling per cilinder op lpg gaat dit wat rustiger (verbrandingswaarde lager)mogelijk dat ie dan wel binnen de waarden valt.
Gast

Kan je ook aangeven wat het laatste onderhoud is geweest?
Bijvoorbeeld distributieriem vervangen.....
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Heeft alle reguliere onderhoudsbeurten gehad.
Distr.riem bij 150dkm. etc. etc.
Niet bij een dealer, maar bij een Volvo specialist. Deze heeft in z'n vrije tijd niet de beschikking over uitleesapparatuur, vandaar moeilijker probleem te lokaliseren.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Gast

Ik begrijp een Volvo-monteur in vrije tijd. :P
Ik heb alles nog eens na gelezen, het slechte starten 3/4 clinders lopen en dat dit op gas niet zoveel problemen geeft,
kom ik tot nog een optie: Kleppen stellen.
Indien hij achter bij de uitlaat ploft, is het ploffen dan ook erger op benzine?
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

@AlexV70 - Hij start niet slecht, maar loopt alleen op 4 vd 5 cilinders als ik op benzine rij. Tis trouwens vandaag wel iets beter (minder slecht) geworden.

Zal m'n oor eens aan de uitlaat leggen en 'kijken' of hij ploft.

Kan het ook nog slechte benzine zijn?
Heb afgelopen zomer de tank afgevult met ong. 25l. benzine getant in Roemenie en daarna nog nooit weer getankt. Moet dat binnenkort weer doen. Maar als de benzine daar toch van mindere kwalitiet was, dan is het dat toch gemengd in 1 op 3 met "hollandse" peut. Dus kan het eigenlijk niet de oorzaak zijn.

Heb je handleiding kleppen stellen al even uitgedraaid en zal hem aan "mijn" Volvo monteur laten zien.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jurgen S60 schreef:Heb afgelopen zomer de tank afgevult met ong. 25l. benzine getant in Roemenie en daarna nog nooit weer getankt.
afgelopen zomer?.
zitten er nog wel wat drupjes in de tank dan?.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”