Jongens (en wellicht dames), ik heb hier een lastige:
Heb een 480 gekocht die flink rookte. Vervolgens heb ik hier een nieuwe koppakingset opgezet, nieuwe klepsealtjes, kop laten vlakken en bijbehorende keringen vervangen.
Echter, nu het beestje weer in elkaar staat... nog steeds exact hetzelfde probleem...
Hij rookt niet als ie koud is, enkel boven de 40 graden. Het is wit-achtige rook maar wel een heleboel (zie foto's) De slangen van de luchtinlaat zijn vrij van olie evenals de slangen van de olieafscheider.
Verder loopt de auto zalig en gaat er goed vandoor.
Hoe groot is de kans dat het een zuiger- of schraapveertje kan zijn.... (mocht het dit zijn, kun je de zuigerveren vervangen via de carterpan?)
Alvast bedankt!
De foto's lopen op van een motortemp van 40 graden (onderste foto) tot 85 graden (bovenste foto)
Groet,
Wytse
/mods-edit titel aangepast
Rook uit de uitlaat?
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Mischien heb je er niks aan, maar: mijn auto heeft de afgelopen 2 dagen ook
flink lopen roken. Witte rook. Olie en koelvloeistof bleven prima op peil.
Auto trok ook gewoon goed. Vanochtend deed'ie het ook nog. Maar nu is
het over! Niks meer mee aan de hand.
Volgens mij was het het weer.
flink lopen roken. Witte rook. Olie en koelvloeistof bleven prima op peil.
Auto trok ook gewoon goed. Vanochtend deed'ie het ook nog. Maar nu is
het over! Niks meer mee aan de hand.
Volgens mij was het het weer.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10
Kan het misschien dat er nog een hoop vloeistof in de uitlaat ligt?
Dit gaat misschien mee verdampen als het heet word, misschien dat het na een lange rit weg is.
Zeg maar wat hoor, weet niet of dit mogelijk is.
Dit gaat misschien mee verdampen als het heet word, misschien dat het na een lange rit weg is.
Zeg maar wat hoor, weet niet of dit mogelijk is.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15
je hebt het zelf al gezegd, ik verdenk de olie schraapveer ook. volgens mij kun je die niet zo 123 vervangen..
vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..
-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties
161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Als het naar olie ruikt dan is het waarschijnlik de schraapveer.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
maar olie wordt toch blauw met rook, wit is meer van koelvloeistof. heb ik altijd een beetje geleerd
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
klopt. koelvloeistof zou ook zoetig moeten ruiken. waterdamp is ook wit
maar reukloos.
maar reukloos.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Hoe is het peil van je remvloeistof? Als het membraan van de rembekrachtiger gescheurd is heb je grote kans dat ie remvloeistof aanzuigt via de vacuumslang tussen inlaatspruitstuk en bekrachtiger. Haal die slang even los van het spruitstuk en plug de aansluiting af. Kijk hoe het dan met de rook is. Dit is iig geen olie wat de rook veroorzaakt dan was de rook blauw of blauw/zwart.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Hoi, kijk ook eens of aal je bougies dezelfde (koffie met koffiemelk) kleur hebben. Bij de volvo 440 kunnen de puntjes aardig wit zijn.
Onthoud welke bougie uit welke cylinder je haalt, zeker als de kleur afwijkt. Afwijking zal meestal richting zwart gaan.
Onthoud welke bougie uit welke cylinder je haalt, zeker als de kleur afwijkt. Afwijking zal meestal richting zwart gaan.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13
Jongens, hierbij wat filmpjes van de rookontwikkeling. De slang tussen de rembekrachtiger en 't inlaatspruitstuk heb ik los gehaald, echter zonder resultaat.
Wat ik ontdekte was dat er via de olieafscheider (schuin onder het gasklephuisje) rook omhoog komt. Ik heb dit nooit eerder gezien. Duidt dit wellicht op de oorzaak?
Verder komt er behoorlijk wat vocht uit de uitlaat en ligt er( zie filmpjes) een plasje op de grond. Dit plasje is echter geurloos.
Wat ik ontdekte was dat er via de olieafscheider (schuin onder het gasklephuisje) rook omhoog komt. Ik heb dit nooit eerder gezien. Duidt dit wellicht op de oorzaak?
Verder komt er behoorlijk wat vocht uit de uitlaat en ligt er( zie filmpjes) een plasje op de grond. Dit plasje is echter geurloos.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Hoe ruikt de rook?
Als je je hand op de uitlaat houd tijdens het draaien, krijg je dan vochtige, vette of zwarte afdruk op je hand? Niet helemaal dichtdrukken natuurlijk!
Uitlaat al eens losgehaald? Net na de motor? Weet je of het uit de demper/cat komt...
Alle auto's roken deze jaargetijden trouwens, zolang de uitlaat koud is...
Als je je hand op de uitlaat houd tijdens het draaien, krijg je dan vochtige, vette of zwarte afdruk op je hand? Niet helemaal dichtdrukken natuurlijk!
Uitlaat al eens losgehaald? Net na de motor? Weet je of het uit de demper/cat komt...
Alle auto's roken deze jaargetijden trouwens, zolang de uitlaat koud is...
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Er kan nog een beste plas water in de uitlaat liggen als de koppakking kapot is geweest. dat zou ook verklaren waarom ie meer rookt als de motor warm wordt. Meer warmte is meer verdamping. Ik denk haast dat het zo simpel is. Witte rook is water of remvloeistof. Het koelwater blijft wel op peil toch? Als hij verder goed loopt zou ik eens een eind gaan rijden en zien of de rook dan verdwijnt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13
Bij deze een foto van de bougie (hartstikke zwart). Zo zien alle 4 de bougies eruit. De boutjes voor de kat heb ik een stukje los gemaakt, hier komt eveneens een flinke ladfing rook uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13
Net even gebeld met het rivisiebedrijf waar de cilinderkop gedaan is. Deze vertelde me dat de zwarte kleur van de bougies enkel konden duiden op een verkeert benzine/lucht mengel maar niet op een olielekkage, is dit zo??
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Welk motortype heb je ? gezien de manier waarop de carterdamp uitstroomd zou ik ook de carterontluchting eens onder de loep nemen je hoort stationar in ieder geval een lichte onderdruk in je carter te hebben.