Laatste maand garantie

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27411
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Denk dat dat het dan ook is ja
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12909
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Had het bij mijn '07 V50 2.0D niet, die was in de 6e versnelling bij 120 km/h beduidend zuiniger dan in de 5.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ik val denk ik in herhaling Pritchard, maar met de mijne kan ik bij 120km in 6 volgens BC absoluut ALTIJD zuiniger rijden dan in zijn 5. Bij de 100 is het afhankelijk van windkracht en richting. (tegen of mee) of je voor 5 of 6 moet kiezen qua verbruik. Ik heb sinds dit voorjaar ook het retrofit filter er onder. Omdat mijn woonwerk rit ook is gewijzigd kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of dit filter negatieve invloed heeft op het verbruik. Mijn indruk is dat het een tikkeltje meerverbruik / extra weerstand met zich mee heeft gebracht, eigenlijk alleen merkbaar onderin toeren voordat de turbo inkomt .
Ik blijf het een raar verhaal vinden dat jij op de snelweg vanwege het verbruik eigenlijk genoodzaakt bent om in 5 te blijven rijden. Nota bene, het max koppel ligt rond de 2000 omw, en dat is over het algemeen het meest gunstige toerental qua zuinig rijden. Bij 120 in 5 zit je daar echt behoorlijk boven en bij mij begint de auto vanaf ca 110 in 5 en vanaf ca 130 in 6 merkbaar meer te verbruiken dan ca 6 liter/100km die op de klok blijft tot die ca 2100/2200 toeren. Het verbruik is bij mij dus in feite veel meer toerenafhankelijk dan snelheidsafhankelijk. In 5 of 6 rond de 100 zit ik zo om en nabij de 5 .0l /100km, ga ik naar 120-130, dan staat de BC op ca 6.0. Mijn gemiddelde waarde (nooit gereset) is volgens BC ca 5.6, terwijl alle tankbonnen samen wijzen op een totaal gemmiddelde van net geen 6.0 L /100km.
Feit is dat er geen auto (lees: motor) helemaal aan elkaar gelijk is, en dat er tussen de oudere versie en de nieuwe met roetfilter natuurlijk enig verschil is, maar dat mag volgens mij niet zo groot zijn dat het deze verschijnselen kan verklaren. Ik hoop echt voor jou dat er een oorzaak voor is te vinden, wat dat betreft ging ik misschien toch eens een deurtje verder kijken bij de tuner, als de garantie straks over is. Niet om er direkt 180pk uit te persen, maar wel om eens te zien of er nog wat voordeel is te halen. Vaak kun je nl een week gratis proberen en werkt het niet (of althans, niet in het laten zakken van het verbruik), dan ga je gewoon terug naar fabrieksinstelling! Het lijkt me nl. een ergelijke kwestie, want dan is zo'n 6e versnelling immers praktisch waardeloos. ( de Lexus diesels hebben dat ook een tijdje gehad, maar daar draaide het blok ook echt veel te weinig toeren bij 120.. en dat is bij de onze toch niet het geval)
Wat vind je overigens van de 2.0D in de V70? Wat een verschil daarnaast in het sturen van deze wagen tov onze V50 nietwaar? het is veel meer een reisauto die rechtuit wil. Ik vond de V70 op rotondes etc totaal niet vergelijkbaar qua wendbaarheid met de V50, je voelt ook heel duidelijk de extra kilogrammen meerijden... maar wel een geweldige auto qua uitstraling en ruimte!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

@sanco: Het sturen in de V70 is inderdaad helemaal anders, ik voel me in de V70 een beetje zoals in euh... een boot. Stuurt inderdaad veel minder strak, maar is volgens mij een echte snelweg-km-vreter, daar rijdt hij zalig, zelfs in 6e :)

Als ik alle verhalen hier zo hoor, weet ik het eigenlijk niet meer. De ene heeft ook meer verbruik in 6e (nut dan van deze versnelling??), terwijl de andere wel minder verbruik heeft... Ik denk dat de roetfilter de boosdoener is, want ik merk ook duidelijk minder vermogen bij de roetfilter 2.0d. Als ze bij de dealer niks vonden, zouden ze hem (eindelijk) eens op een bank zetten en kijken wat de computer zegt over pk en vermogen :)

Ben benieuwd, want hierdoor krijgt mijn vertrouwen in Volvo wel een deukje...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

Wat ik mij afvraag is of hij bij bvb 140 nog steeds zuiniger is in 5e, maw of er een snelheid is waarbij de 6e wel zuiniger is (kan volgens mij bijna niet anders)
V70 2.4 140 MT 2001 LPG: Afbeelding
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

@daf46: ik zat al een tijdje te wachten op een reactie uwentwege ;)

Ik heb net mail gehad van dealer: zij hebben een ritje ermee gemaakt, t is te zeggen 200km (2 keer zelfde traject) en komen tot de vaststelling dat de wagen in 6e toch minder verbruikt, niettegenstaande het feit dat ik al 55.000km het tegenovergestelde ondervind...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Gisteren mijn V50 terug opgehaald. Ze hebben geen foutmelding of dergelijk gevonden. Ook volgens de testrit is hij zuiniger in 6e, terwijl ik na 55.000km toch ondervind dat hij zuiniger is in 5e... maar ja, ik laat het maar zo.

Wel een serieuze aanpassing om terug in de V50 te zitten na een weekje nieuwe V70. Mijn V50 voelde beetje goedkoop aan, maar de wegligging is zo veel beter, heb niet meer het gevoel met een boot te "rijden".
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”