Ontsteking op tijd stellen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Jordos
3rd Gear member

Ik las ergens dat je de ontsteking aardig kunt stellen door hem steeds iets vroeger te zetten, tot je motor gaat pingelen. Nu heb ik dat vandaag eens geprobeerd, maar heb nog wat vraagjes.
Ten eerste, werkt deze manier echt; kan je je ontsteking steeds vroeger zetten, tot je een pingel hebt, om m dan weer iets terug te zetten, of zit je al eerder (tijdstip is later) op het optimale punt?
En is het dan ook de bedoeling om, in mijn geval, tegelijk de verdamper te stellen zodat hij stationair netjes blijft lopen? Want op een gegeven moment liep 'ie heel slecht stationair, maar pingelde niet.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
hadico
5th Gear member

Mooiste manier bij de B30 is nog steeds afstellen met een strobelamp als je ontsteking niet goed staat verstoord dit ook je stationair lopen(ook je klepspeling doet bij deze nogal wat) al afgesteld?
Dus eerst punten op juiste maat stellen en dan ontsteking afstellen vervolgens stationair op benzine afst en daarna op LPG afstellen.
Heeft die van jou nog de dubbele smoorklep in het spruitstuk?
whitehorsekart
5th Gear member

Terugzetten tot hij pingelt is hooguit een noodoplossing: op hoge toeren en zware belasting kan hij dan nog steeds pingelen, alleen hoor je dat niet .Héél schadelijk voor je zuigertjes hoor. Gewoon netjes afstellen met de stroboscoop en controleren of je voorontsteking het wel doet.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Jordos
3rd Gear member

Oke, ga ik maar gewoon op zoek naar een stroboscoop. Kleppen zijn afgesteld ja, ook afstand contactpuntjes e.d.
Wat is de smoorklep?
hadico
5th Gear member

Smoorklep,gasklep geef em maar een naam maar de B30 had soms nog een extra smoorklep voor de carburator in het spruitstuk, aan jou reactie te horen zit deze er niet op, deze typen waren wat gevoeliger voor pingelen.
Jordos
3rd Gear member

Oh zo. Nee, ik geloof niet dat ik dat heb. Bedankt voor je reactie he :)
Iroll
6th Gear member

De oude manier afstellen, dus vervroegen totdat hij gaat pingelen ONDER BELASTING werkt juist goed is mijn ervaring. De oude fabrieksafstelling klopt waarschijnlijk voor geen meter meer. Door:
A) andere, modernere brandstoffen. Deze zijn niet meer te vergelijken met de brandstoffen van toen. Octaan gehaltes worden tegenwoordig heel anders berekend. En er zitten totaal andere additieven in.
B) Slijtage aan motor en ontstekings onderdelen.
C) je weet niet meer wat vorige eigenaren aan het blok hebben veranderd, dus lastig om van het boekje uittegaan bij het afstellen.
Wil je de onsteking goed afstellen dan werkt de pingel methode gewoon goed.
Een ander heel belangrijk punt is de maximale vervroeging bij ong. 3000 toeren. Waar komt die op uit? Daar wordt meestal niet opgelet. Deze afstelling is belangrijker dan de stationair afstelling, je kan de beste waarde hiervoor vinden dmv de pingel methode dus onder belasting. Wil je het helemaal optimaal doen dan moet je een keer naar een dyno/rolling road. Dan halen ze de laatste pktjes eruit en loopt ie vaak ook veel zuiniger zodat je de uitgaaf er zo weer uithaald. Echte aanrader om een keer te doen. Heb er een keer bijgestaan toen ze een Ama afstelden, die ging van 65pk aan de achterwielen naar 83pk. Enkel door de onsteking en de carbs goed aftestellen!
Hier kan je een goede beschrijving vinden. Met nog veel meer goede tips.
Jordos
3rd Gear member

He Iroll, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook mn twijfels over het stellen naar fabriekswaarden.
Zoals hierboven beschreven lukte de pingel methode niet zo goed, omdat hij slecht begon te lopen (maar niet pingelde).
Bedankt voor die link en ik ga eens zoeken naar die dyno/rolling road. Klinkt goed :D
ferdy
4th Gear member

Ik vraag me ook af in hoeverre er ruimte is om te spelen met de vooronsteking. Ik heb bijvoorbeeld mijn compressie in de cilinder verhoogd naar 1:10,5 ~ 1:11. Icm met 123 ignition en iets meer vervroeging nog steeds geen last van pingelen op benzine of gas. Motor loopt echt fantastisch goed met veel power. (B30E motor teruggebouwd naar carburateurs, B30F gaskop welke is bewerkt met een freesmachine)
Iroll
6th Gear member

LPG heeft een hoger octaan gehalte als benzine, dus let op als hij niet pingelt op LPG kan hij dat wel gaan doen op benzine als de ontsteking te vroeg staat. Dus je moet de ontsteking afstellen als hij op benzine rijdt.
kreftie
3rd Gear member

Ik snap niet zo goed wat het verschil is tussen je ontsteking afstellen op gas en benzine. De ontsteking-rotor-contactpunten-timing etc etc hebben toch geen flauw idee welke brandstof er door de carb. gaat. Ik heb hem net afgesteld.....ong.12 graden voor bij iets meer dan stationair. Op LPG weliswaar. Hij loopt weer super. (1op9) Dit heeft tot gevolg dat hij op benzine iets minder lekker loopt. Af en toe is een klein schokje voelbaar. Maar op benzine rij ik toch nooit, dat doen anderen maar. :P
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Jordos
3rd Gear member

Bedankt voor je tip Iroll.
Kreftie, dat verschil is er dus niet. Je kan hem optimaal stellen voor rijden op LPG, of voor rijden op benzine (of ergens er tussenin). Is dat schokje af en toe pingelen?
ferdy
4th Gear member

KLopt een 123 ignition heeft ook andere curves ingebakken voor benzine als LPG.
kreftie
3rd Gear member

Misschien een heel klein pingeltje dan.
Een kort maar duidelijk voelbaar schokje, zomaar af en toe.
Maar nogmaals.....alleen op benzine.
Ik zag dat hij op benzine 20 gr. voorontsteking staat....en op gas 12.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
B-lennium
4th Gear member

Kreftie,

gas brand sneller als benzine, daarom heeft het minder tijd nodig om te ontsteken.
dus ontsteekt hij 8 graden later als benzine.

maar ik begrijp hieruit dat de 123, zelf schakelt tussen de onstekings curven?

of verschild het toerental bij stationair loop?
kreftie
3rd Gear member

brand gas sneller dan benzine? Dan snap ik nog niet hoe hij eerder kan vonken als het een en ander mechanisch vast staat.

het schakelen tussen de ontstekingscurven snap ik niet.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Jordos
3rd Gear member

Kreftie, heb je elektronische ontsteking? In dat geval kan de chip de curve aanpassen. Bij mechanische ontsteking is dit niet mogelijk en moet je het zo stellen dat je of optimaal op lpg rijdt, of op benzine, of op allebei bijna optimaal.
kreftie
3rd Gear member

ooooo halen we dat door elkaar. daarom snapte ik het niet.Ik heb een mechanische ontsteking.
Ik heb hem nu 12 graden voor staan, bij iets meer dan stationair. Rij altijd op LPG. Kon mijn toerenteller die de wieken van de koelvin telt (en nog even de poelie verhouding)even niet vinden dus ik kon het toerental niet goed bepalen.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
B-lennium
4th Gear member

ohw, sorry voor de verwarring, ik was in de veronderstelling dat jij ook een 123-onsteking had (elektronisch). als je een mechanische ontsteking hebt dan snap ik het verschil in ontsteken bij stationair (gelijke toerentallen) ook niet.

het enige wat kan verschillen is de onderdruk in het spruitstuk met daar door een andere vervroeging door de vacuüm vervroeging.
Iroll
6th Gear member

Volgens mij worden hier een paar dingen niet goed begrepen. Ook een elektronische ontsteking past zich niet automatisch aan de brandstof of uitvoering van de motor aan. De mechanische zowel als de elektronische ontsteking moet je met de hand afstellen op de brandstof of motortype. Alleen moderne motoren met een ecu en pingelsensor doen dit helemaal automatisch. Als de pingelsensor pingelen detecteerd dan stelt de ecu automatisch het ontstekingstijdstip later af.
Op de 123 ignition doe je dit door een stelschroefje op het juiste voorgeprogrameerde ontstekings programma te zetten en bij de mechanische door de ontsteking te verdraaien om meer of minder voorontsteking te krijgen. Dus voor rijden op LPG en benzine moet je een compromis instelling zoeken in beide systemen wat in de praktijk goed werkt.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”