ET waarden en problemen bij afwijking

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
roever
4th Gear member

Ik kan van een vriend een setje winterbanden overnemen, die op stalen velgen gemonteerd zijn voor een Daewoo.

Nu is het toevallig zo dat de steek ook 4*100 is (zoals bij de 400-serie), en als het even kan zou het makkelijk zijn als ik ze niet op andere velgen hoef te laten leggen.

Het is enige probleem daarbij is dat de Daewoo velgen een ET waarde van 50 hebben, en mijn 440 velgen van 37. De vraag is, gaat dat problemen geven als ik de banden niet overzet, maar met ET 50 op mijn 440 gooi.

Wat zou er dan mis gaan, rij ik mijn onderstel kapot of krijg ik misschien alleen een aanlopend wiel bij het maximaal insturen (in het tweede geval kan ik overwegen om er dit jaar nog op te rijden, voor die laatste wintermaand)

De winterbanden hebben trouwens de maat 185/60/14, mijn zomerbanden 175/65/14.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

belangrijk is dat de velg goed past, dwz steek gelijk, maar ook de manier waarop het velghart op de naaf ligt en de wielmoeren moeten identiek zijn; met de ET50 wielen wordt de spoorbreedte 26 mm smaller, voor de ene auto geen probleem, voor de ander een minder weggedrag, banden kunnen inderdaad gaan aanlopen, maar dat is voor een apk (tijdelijk) te verhelpen;
De 185 band heeft een iets kleinere diameter, de teller zal iets afwijken, maar persoonlijk zou ik nooit winterbanden monteren die breder zijn dan de zomerbanden, integendeel, liever smaller
eugene
2nd Gear member

Tellerafwijking is maar 1 procent. Dus dat is het probleem niet.

Aangezien ze je van een vriend kan overnemen neem ik ook aan dat je ze er eens kan onder leggen om te proberen. Dan een stukje rijden en je weet direct of ze aanlopen, of het weggedrag anders wordt en hoe het uitziet.
If it's not blown, it sucks....

Volvo 850 T-5 Sedan h5 08-95 Bordeaxrood
roever
4th Gear member

Ik zal het idd eens proberen, maar ik ga ook meteen even rond bellen wat het overzetten me zal gaan kosten (ik heb nog een setje stalen velgen met oude banden liggen). Ik houd niet echt van de 'knommel' oplossingen, ik heb het liever in een keer goed.

Over die breedte had ik eigenlijk nog niet gedacht, maar ik meende dat de 440 bij de snellere modellen ook met 185'ers werd geleverd dus ik nam eigenlijk aan dat dat geen probleem voor de auto zou zijn.

Ik heb idd wel vaker gehoord dat winterbanden een maatje smaller worden genomen dan de zomerbanden, maar waarom is dat? Meer grip bij sneeuw of veel regen, of om de iets hogere rolweerstand te compenseren?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

hoe breder de band, hoe lager de druk per cm2, en om goed door water en sneeuw te rijden heb je juist veel druk per cm2 nodig ; oftewel een bredere band gaat eerder over een waterfilm planeren dan een smallere band die er doorheen snijdt
eugene
2nd Gear member

Het omleggen van banden zal je ongeveer 10-15 euro per band kosten....

Guestuser

ik had 195 60 14 op mijn velgen zitten en dat reed heel goed
roever
4th Gear member

Heb even wat bandenboeren gebeld, kostte idd ongeveer 50-60 euro, dus dat is nog goed te doen. Daar ga ik niet voor aan lopen klooien, maar dan doe ik het meteen goed.

Tot hoe lang rijden jullie trouwens door met de winterbanden erop, ik zat te denken aan ongeveer midden maart - april?
eugene
2nd Gear member

Maart-April ja...

Zodra de temperatuur weer boven de 7 graden komt

Marc
3rd Gear member
Contacteer:

Jongens... de ET-waarde zegt helemaal niks als je niet weet hóe breed de velg is! De ET-waarde gaat namelijk van het midden uit en een 7,5J is breder dan een 6J... dus komt het wiel dan ook weer helemaal anders onder de wagen al zouden ze beide dezelfde ET-waarde hebben....
Marc
3rd Gear member
Contacteer:

ps-amazon schreef:belangrijk is dat de velg goed past, dwz steek gelijk, maar ook de manier waarop het velghart op de naaf ligt en de wielmoeren moeten identiek zijn; met de ET50 wielen wordt de spoorbreedte 26 mm smaller,
Dus ga jij ervan uit dat de velgen beide ook dezelfde J-waarde hebben.... :?
eugene
2nd Gear member

Klopt Marc, helemaal niet aan gedacht

Maar aangezien hij nu de banden op een ander setje velgen laat leggen (die van een 440 komen neem ik aan) zal het wel goedkomen....

roever
4th Gear member

Jep! Kom in orde, en ik wil sowiso geen deawoo op mijn auto hebben staan, zelfs niet heeeeeeel klein op het hart van mijn velgen.... :D
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”