beste banden voor of achter

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

In navolging van een opmerking in een ander topic graag jullie mening :waar zet je nu de beste banden voor of achter en waarom?
Ik ben gewoon benieuwd naar de meningen hierover.
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

Volgens allerlei websites moet je de nieuwe banden op de achteras zetten, e.e.a. duidelijk gemaakt met filmpjes en voorbeelden.
En toch kon ik het recentelijk niet opbrengen om het nieuwe setje op de achteras te laten monteren, gevoelsmatig horen ze wat mij betreft op de gestuurde as.
Ik eigenwijs?, hoe kom je erbij. :wink:
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

achter; al diverse keren op dit forum uitgelegd; misscien nog in het archief te vinden
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

En de achteras stuurt dus juist. Zonder achteras zou de neus van de auto gewoon dezelfde kant op blijven wijzen als je aan het stuur draait en alleen in de hoek van de voorwielen naar links of rechts bewegen.

Een andere oplossing is gewoon overal even goed banden te hebben, hier in de VS is het normaal om iedere 3000 mijl voor en achter banden om te wisselen zodat ze allemaal ongeveer gelijkmatig afslijten.
duvries
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.11.2008 - 00:35

Over voor/achter zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden, maar bij mij liggen de nieuwste altijd voor. Bij regen heb je de minste kans op aquaplaning, omdat de achterbanden (zeker voor het grootste deel) door het spoor van de voorbanden rijden. Of denk ik te gemakkelijk?

Inderdaad is het bij de meeste banden goed om regelmatig te wisselen, ivm slijtage van de blokken op de band. Als je te lang door blijft rijden klinken ze soms als een lager wat kapot gaat (de niet aangedreven exemplaren).

Verder kan een band soms vreemd reageren op een auto: bij mij (S60) slijt een Continental achter scheef, terwijl een Michelin er geen last van heeft. Nu jullie weer...
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Krekwakdacht!
Ik merk het altijd erg goed in lange snelle bochten als de voorbanden ver op zijn. Achter merk je dat niet of nauwelijks, althans bij een voorwielaandrijver.
Bij een electronisch geregelde (DSTC bv.) voorwielaandrijver liggen de zaken toch iets gecompliceerder dan bij ouderwetse achterwielaandrijvers, denk ik.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bij mij liggen de beste ook voor, rij alleen nooit door tot 2mm profiel, vervang rond de 3,5 mm
Volvo for life
Gast

duvries schreef:Over voor/achter zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden, maar bij mij liggen de nieuwste altijd voor. Bij regen heb je de minste kans op aquaplaning, omdat de achterbanden (zeker voor het grootste deel) door het spoor van de voorbanden rijden. Of denk ik te gemakkelijk?
Ik had hem al eerder gehoord en hier ook al gelezen.
Zolang je recht vooruit rijdt zou je misschien gelijk kunnen hebben. maar het is echt een illusie dat het water niet zo snel terug zou vloeien.

Buiten dat, zolang je recht uit gaat is er feitelijk ook niets aan de hand. :P
Helaas zijn onze wegen in NL niet recht en liggen ze veelal onder een hoek (omdat water weer kwijt te kunnen).
Rijd je door een bocht zullen de achterwielen het spoor van de voorwielen niet meer volgen,
daar gaat dus de opmerking van @duvries mank.
Tevens komen er andere krachten op de auto en als je dus de slechtste banden achter had, sta je snel met de voorzijde in de richting waar je vandaan kwam. Dit is nog niet zo erg, behalve als er bomen langs de weg staan. :cry:

Wat als je de slechtste banden nu voor had?
Dan zal je dit zeker merken in het stuur en aandrijving.
Hierdoor zal je zeker je voet van het gaspedaal halen (koppeling in, niet remmen en zeker niet sturen). :wink:
Het voordeel is dan dat je recht door zal blijven gaan, en zal de stuurbeweging worden gevolgd die je had ingezet voordat je in de aquaplaning terecht kwam (daarom dus niet sturen).
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

duvries schreef:Over voor/achter zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden, maar bij mij liggen de nieuwste altijd voor. Bij regen heb je de minste kans op aquaplaning, omdat de achterbanden (zeker voor het grootste deel) door het spoor van de voorbanden rijden. Of denk ik te gemakkelijk?
Inderdaad:

1) water stroomt terug en dat geeft juist een soort gelf voor de achterbanden, meer water dus

2) het gevolg van aquaplanerende voorbanden is dat ze juist geen spoor in het water maken, ze drijven als het ware op het water

3) in een bocht gaan je achterwielen niet door het spoor van de voorwielen
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Betreffende 1): kijk op de snelweg naar het spoor van vóórliggers. Zlfs al zijn ze al honderd meter verder, dan kan je nog zien dat het spoor van de banden nagenoeg leeg/droog is. Oftewel: wat de banden van het wegdek halen vloeit er slechts langzaam weer in.

2) Dat pleit dus voor voorbanden met het meeste profiel.

3) Dat geldt slechts voor scherpe bochten. Op de snelwegbochten (die dus juist met de hogere snelheden genomen worden) is er sprake van grote overlapping van meer dan 90% tussen voor en achter.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

Gewoon 5 goede banden met genoeg profiel, dan speelt dit probleem niet.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

cornelis schreef:Gewoon 5 goede banden met genoeg profiel, dan speelt dit probleem niet.
niets tegen in te brengen
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

goed, gaan we nog een keer:

onderstaande "wijsheid" heb ik opgedaan in de 12 jaar dat ik als technisch specialist bij Michelin werkte en is gebaseerd op theorie, maar vooral op testwerk op circuits en de dagelijkse praktijk

bij aquaplaning zou er inderdaad iets te zeggen zijn voor het monteren van de beste banden op de vooras, tot het moment dat je achterbanden om wat voor reden ook uit het drogere spoor lopen of het moment dat je een onverwachte stuurbeweging moet maken

maar eerst even iets over wegligging:
sleutelwoord is de afdrijfhoek/kracht oftewel hoe makkelijk is het en hoeveel kracht is er nodig om een wiel uit zijn spoor te krijgen en wat is de invloed van de bestuurder daarop; in dit kader praten we ook over onder- en overstuur; ik ga niet de hele theorie uiteenzetten, want dan ben ik een avond of twee bezig, maar even een paar puntjes:

sturen doe je in principe met de voorwielen, daar kan je dus ook invloed op uitoefenen; als daar iets niet goed gaat kan je corrigeren met je stuur of met je gaspedaal (gas geven en de auto loopt uit de bocht, gas minderen en de auto loopt de bocht in); als er met de achterwielen iets niet goed gaat kan je dat als gemiddelde normale automobilist (zeker als dit soort zaken onverwacht gebeurt) weinig corrigeren.
De afdrijfhoek wordt kleiner naarmate de banden beter zijn de de spanning hoger, dus hoe meer profiel, des te beter de achterwielen in het spoor blijven en de auto niet uitbreekt. Ik heb dit op testcircuits mogen ervaren en hoe beter de achterbanden zijn tov de voorbanden hoe beter de auto te beheersen is.

daarom zie je vaak dat de aanbevolen spanning in achterbanden hoger is dan die in voorbanden terwijl er op de vooras toch meer gewicht (motorblok) drukt; dat heeft dus alles te maken met de nodige spoorvastheid van de auto. De meeste auto's zijn ook onderstuurd omdat dat door een gemiddelde automobilist in onverwachte situaties beter te beheersen is.

In dit kader is het ook zo dat je een klapband beter voor kan hebben dan achter: voor heb je altijd nog correctiemogelijkheden met de andere band/wiel combinatie, als het achter gebeurt valt er niets te corrigeren en komt de achterkant 'voorbij"; ook dit heb ik in praktijk mogen ervaren.

kortom: als je achter spoorvaster bent dan voor loop je minder risico op onbeheersbare situaties. En aquaplaning? ach, dat zie je meestal wel aankomen en daar kan je je snelheid op aanpassen, een onverwachte uitwijkmanoevre zie je meestal niet aankomen en dan ben ik blij als mijn achterbanden spoorvaster zijn dan voor

zelf wissel ik de banden meestal zo dat ik achter nooit onder de 4 mm kom, en voor rij ik ze op tot een mm of 2
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

helemaal eens met ps-amazon

Bij de anwb slipcursus zeggen ze goed achter...

Bij de bandenboeren goed voor....

Ik vertrouw op de slipcursus
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Dries77 schreef:helemaal eens met ps-amazon

Bij de anwb slipcursus zeggen ze goed achter...

Bij de bandenboeren goed voor....

Ik vertrouw op de slipcursus
Volvo XC70 handleiding zegt: nieuwste/beste banden achteraan,...


WJ
Gast

Volgens mij is alles gezegd. :P
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

hadico schreef:In navolging van een opmerking in een ander topic graag jullie mening :waar zet je nu de beste banden voor of achter en waarom?
Ik ben gewoon benieuwd naar de meningen hierover.
voldoende zo?
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Ruim voldoende zou ik zeggen waarvoor dan ook mijn dank :hello2:
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Ik ben het ook met ps-amazon eens: het gaat om de onverwachtte momenten. Bij rechtdoor rijden op de snleweg (zelfs met regen) maakt het niet echt veel uit hoe de banden opgesteld staan: rechtdoor gaan lukt wel! Juist bij het uitwijken of in (verkeerd ingeschatte) bochten wil je dat het goed gaat. Wat dat betreft: betere banden achter.

Persoonlijk wissel ik de banden voor / achter vaak genoeg dat er weinig verschil ontstaat. Net nadat ik wissel heb ik natuurlijk wel even de beste banden voor, maar daar slijten ze ook harder, dus binnen x kilometers is het weer gelijk. na 2 x kilometers wissel ik dan weer om...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

cornelis schreef:Gewoon 5 goede banden met genoeg profiel, dan speelt dit probleem niet.
mee eens
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”