Mankementen die verholpen moeten worden

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
wensel
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 04.10.2008 - 20:48

Ik heb mijn Volvo 1.8i(mono) nu ongeveer een maand en rij er elke dag met veel plezier in.
Er zijn alleen wat kleine dingetjes die in mijn gevoel niet helemaal kloppen.
Ik rijd in het weekend 2x 200km en doordeweeks kleine stukken van huis naar school(ong. 60km).

Als ik tijdens een lange rit mijn temp. meter bekijk komt deze niet hoger dan een 1cm(via het lijntje gemeten) dan het punt waar de wijzer staat met contact uit. De kachel werkt goed en word goed warm.
(het duurt ook een paar minuten voordat mijn brandstofmeter de juiste waarde aangeeft)
Is het een kwestie van een slecht contact achter mijn tellerhuis of heeft dit meer te betekenen?

Verder heb ik last van het feit dat als ik mijn koppeling intrap om de schakelen en ik wacht tot het toerental helemaal zakt. Dan schiet het toerental eerst onder de 900(stationair toerental) waarna het weer terug komt.
Is dit op te lossen door een simpel schroefje aan te draaien of word dat allemaal via de computer geregeld?

Ik ben van de week ook bezig geweest om het lampje die achter het knopje van de luchtrecirculatie te vervangen. Nu heb ik gekeken en zie ik dat het lampje niet te vervangen is maar dat deze incl. de behuizing uit het front van het verwarmingspaneel kan worden geklikt. Waar kan ik dat schakelaartje+lichtje vinden? Sloop of via een dealer?

Als ik in mijn dashboard kijk tijdens het uit draaien van het contact(om uit te stappen) dan blijf nadat de motor uitgaat het lampje van de accu(als enige) heel even(0,5 a 1 sec) branden. Is dit normaal of betekend dat, dat mijn dynamo naar de knoppen gaat?

Hopelijk is het een duidelijke beschrijving en kunnen jullie mij helpen!
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Je temperatuurmeter die niet omhoog komt kan liggen aan je thermostaat. Echter gezien het feit je motor/kachel wel goed warm wordt ligt dit waarschijnlijk aan je contacten achter de klok. Hiervoor moet je je tellerunit uit elkaar halen en waarschijnlijk de contacten op de printplaat van de meter schoonmaken/afkrabben. Het langzaam omhoog komen van je benzinemeter duurt altijd enige minuten, niets aan te doen.
Hoop ik dat je dit probleem kunt oplossen in ieder geval!
suc6
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Dat brandstofmeter ff nodig heeft is bij iedere 460. Rij de 460 nu 7 jaar en nog nooit snel zien omhoog komen.

en temp meter een cm ongeveer is redelijk normaal. die van komt ook niet echt hoog. nog nooit in het midden gezien. oh jawel een keer in midden spanje waar het 40 graden was.

Behalve als je een B merk waterpomp erop laat zetten, dat had ik met mn eerste 460 opeens stond de meter continu over het midden heen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Temperatuurmeter 'euvel' heb ik ook(misschien iets minder als jou). Ik heb het na laten kijken, maar dit is vrij normaal. Als je kachel goed warm wordt zou ik er verder niet teveel bij zoeken.

Bezine meter heeft zoals hierboven aangegeven altijd een paar minuten nodig. Dit kan ik alleen maar bevestigen.

Ik heb zelf ook een 440 1.8i en ik heb ook vaker last van het 'doorschieten' van de toeren na het intrappen van de koppeling. Ik zelf heb de stappenmotor (motor die het stationaire toerental regelt) al eens vervangen, maar hierdoor werd het alleen maar erger. Ik heb me er nu bij neergelegd.. Hij slaat in de meeste gevallen niet af, dus ik vind het wel goed zo. Ik heb deze vraag ook al eens gesteld op het forum, maar ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen. Misschien dat er nog nieuwe ideeën bij mensen te binnen schieten?

Mijn lampje van de luchtcirculatie is ook kapot. Ik heb geen idee hoe je dit het beste kunt vervangen. Als je iets weet dan hoor ik het graag.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
wensel
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 04.10.2008 - 20:48

schaefer, mightyspawn, stefmen,

Bedankt voor de info!

Ik hoop nog wat info te krijgen over het lampje van de luchtcirculatie maar jullie hebben me al een een grote dienst bewezen

Nogmaals bedankt
Nessie
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 11.11.2008 - 19:21
Locatie: Utrecht

Ik heb precies hetzelfde!

De temp-meter gaat inderdaad maar 1cm omhoog en daar blijft het bij. En tja, ik zit er niet zo mee... zolang hij maar niet gaat gloeien
Volvo 850 estate AUT LPG
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Die meter heeft geen bereik van 0-100

totaal 10 graden verschil of 20 ofzo. Begint ergens in de 80 volgens mij en loopt dan op. Dus een 1cm ongeveer is prima.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Guestuser

Verder heb ik last van het feit dat als ik mijn koppeling intrap om de schakelen en ik wacht tot het toerental helemaal zakt. Dan schiet het toerental eerst onder de 900(stationair toerental) waarna het weer terug komt.
Is dit op te lossen door een simpel schroefje aan te draaien of word dat allemaal via de computer geregeld?
Ik heb hetzelfde probleem ook. Had afgelopen week toen ik op de snelweg reed ineens dat m'n gas bleef hangen. Ben natuurlijk gestopt en heb de wegenwacht gebeld. Die hebben het gefixt, was één of ander schroefje dat te maken had met gaskabel losgetrild..
De wegenwacht vroeg mij toen of ik geen last had van schommelingen van het stationair toerental. Dat had ik dus en hij zei dat dat de voorverschijnselen waren van die hangende gaskabel.
Hij zei toen ook dat als het probleem met het stationair bleef, dat ik naar de garage moet gaan en naar dat schroefje moet laten kijken..
Ik heb het nog steeds (wel duidelijk minder), maar zou ik dus eigenlijk voor terug moeten.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”