Achterbankleuning vast

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
renelle
2nd Gear member

Hallo,

Kersverse V70 (D5 EdII Aut) eigenaar en nu al de eerste ongemakken...

Na het neerklappen van de achterbank kreeg ik de rugleuning niet meer omhoon omdat de gordelspanner blokkeerde. Na een hele tijd prutsen, dan maar het onderste gordelpunt losgeschroeft zodat de leuning weer rechtop kon. Na vastschroeven nog een keer getest met hetzelfde resultaat!

Is hier een handigheid voor? Doe ik iets verkeerd? Niet zo handig als je iedere keer na bank neerklappen weer moet gaan slopen/schroeven...

Alvast bedankt!
HansEindhovenV70
4th Gear member

Ik denk da de oplossing van je probleem erg simpel is! Waarschijnlijk is het ronde knopje dat door de gordel heen zit bij de desbetreffende gordel eraf. De gordel rolt dan te ver in waardoor de leuning niet meer omhoog kan. Je kunt de gordel namelijk in die stand niet uitrollen. Je moet dus een nieuw rondje op je gordel plaatsen zodat de gordel niet verder inrolt zodra je de achterbank plat legt. Dit onderdeeltje is zo te bestellen bij de dealer en zal niet veel kosten.

Hans
renelle
2nd Gear member

Dacht ik eerst ook, maar dit "knopje" waar ook de gesp/vergrendeling aan blijft hangen zit er nog wel op...

Misschien zit hij dan te laag, maar dat vind ik dan nog steeds wel vreemd. Dit knopje zit namelijk aan de andere kant ook op dezelfde plek. Aan die kant rolt te gordel echter niet zomaar verder in...

Of horen er twee knopjes te zitten? Eén voor de vergrendeling en één ter voorkoming dat hij verder inrolt?

...de oplossing kan overiges ook als dit het niet is inderdaad heel simpel zijn door een tweede knopje te monteren iets hoger...

In ieder geval bedankt voor de tip!

René
olav
3rd Gear member

Volgens mij heb ik er inderdaad twee van die knopjes op zitten per gordel, eentje waarop de grendel komt te hangen en eentje daarboven. Auto is nu weg, anders kon ik even kijken, maar ik neem aan dat je aan de andere kant ook een gordel hebt zitten om te vergelijken. Anders even bij de dealer kijken hoe het er daar uitziet.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Wolfs XC
5th Gear member

Er horen inderdaad 2 van die rondjes op te zitten.

De grote is voor de gordelklip (?) en het kleine rondje, die in dit geval ontbreekt, tegen het te ver oprollen van de gordel. Even je gordel iets uittrekken waardoor het rondje bovenaan de gordel zichtbaar wordt.

Suc6
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
HansEindhovenV70
4th Gear member

Het knopje waar het om gaat is van je gordel verdwenen! Het is duidelijk dat de gordel nog een stuk inrolt als je de bank neerklapt, dit mag niet, dus je mist een dopje.....
nikske
3rd Gear member

inderdaad, allemaal juist.

Ik heb zo een drietal weken geleden ook m'n hele gordel onderaan mogen losvijzen.
't Was begonnen met de achterbank die ik niet kon neerklappen. Boeltje opengelegd, er is inderdaad een stukje plastiek afgebroken zodat ik de schuifknop niet kan gebruiken om de achterbank te ontgrendelen. Maar met een klein stokje kan ik er aan via de rand van de achterbankbekleding.
Alles samengevezen, en 't was opgelost. Maar toen zag ik dat dat bolletje in de behuizing zat. Ik trek nogal hard aan de gordel en moest vaststellen dat het erafgevlogen was en de gordel deed blokkeren.
Weer heel het ding bovenaan opengedraaid, en weer dicht.
Ik wil de leuning rechtzetten, en owee; de gordel rolt op maar niet uit als de leuning gekanteld staat.
Dus dan mocht ik de onderkant losmaken.
Ik heb er wel twee uur zitten aan sukkelen :)

Jij hebt dus ook dat bolletje dat ontbreekt.
Ik had het opgelost door een klein (m6) boutje en schroefje door te draaien, maar toen kon de gesp niet ver genoeg doorschuiven om in het gordelslot te geraken wanneer de eerstvolgende "iets dikkere" persoon plaats nam :)

Ik ga dus ook zo een onnoemelijk klein bolletje bestellen bij de dealer.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Nielsje
1st Gear member

Same here,

Alleen heb ik even een vraagje. Als je de gordel van de achterbank onder los maakt, krijgt deze dan genoeg ruimte om hem daarna weer helemaal kan uittrekken? Ik kan de gordel wel een klein stukje naar beneden trekken en dan schiet ie weer in de vergrendeling/gordelspanner. Als ik probeer meer van de gordelband in het oprolmechanisme te proppen, dan moet ie toch uit de vergrendeling springen?

Ik heb de dealer al gebeld, hij heeft de gordelclips op voorraad, dus straks maar even ophalen. Hij gaf nog de tip, om als de ringen in elkaar zijn gedrukt, het pinnetje even met een soldeerbout plat te branden. Dan gaat het niet meer los.
renelle
2nd Gear member

De leuning moet rechtopstaan om de ontgredeling goed te laten functioneren. Zolang de bank voorover ligt, blijft het mechanisme blokeren. Daarom moet je de gordel eerst onderaan demonteren zodat de leuning eerst weer rechtop kan...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Nielsje
1st Gear member

@renelle

Bedankt, daar kan ik wat mee.

Er zit op de wielkast nog een klein stukje van de rugleuning/zitgedeelte. Moet dat gedemonteerd worden, of is het een kwestie van de steeksleutel er in proppen en gaan!1
renelle
2nd Gear member

Dat vaste deel van de rugleuning moet inderdaad verwijderd worden. Volgens mij zat dit vastgeklikt en kun je dit naar voren toe (richting de voorstoel) lostrekken...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Nielsje
1st Gear member

@renelle,

het is allemaal gelukt. Bedankt voor de tips!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”