De achteruitrijverlichting van mijn 480 doet het niet meer. De lampjes en zekering zijn goed, dus dat is het niet. Ik kan me voorstellen dat de schakelaar die de achteruitrijverlichting in moet schakelen defect is. Maar waar in de auto moet ik zoeken?
BVD
achteruitrijverlichting defect
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19
Op de versnellingsbak zit een sensor die aangeeft of de auto in zijn achteruit staat ja of nee.
Wanneer de lampjes en de zekeringen in orde zijn dan is deze sensor geheid kapot.
Je kunt deze vinden op de versnellingsbak, durf niet precies te zeggen waar deze op de bak zit maar meestal aan de bovenkant.
Wanneer je een nieuwe sensor koopt kun je eventueel ook gewoon kijken of je deze op de versnellingsbak kunt vinden.
Succes!
Mvg Evert
Wanneer de lampjes en de zekeringen in orde zijn dan is deze sensor geheid kapot.
Je kunt deze vinden op de versnellingsbak, durf niet precies te zeggen waar deze op de bak zit maar meestal aan de bovenkant.
Wanneer je een nieuwe sensor koopt kun je eventueel ook gewoon kijken of je deze op de versnellingsbak kunt vinden.
Succes!
Mvg Evert
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Het kan tevens ook aan je CEM (Central Electric Module) liggen. Maar die kans is vrij gering.Effert schreef:Op de versnellingsbak zit een sensor die aangeeft of de auto in zijn achteruit staat ja of nee.
Wanneer de lampjes en de zekeringen in orde zijn dan is deze sensor geheid kapot.
Je kunt deze vinden op de versnellingsbak, durf niet precies te zeggen waar deze op de bak zit maar meestal aan de bovenkant.
Wanneer je een nieuwe sensor koopt kun je eventueel ook gewoon kijken of je deze op de versnellingsbak kunt vinden.
Succes!
Mvg Evert
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Haha! Ja, maar het kan natuurlijk ook een kabelbreukje zijn omdat een marter in de auto gezeten heeft? Zo zijn er natuurlijk tal van dingen die zoiets dienst kan laten weigeren.
Meest onbetrouwbare Volvo's aller tijden. Maar dat maakt het juist zo leuk!![:D](./images/smilies/biggrin.png)
Meest onbetrouwbare Volvo's aller tijden. Maar dat maakt het juist zo leuk!
![:D](./images/smilies/biggrin.png)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
- 4pr80
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16
???Auk schreef:Meest onbetrouwbare Volvo's aller tijden. Maar dat maakt het juist zo leuk!
meest onbetrouwbare Volvo? hoeveel ervaring heb jij überhaupt zelf met Volvo?
Niet meeliften op de meest idiote verhalen die er (ook over n 480) verteld worden door anderen. Meehuilen met de wolven noem ik dat.
Ja, de 480 heeft specifieke aandacht nodig. Als die aandacht uitbesteed moet, kost dat geld. Als dat geld er niet is om die aandacht er aan te geven, krijgt de auto (lees de 480) schuld.
onterecht m.i., het is de eigenaar die die schuld mag hebben. Een bijgehouden 480 is een betrouwbare auto.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Sorry, je weet waarschijnlijk niet wat ik zoal doe met Volvo's. Verdiep je eerst eens in dingen voordat je je op deze manier uit laat. Mijn leeftijd heeft zoiezo niks te maken met ervaring.4pr80 schreef:???Auk schreef:Meest onbetrouwbare Volvo's aller tijden. Maar dat maakt het juist zo leuk!
meest onbetrouwbare Volvo? hoeveel ervaring heb jij überhaupt zelf met Volvo?
Niet meeliften op de meest idiote verhalen die er (ook over n 480) verteld worden door anderen. Meehuilen met de wolven noem ik dat.
Ja, de 480 heeft specifieke aandacht nodig. Als die aandacht uitbesteed moet, kost dat geld. Als dat geld er niet is om die aandacht er aan te geven, krijgt de auto (lees de 480) schuld.
onterecht m.i., het is de eigenaar die die schuld mag hebben. Een bijgehouden 480 is een betrouwbare auto.
Daarbij stel ik je direct de vraag; Noem een Volvo waar meer problemen mee zijn geweest in haar beginstadium dan de 480.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
- 4pr80
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16
lagen die problemen aan "de Volvo 480"?
of lag het aan de toegepaste techniek die in 1986 zijn tijd te ver vooruit was in combinatie met onwennigheid/onwetendheid van de gemiddelde monteur in die jaren als het over specifieke zaken ging aangaande electronica? Hoevaak werd de CEM in 1986 en 1987 vervangen terwijl de oorzaak van de storing lag aan een ontoereikende massaverbinding onder de accubevestiging?
het uit elkaar halen van een 480 en weer in elkaar zetten van een andere 480 maakt niet gelijk dat je de enige en alwetende expert bent Auk. Jij mag jouw mening hebben dat "de 480" de meest onbetrouwbare Volvo allertijden is, ik ben het absoluut niet met je eens.
ik heb aardig wat 480's voorbij zien komen, vanaf 1986 tot nu, zowel gloednieuw geleverd gekregen als gebruikt gekocht. Ik heb vanaf 1986 480's in bezit gehad en nog steeds in bezit. Ik heb de nodige kilometers gemaakt met de diverse uitvoeringen, inclusief 480's op LPG. Ik weet ook welke inspanningen er voor nodig waren toentertijd, net zo als nu, om een Volvo 480 als een betrouwbare auto te kunnen blijven inzetten.
De oorzaak van een onbetrouwbare 480 lag in de jaren 80, net als tegenwoordig, niet zo zeer aan "de 480", als wel aan goedbedoelende maar slechthandelende garagehouders en dito eigenaren/hobbyisten. Aan een 480 valt nu eenmaal onvoorstelbaar meer te verprutsen dan te verbeteren.
Als ik nu een 480 zie, zie ik gelukkig steeds meer de betere, "gekoesterde" exemplaren. De "nogneteenjaarAPK 480" hebben we gelukkig grotendeels gehad.
of lag het aan de toegepaste techniek die in 1986 zijn tijd te ver vooruit was in combinatie met onwennigheid/onwetendheid van de gemiddelde monteur in die jaren als het over specifieke zaken ging aangaande electronica? Hoevaak werd de CEM in 1986 en 1987 vervangen terwijl de oorzaak van de storing lag aan een ontoereikende massaverbinding onder de accubevestiging?
het uit elkaar halen van een 480 en weer in elkaar zetten van een andere 480 maakt niet gelijk dat je de enige en alwetende expert bent Auk. Jij mag jouw mening hebben dat "de 480" de meest onbetrouwbare Volvo allertijden is, ik ben het absoluut niet met je eens.
ik heb aardig wat 480's voorbij zien komen, vanaf 1986 tot nu, zowel gloednieuw geleverd gekregen als gebruikt gekocht. Ik heb vanaf 1986 480's in bezit gehad en nog steeds in bezit. Ik heb de nodige kilometers gemaakt met de diverse uitvoeringen, inclusief 480's op LPG. Ik weet ook welke inspanningen er voor nodig waren toentertijd, net zo als nu, om een Volvo 480 als een betrouwbare auto te kunnen blijven inzetten.
De oorzaak van een onbetrouwbare 480 lag in de jaren 80, net als tegenwoordig, niet zo zeer aan "de 480", als wel aan goedbedoelende maar slechthandelende garagehouders en dito eigenaren/hobbyisten. Aan een 480 valt nu eenmaal onvoorstelbaar meer te verprutsen dan te verbeteren.
Als ik nu een 480 zie, zie ik gelukkig steeds meer de betere, "gekoesterde" exemplaren. De "nogneteenjaarAPK 480" hebben we gelukkig grotendeels gehad.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Ik begrijp je punt, ook als het om toegepaste techniek gaat, of elektronica problemen sta je als onwetende, niet technische Volvo rijder te kijken.
Vanuit dat standpunt heb ik die reactie geplaatst.
Ik ken de problemen van de 480 net zo goed als jij, en heb inderdaad diverse Volvo's uit elkaar gehaald, en weer opgebouwd. Dat ik een alwetende expert ben is niet aan mij om te bepalen, maar toch bedankt!
Mag dan nog niet zo lang mijn rijbewijs hebben als jij dat waarschijnlijk hebt, maar ik heb al diverse probleem 480's zien komen en zien gaan.. goed onderhouden of niet.
Vanuit dat standpunt heb ik die reactie geplaatst.
Ik ken de problemen van de 480 net zo goed als jij, en heb inderdaad diverse Volvo's uit elkaar gehaald, en weer opgebouwd. Dat ik een alwetende expert ben is niet aan mij om te bepalen, maar toch bedankt!
Mag dan nog niet zo lang mijn rijbewijs hebben als jij dat waarschijnlijk hebt, maar ik heb al diverse probleem 480's zien komen en zien gaan.. goed onderhouden of niet.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De achteruitrijverl. loopt niet via de CEM. De lampen wordt rechtstreeks vanaf de sensor in de bak (zit achter het linkervoorwiel) geschakeld. Meestal ligt het aan de stekker of bedrading op de sensor die geoxideerd is. Deze vangt nogal veel opspattend water op die plek. Goed schoonmaken wil meestal helpen.Het kan tevens ook aan je CEM (Central Electric Module) liggen. Maar die kans is vrij gering.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Die van mij was ook defect, maar na een week herstelde die zichzelf weer :twisted: verder nog niet naar gekeken.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Ook volgens de bedradingschema's loopt er spanning vanaf de sensor naar de CEM en de lichten.Iroll schreef:De achteruitrijverl. loopt niet via de CEM. De lampen wordt rechtstreeks vanaf de sensor in de bak (zit achter het linkervoorwiel) geschakeld.Het kan tevens ook aan je CEM (Central Electric Module) liggen. Maar die kans is vrij gering.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
![Afbeelding](http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Pictures/volvoforlifeblackjpgklein.jpg~original)
- 4pr80
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16
de CEM zit er tussen ivm aansturing achterruitwisser. Functiecontrole CEM voor dit gedeelte: ruitenwissers voor aan, versnelling achteruit inschakelen: achterruitwisser moet nu bijspringen.
Indien niet: sensor op bak, connector op sensor. Let op corrosie. Kabelbreuk kan maar niet waarschijnlijk
Indien niet: sensor op bak, connector op sensor. Let op corrosie. Kabelbreuk kan maar niet waarschijnlijk
- Kerel480
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
- Locatie: Schiedam Groenoord
=================================================Effert schreef:Op de versnellingsbak zit een sensor die aangeeft of de auto in zijn achteruit staat ja of nee.
Wanneer de lampjes en de zekeringen in orde zijn dan is deze sensor geheid kapot.
Je kunt deze vinden op de versnellingsbak, durf niet precies te zeggen waar deze op de bak zit maar meestal aan de bovenkant.
Wanneer je een nieuwe sensor koopt kun je eventueel ook gewoon kijken of je deze op de versnellingsbak kunt vinden.
Succes!
Mvg Evert
Het is de versnellingsbak schakelaar (15uri) en die zit onder op de versnellingsbak aan de linker kant.
Als je het stuur helemaal naar rechts draait dan kan je hem zo zien zitten.. (achter het linker voor wiel)
Succes er mee
Mvg. Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP