(Hulp) reparatie standkachel

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
jhalgra
Starter

Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van mijn v70, d5, 2004. Van origine komt deze auto uit DL. Ik las op dit forum dat vrijwel alle v70 uit DL standaard uitgerust zijn met een standkachel, en dat je die slechts hoeft te activeren dmv software. Ik heb afgelopen week de software laten installeren, a raison de 98,50, maar vervolgens blijkt de standkachel geen brandstof te krijgen. Volvo wil er wel naar kijken, maar verwacht er best wat tijd aan kwijt te raken, tegen de bekende redelijk hoge uurtarieven. Dan wordt het toch nog een erg duur geintje, die standkachel. Nu hoop ik dat hier iemand op dit forum verstand heeft van de volvo-standkachel en wellicht dit als een leuke uitdaging ziet. Uiteraard wil ik best een redelijke vergoeding hiervoor betalen, misschien een fixed-tarief?
Ik hoor graag of er mensen zijn die dit zien zitten, zou geweldig zijn.
Ik ben woonachtig in Amersfoort, misschien handig om te weten.

Dank en groet!
Volvo V70 D5 Black Edition 2004, 163pk
Gast

@HQ, is er eens mee bezig geweest en had dit met foto's verduidelijkt, maar de site is weg.
Misschien een PM naar hem?
sintjoost4ever
Starter

Hallo Jhalgra,
Vanaf 01-08-2008 ben ik in het bezit van een Duitse V70 met dieselmotor incl. Standkachel. Ook ik heb de software laten activeren. Ik heb hierbij de fout gemaakt, de garage te vragen naar het opleveren van een werkende standkachel. Dit is nl wat anders, dan enkel de software downloaden. Na een diagnosebezoek aan de dealer bleek de waterpomp niet te werken. Deze MOET namelijk draaien, anders schakelt de standkachel software de pulspomp van de dieselbrandstof niet in!. Er is een beschrijving op dit forum beschikbaar, hoe je de vóórbumper kunt verwijderen om bij de standkachel te komen. Dit duurt ca. 20 min. Hierna is de weg vrij de standkachel nader te onderzoeken. Bij mij heb ik de waterpomp gerepareerd, waarna de standkachel perfect werkt. De waterpomp heeft immers bij een Duitse auto ca. 4 jaar niet gelopen, dus de kans is groot, dat hij na de software-installatie even "op gang" geholpen moet worden. Als je meer wilt weten, stuur me dan een e-mail op abtempel@planet.nl
jhalgra
Starter

Beste Sintjoost en de rest!
Allen veel dank voor jullie hulp om mijn probleem op te lossen. Ik heb er in eerste instantie veel energie in gestoken iemand te vinden die het probleem kon oplossen, of me zou kunnen helpen.
Na enkele dagen echter bleek dat de pomp opeens toch werkte.. raar verhaal, maar wellicht klopt het dat er iets gewoon op gang moest komen,, weet niet hoe of wat maar sinds enkele weken kan ik gebruik maken van de standkachel. Super!
Geniet van een warme auto in deze barre tijden!

Groet,

jelle
Volvo V70 D5 Black Edition 2004, 163pk
eaarsen
2nd Gear member

Even een aanvulling voor alle standkachel gebruikers van een al dan niet uit Duitsland afkomstige D5.
Ik heb sinds twee jaar een Duitse D5 met standkachel.
Vorige week begon deze tijdens het rijden enorm te roken. Meer rook dan een rookbom!!!!. Zoveel rook dat ik de auto achter mij niet kon zien!!!
Bleek bij de garage dat mijn standkachel niet was voorzien van een modificatie van de sproeier met vlotter.
Hierdoor werd er door de nu kapotte sproeier te veel brandstof in de kachel gespoten. Gevolg: vlamsensor vol roet, en heel veel rook.
Bleek ook nog dat het asje van de ventilator los zat.
Dit euvel is nu verholpen en alles werkt weer.
Let hier op als bij jullie auto de zaak begint te roken. En dan bedoel ik geen stoom, maar viese dieselrook want een standkachel hoort niet te roken.
Verder lees ik hier verhalen over standkachels die in Duitsland nooit geactiveerd zijn en het dan in Nederland na activatie van de timer nog niet doen.
Ook een Duitse (niet geactiveerde standkachel) zal aanslaan bij een temperatuur van onder de 5 C. om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen alleen de kans bestaat dat de ventilator die het interieur moet verwarmen vast zit. Die heeft dan nl. nog nooit gewerkt
Eric. V70 D5 2002. Full options.
HQ
1st Gear member

Heb nu een eigen domeinnaam aan de site gekoppeld:
Kijk op http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html i.p.v. de link hierboven.
Overigens heb je vragen kan ik altijd een deel uit het fabriekshandboek mailen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”